בקצרה:
- צעד לא רגיל: שיווק ORA מתחיל בלי תג מחיר
- בשתי גרסאות, עם טווח של 310 או 420 ק"מ
- המחיר יעמוד על 140 עד 170 אלף שקל
לקנות בלי מחיר: שלושה שבועות לפני מועד ההשקה הרשמי החלה יבואנית ORA במכירה מוקדמת של הפאנקי קאט, משפחתית חשמלית ודגם ראשון שלה, המשווקת בינתיים רק בבריטניה ושוודיה ובה נהגנו לאחרונה באופן בלעדי. בשלב זה ניתן להזמין את הרכב באמצעות מקדמה של 2,000 שקל, אך היבואנית מסרבת לחשוף את המחיר הרשמי. כן מבטיחים שם כי לקוחות שיתחרטו לאחר חשיפת המחירים יוכלו לקבל בחזרה את המקדמה.
נזכיר כי כ-900 מכוניות הגיעו ארצה ושוחררו מהמכס ב-2022, ולכן מחירם צפוי להיות נמוך יותר מאלה שיגיעו בעתיד, שכן הוא מחושב לפי שיעור מס של 10%, לעומת 20% לכלי רכב שהגיעו החל מינואר השנה. ברישומי משרד התחבורה מופיע הדגם במחיר של 138-150 אלף שקל לגרסה עם טווח של 310 ק"מ, או במחיר של 167-177 אלף שקל לגרסה עם טווח של 420 ק"מ. יש לציין כי לא מדובר בהכרח במחיר הסופי של הרכב, וייתכנו עוד שינויים.
משפחתית, חשמלית ומעוצבת: ORA היא חטיבת החשמליות של קונצרן גרייט וול. הפאנקי קאט היא משפחתית קומפקטית שתתמודד כאן מול מתחרות כמו MG4 שצפויה גם היא לנחות כאן בשבועות הקרובים, ובהמשך גם מול פולקסווגן ID3, רנו מגאן-E ופיז'ו e308. בהשוואה לפולקסווגן גולף למשל, היא קצרה ב-5 ס"מ (423.5 ס"מ), אבל רחבה ב-3.5 ס"מ (182.5 ס"מ), גבוהה ב-16 ס"מ (160 ס"מ) ויש לה בסיס גלגלים ארוך ב-3 ס"מ (265 ס"מ).
מנוע חשמלי בודד מייצר הספק של 171 כ"ס ומחובר ישירות לגלגלים הקדמיים, ומאפשר זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות. היא תשווק עם אפשרות בחירה בין מצברי 48 קוט"ש וטווח נסיעה של 310 ק"מ או 63 קוט"ש וטווח של 420 ק"מ. טעינה מהירה (80DC) תאפשר מילוי מ-15% ל-80% ב-42 דקות למצברים הקטנים ו-48 דקות לגדולים.
רשימת האבזור צפויה לכלול בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע מרכזי (בגודל "10.25 כל אחד), עיסוי, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטית, מצלמות חניה היקפיות, חלון שמש ודלת תא מטען חשמלית. חשוב לזכור כי (בינתיים) אין אפשרות צימוד ל-Apple CarPlay ול-Android Auto. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת וניטור ערנות נהג באמצעות מצלמה סורקת פנים.
מה אנחנו חושבים: כלמוביל תאסוף בשבועות הקרובים סכום כולל של כמעט 2 מיליון שקל מ-900 לקוחות להוטים, המעוניינים לשריין לעצמם מכונית חשמלית חדשה במחיר נמוך יותר מזה שיהיה בעתיד. זאת למרות שאף אחד מהם לא ראה את הרכב באולמות התצוגה או ביצע בו נסיעת מבחן. בדומה לכניסתה של טסלה לישראל.
בשנים כתיקונן צעד שכזה היה נתפס כמוטעה, אך במצב העניינים הנוכחי של שוק הרכב אפשר גם להבין את מי שמזדרז לשריין לעצמו תחבורה חשמלית פרטית. שכן כפי שזה נראה כעת - כמו בעשורים האחרונים - הסיכוי שהתחבורה הציבורית תעניק פתרונות ראויים לציבור קטן עד אפסי.
*הכתבה נערכה לאחר הפרסום