בקצרה:
  • סטלנטיס תסב מסחריות דיזל ובנזין לחשמל
  • ניסויים כבר בשנה הבאה, תחילת שיווק ב-2024
  • המכירה תתמקד בצרפת, בישראל הסיכוי קלוש
1 צפייה בגלריה
סיטרואן ברלינגו
סיטרואן ברלינגו
(צילום: קובי ליאני)
חשמל במקום סולר: קונצרן הענק סטלנטיס המאגד את פיז'ו-סיטרואן (אופל ו-DS) עם פיאט-קרייזלר (אלפא-רומיאו, ג'יפ, לנצ'יה קרייזלר ועוד), חתם לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת Qinomic הצרפתית, המתמחה בין היתר בהסבת רכב להנעות חשמל או תא-דלק.
כחלק מהתוכנית האסטרטגית של הקונצרן תחת השם Dare Forward 2030, הכוללת כמובן גם צמצום פליטת מזהמים, יתבצע שיתוף הפעולה במסגרתו ייוצרו מערכות הסבה מבנזין ודיזל להנעה חשמלית, המותאמות לדגמים המסחריים הקלים של הקונצרן. צעד שהופך פופולרי יותר בתעשייה במסגרתו מוצרים קיימים יוסבו לידידותיים יותר לסביבה.
הסבת הדגמים לחשמל תאפשר ללקוחות חופש תנועה גדול יותר, שכן במדינות רבות יחולו תקנות האוסרות על תנועת רכבים מזהמים במרכזי הערים. על-פי המכון האירופאי לחדשנות וטכנולוגיה, "איזורים נטולי פליטת מזהמים" גדלו ב-40% בשלוש השנים האחרונות וימשיכו להתרחב לאור תקנות הזיהום ומחויבות לתחבורה נקייה.
בנוסף, ההסבה תאריך את זמן השימוש של הרכב ובכך תפחית את חתימת הפחמן הכללית שלו, ואף תחסוך ללקוח עלויות של רכישת רכב חדש תוך צמצום עלויות האחזקה. התוכנית תצא לפועל ב-2023 כשלב ניסוי, ולאחר בחינת תגובות המשתמשים מרכבי הדגמה צפוי השיווק להתחיל ב-2024, בשלב ראשון בצרפת. בסטלנטיס מציינים שעלות ההסבה תהיה נמוכה יחסית, אך לא נקבו במספרים.
מה אנחנו חושבים: מותגי קונצרן סטלנטיס - בעיקר פיז'ו, סיטרואן, אופל ופיאט - מחזיקים בנתח שוק כה גדול בקטגוריית המסחריות באירופה, עד כי הנציבות היססה אם לאשר את הקמתו מחשש ליצירת מונופול לרוחב כל הקטגוריות הרלוונטיות, מסחריות גדולות, בינוניות וקטנות. הסבה (גם אם רק בחלק מהם) ממנועי בעירה פנימית להנעה חשמלית היא רעיון מבורך. בהיבט הישראלי זהו רעיון כמעט בלתי ישים, שכן התקנות בארץ מקשות באופן יוצא דופן על שינויים כלשהם ברכב. וחבל.