בקצרה:
  • פרויקט היילנד, כך מכנה טסלה את מתיחת הפנים למודל 3
  • היצרנית עדיין לא מפרסמת מידע, אבל השמועות זורמות
  • צפי תחילת שיווק הדגם המעודכן: קיץ 2023
1 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
(צילום: ניר בן זקן)
העדכון שבדרך: טסלה מודל 3, (עדיין) המכונית החשמלית הנפוצה ביותר על כבישי ישראל ועד הגעתה של מודל Y הפופולרית ביותר בקרב רוכשי רכב חשמלי בעולם, תעבור בקרוב מתיחת פנים משמעותית, כמעט שש שנים לאחר שנחשפה. כך מדווחות סוכנויות הידיעות מפי גורמים מקורבים למותג הרכב החשמלי האמריקאי. על פי הדיווחים, הפרויקט קיבל בטסלה את שם הקוד "היילנד", והדגם המחודש צפוי להגיע לפס הייצור של החברה בשנגחאי ובקליפורניה במהלך הרבעון השלישי של 2023.
הסיבה לעדכון המתקרב ברורה. אם בשנותיה הראשונות נהנתה מודל 3 מזירה כמעט חסרת מתחרות, הרי שבשנה האחרונה הגיעו לשווקי העולם לא מעט דגמי סדאן חשמליים שמציבים אתגר לא פשוט למכונית של אילון מאסק. החל מיונדאי איוניק 6 שצפויה להגיע גם לישראל בקרוב, ב.מ.וו i4 ופולסטאר 2 שמשווקות כאן זה מכבר ועד מתחרות סיניות שונות. תחרות שאילצה את טסלה להוזיל את הדגם בשוק הסיני באופן חסר תקדים מבחינתה, וכעת גורמת לה לעבוד על שיפור המוצר לצד הוזלה של תהליך הייצור.
מה אנחנו יודעים: בניגוד למקובל בעולם הרכב, טסלה אינה נוהגת לעדכן את מראה דגמיה השונים ומסתפקת במקרה הקיצוני ביותר בעדכון מקיף של תוכנה ומערכות אלקטרוניות. כך למשל, מודל S סוגר כבר עשור ללא שינוי ניכר (למעט גלגל הגה שונה), פרק זמן בו יצרניות אחרות מציגות דגם כל חדש, אחרי שניים-שלושה עדכוני ביניים. גם מודל 3 עברה מספר עדכונים קלים בסוללות, במערך ההנעה ובתוכנה, אבל לא יותר מכך.
על פי הדיווחים, העדכון הנוכחי צפוי "להפחית מרכיבים בתא הנוסעים". וזו הגדרה מעט מוזרה, שכן תא היוסעים של מודל 3 ממילא מינימליסטי וכולל בעיקר מסך אחד גדול. אם לשפוט לפי העדכונים שעברה מודל S, יתכן וגם כאן נפגוש בהגה שמגיע מעולם התעופה, ואולי גם בהגדלת המסך המרכזי - "15, לעומת "17 במודל S. עוד יתכנו שינויים קלים במראה וביחידת ההנעה. למשל עם הצגת גרסת פלייד חזקה בוחד גם במודל 3.
בטסלה מעוניינים לייעל גם את תהליכי הייצור במטרה להוזיל עלויות ולהגדיל את תפוקת המפעלים הקיימים, וזאת באמצעות החלפת חלקי מרכב ליחידות שניתנות לייצור מהיר וזול יותר. סביר להניח ששינויי מודל 3, לכשיתבצעו, ימצאו את דרכם בהמשך גם לטסלה מודל Y הגבוהה יותר, למעשה מודל 3 במרכב (מעט) שונה.
מה אנחנו חושבים: בטסלה נוהגים לפזר מעטה חשאיות מסביב לתכניות העתידיות של החברה. אבל בזמן שהעולם מנסה לפענח את כוונותיו של אילון מאסק, המתחרות לא יושבות בחיבוק ידיים ומציגות דגמים חשמליים בזה אחר זה. ההסתפקות במתיחת פנים קלה אחרי שש שנים, במקום דגם חדש עם שדרוגים משמעותיים או לחלופין כזה שירחיב את פעילותה של טסלה לסגמנטים נוספים, עלולה שלא להספיק הפעם ליצרנית החשמליות מקליפורניה שלראשונה בהיסטוריה הלא ארוכה שלה כיצרנית רכב, מוצאת עצמה בסביבה מאוד (מאוד) תחרותית.