בקצרה:
  • ב.מ.וו X1 חדש יגיע ארצה בינואר, בנתיים רק עם בנזין
  • הממדים גדלו, נוספו מערכות בטיחות מתקדמות
  • המחיר: החל מ-275 אלף שקל, התייקרות של 19 אלף שקל
טייק 3: ה-X1 החדש הוא דור שלישי לרכב הפנאי הקטן של ב.מ.וו שזכה להצלחה מסחרית גדולה, עם כ-1.9 מיליון יחידות שיוצרו עד עתה. וכעת מתחילה יבואנית המותג במכירה מוקדמת של גרסת הבנזין הבסיסית בהיצע, כשמכוניות ראשונות יימסרו ללקוחות בתחילת השנה הבאה. ברבעון השני של 2023 יצטרפו להיצע הגרסאות המסקרנות יותר - היברידית-נטענת ו-iX1 בעל הנעה חשמלית מלאה.
בסיס וותיק: ה-X1 עושה שימוש פלטפורמת FAAR הייעודית להנעה קדמית של ב.מ.וו ומיני, שדרוג לפלטפורמת UKL הוותיקה שהוצגה לראשונה במיני (דור 3) לפני כמעט עשור. בהשוואה ל-X1 היוצא הוא ארוך ב-5 ס"מ (450 ס"מ), רחב ב-2.5 ס"מ (184.5 ס"מ), גבוה ב-4.5 ס"מ (164 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-2 ס"מ (269 ס"מ). גם תא המטען גדל, ב-35 ליטר (540 ליטר בסך הכל).
הגרסה היחידה שמשווקת כרגע משתמשת במערכת הנעה זהה לדור הקודם, מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (136 כ"ס), תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד (עם יחסי העברה שונים) והנעה קדמית. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 9.2 שניות (חצי שניה פחות) והמהירות המרבית - 208 קמ"ש.
מה עוד צריך לדעת: סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ובסמוך לו מסך מגע גדול ("10.7) המאפשר לוותר (לראשונה) על חוגת iDrive. יש קונסולה המרכזית "צפה" בין הנהג לנוסע, עם מקום ליותר תאי אחסון ומתג צנוע כבורר הילוכים במקום ידית מסורתית, אבל ללא לתפעול ידני בהילוכים (לצורך בלימת מנוע בירידות למשל) בהיעדר מנופי שליטה מאחורי ההגה כציוד תקני. אלה מגיעים רק בגרסה הבכירה.
אבזור גרסת הבסיס צנוע ונעדר למשל קיפול חשמלי למראות הצד. הוא כולל ריפוד מושבים דמוי עור, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "17, בעוד הגרסה הבכירה (285 אלף שקל) מוסיפה כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, וכיוון מרחק לספסל האחורי (13 ס"מ לפנים-אחור), משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם, חישוקי "18 ובולמי זעזועים אדפטיביים.
מערך הבטיחות נרחב מבעבר וכולל בכל הגרסאות בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית (מבוססת גם על רדאר לעומת מצלמה בלבד בעבר) והתרעת שטח מת אקטיבית.
מה אנחנו חושבים: על הנייר מציג ה-X1 החדש שיפור משמעותי לעומת הדגם המוחלף. לרבות סביבת הנהג מודרנית, מרחב מחיה משופר ליושבים מאחור, מערכות בטיחות מתקדמות ובגרסה הבכירה רשימת אבזור טובה מהמפרט הדל של הדגם היוצא. אך הגרסה הבסיסית סובלת מאבזור צנוע משמעותי ופער מחיר קטן לעומת הגרסה הבכירה, כך שב.מ.וו ככל הנראה מיועדת אותה בעיקר לשוק המוסדי ולמגרשי האפס ק"מ. עוד נציין כי המנוע היחיד בינתיים בהיצע הוא בנזין צנוע. ומבחינה זו חבל שדווקא הגרסאות המסקרנות והחדשניות יותר לא מגיעות עד אמצע השנה הבאה.