בקצרה:
  • סובארו תציג בטוקיו אב-טיפוס ל-STI חשמלית
  • בינתיים יש כבר גרסת בנזין-מוגדשת מוכנה לייצור
  • מתי תגיע לאולמות התצוגה? עוד מוקדם לדעת
3 צפייה בגלריה
סובארו STI
סובארו STI
STI חשמלית בדרך
שומרת מסורת, בפעם החמישית: בעוד שבצפון אמריקה מתחילה סובארו לשווק שוב WRX כגרסת ביצועים לאימפרזה, תחשוף היצרנית בתערוכת טוקיו גם גרסת קצה המכונה STI (ר"ת Subaru Tecnica International). ובכך תהיה דור חמישי בשושלת המכונית המפורסמת ביותר של המותג מאז ומעולם, רפליקת הראלי הנהדרת משנות ה-90 באלף הקודם. סובארו תציג מכונית מוכנה לייצור עם עם מנוע בנזין מוגדש כמו במקור, אך גם אב-טיפוס בשלבי פיתוח של גרסה חשמלית.
3 צפייה בגלריה
סובארו אימפרזה GT קולין מקריי
סובארו אימפרזה GT קולין מקריי
הראשונה בשוללת וקולין מקריי
מעט היסטוריה: STI החלה את דרכה כרפליקה חוקית לכביש הציבורי למכונית המירוץ המצליחה מסבב אליפות העולם בראלי באותן שנים. המכונית שהעניקה לסובארו שלוש אליפויות עולם ברציפות (1995-1997) ושלוש אליפויות נהגים - עם קולין מקריי (1995), ריצ'רד ברנס (2001) ופטר סולברג (2003).
במשך שנים, יריבתה העיקרית הייתה מיצובישי עם הלאנסר EVO, גם בקרבות האליפות על המסלולים השונים בסבב ה-WRC, ולא פחות מכך בקרב על כיסו של חובב הגה. אבל זה כבר חמש שנים שהמתחרה לא מיוצרת עוד, משאירה את הזירה בלעדית לסובארו.
הווה ועתיד: בינתיים מפרסמת סובארו רק שתי תמונות-קדימון מבלי לחלוק עמנו פרטים טכניים, אותם היא שומרת כמובן לתערוכת הרכב שתפתח שעריה באמצע ינואר. מה בכל זאת אפשר לומר? שהדור הבא של ה-STI "הרגילה" יבוסס כמו תמיד על ה-WRX וישמור על ספוילר גדול בקצה דלת תא המטען וכונס אויר למצנן הביניים - שני אלמנטים שימושיים אך גם ויזואליים המזוהים מאוד עם הדגם.
המשמעות היא שמתחתיו יוצב מנוע בנזין מוגדש, ככל הנראה עם כ-350 כ"ס. צפו גם לתיבת הילוכים ידנית והנעה כפולה-קבועה המוכרת של היצרנית. סובארו מציינת כי גם הלברוג העדכנית, המבוססת על אותה פלטפורמה, תזכה לגרסת ביצועים עם מערכת הנעה דומה.
בתמונה נוספת שפורסמה נראה חרטום הקונספט ל-STI חשמלית. יש להניח כי זו תפותח יחד עם טויוטה, כחלק משיתוף הפעולה בין שתי היצרניות ולאור הדגש שהענקית היפנית מעניקה לדגמי ביצועים. כבסיס אמורה לשמש פלטפורמת e-TNGA עם, מערכת הנעה כפולה כמובן, הכוללת שני מנועים חשמליים, אחורי וקדמי המחוברים כל אחד לגלגלים הסמוכים אליו.
מה אנחנו חושבים: בשונה מיריבתה היפנית שהפסיקה את ייצור דגמי הביצועים, סובארו שומרת את גרסאות הביצועים לאימפרזה בהווה וגם תפתח אותם לעתיד החשמלי. וכבר על כך מגיעות לה מחמאות. עד כמה ה-STI בעלת מנוע בנזין תהיה טובה מקודמתה ועד כמה ה-STI החשמלית תצליח לשמור על מסורת הדגם, למרות היעדר צליל מנוע הבוקסר ופצפוצי פריקת הטורבו הייחודיים? שאלות שייענו רק בעתיד.