בקצרה:
  • טויוטה פריוס חדשה ממשיכה בקו של קודמתה
  • היברידית והיברידית נטענת בלבד, ללא גרסת חשמל
  • הטווח החשמלי גדל, אצלנו באמצע 2023
מייסדת ההיברידיות: טויוטה פריוס היא ההיברידית הראשונה של טויוטה, מערכת הנעה שכיום מוצעת בכמעט בכל אחד מדגמי היצרנית היפנית וזו שכבשה את העולם כשלב ביניים בדרך למהפיכת החשמל. לדברי טויוטה, המכונית שבישרה את השינוי בתעשייה נמכרה עד היום בלמעלה מ-5 מיליון יחידות, מאז הושקה ב-1997. אלא שכל מי שציפה שהפריוס החדשה תשנה כיוון ותזנח סופית את מנוע הבנזין המזהם, התבדה. היא ממשיכה עם הנעה היברידית רגילה, בעוד באירופה ואצלנו תוצע רק עם בגרסה היברידית-נטענת עם טווח חשמלי מוגדל ובמחיר גבוה יותר.
עדיין עם בנזין: מערכת ההנעה הרלוונטית לישראל משלבת בין מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר עם 148 כ"ס (50 כ"ס יותר מה-1.8 ליטר בדגם היוצא) ומנוע חשמלי חזק יותר (160 כ"ס, 89+) המאפשרים הספק משולב גבוה משמעותית של 223 כ"ס (101+ כ"ס). ההנעה קדמית בעזרת תיבת הילוכים רציפה כשתוספת הכוח המשמעותית מאפשרת לה לזנק ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות, 4.4 שניות מהר יותר מהפריוס היברידית-נטענת היוצאת.
מצברים גדולים יותר (13.6 קוט"ש לעומת 8.8 קוט"ש) מאפשרים לה טווח נסיעה נקי מזיהום גדול בכ-50% שצפוי לעמוד על כ-75 ק"מ. כאופציה יוצע גג סולארי שיסייע בהנעת מערכות היקפיות ועשוי לחסוך עוד יותר בצריכת הדלק.
מה עוד צריך לדעת: כבסיס תשמש פלטפורמה TNGA-C המוכרת של טויוטה, עם מיקום נמוך מבעבר של הסוללה ומיכל הדלק ובכך תושג הנמכה של מרכז הגובה שתסייע ליכולת הדינמית. מערך מיתלים נותר זהה (מקפרסון מלפנים ועצמות עצה כפולות מאחור) אך בסיס גלגלים ארוך ב-5 ס"מ, לצד תוספת של 2 ס"מ לרוחב. אלה אמורים לשפר את היציבות הכיוונית בעוד קיצוץ 4.5 ס"מ באורך הכללי אמור לתרום לכושר תמרון טוב יותר. הנמכת הגג ב-5 ס"מ מביאה לשיפור מקדם הגרר.
העיצוב החיצוני נראה מודרני ודינמי מבעבר, עם יחידות תאורה מקוריות מלפנים ומאחור וידיות פתיחת דלתות אחוריות מוסלקות. סביבת הנהג כוללת את הסידור החדש והלא ממש מוצלח של לוח מחוונים קטן ("7) המוצב מעל ההגה ולצידו מסך מגע גדול. טויוטה תציע בפריוס אפליקציה ייעודית המאפשרת הפעלת מיזוג ונהיגה בשלט רחוק לצורך כניסה או יציאה מחניה. מצלמות יאפשרו תיעוד הנסיעה והקלטה של נתוני דרך, בעוד שקעי חשמל במושב האחורי ובתא המטען יאפשרו שימוש בסוללה לטובת הפעלת אביזרים חיצוניים.
מה אנחנו חושבים: בתחילת דרכה היתה הפריוס חדשנית בתעשיית הרכב, אבל בשנים שחלפו הפכה הנעה היברידית לנפוצה בכל התעשייה והפריוס - שעדיין נמכרת היטב בארה"ב - איבדה את מעמדה. לכן גם צפוי היה שהפריוס, מכונית שעל שמה רשומה מהפיכה, תהיה חדשנית ולא רק שדרוג של הדגם המוחלף.
זה לא קרה. לטויוטה יש היצע נרחב של מערכות הנעה, מחשמלי מלא כמו ב-bZ4X ועד תא דלק במיראי, אבל דווקא לדגם שנחשב שנים ארוכות כמתקדם ביותר טכנולוגית, לפחות מבחינת הגנה על הסביבה, בחרו היפנית במערכת היברידית שמאבדת - בשתי גרסאותיה - רלוונטיות מול מערכות הנעה חשמליות מתקדמות עם טווח ראוי. כן, לא לכל אחד יש עמדת טעינה זמינה וברור שיש מי שהיברידי-נטען הוא פתרון אופטימלי עבורו. לטעמנו, לא הפריוס אמורה הייתה לתת לו מענה.