המשרד להגנת הסביבה עומד לייקר את תחזוקת עשרות אלפי מכוניות שעברו בארץ הסבה מבנזין לגז פחמימני מעובה (גפ"מ). במשרד יעודדו את העלאת המס על הגפ"מ לאחר שבדיקות שנעשו באירופה הראו כי מכוניות שעברו הסבה, מזהמות יותר מכאלה שממשיכות לתדלק בבנזין. גפ"מ מופק בדרך כלל כתוצר לוואי של הפקת נפט, או מגז טבעי, שבארץ נעשה בו שימוש בתחום התחבורה רק להנעת אוטובוסים, תחום שצפוי לעבור בשנים הבאות להנעה חשמלית, נקייה יותר.
על פי נתוני משרד התחבורה, בישראל יש כ-22 אלף מכוניות שעברו את ההסבה שאושרה בארץ לראשונה ב-2005, אך לפי ההערכות מספרן בפועל יותר מכפול, שכן נהגים רבים שהסבו את רכבם לא שינו זאת ברישיון כדי לא לסבול מאיסור חניה תת-קרקעית. מגבלה זו נקבעה עם תחילת ההסבות בארץ מחשש לדליפות שיובילו לשריפות ולפיצוצים. אבל כיום, אף שברוב החניונים מותקנות מערכות אוורור, לא שונתה התקנה.
על פי הסוכנות האירופית לשמירה על הסביבה, נמצא שרכבי בנזין שעברו הסבה למערכת משולבת גפ"מ פלטו פי 2 תחמוצות חנקן ופי 2.5 חלקיקים רעילים, משום שהמנוע ומערכת בקרת הפליטות שלו תוכננו לעבודה עם בנזין, וכל הסבה לדלק אחר פוגעת ביעילותם. יש גם פער בין הרמה המקצועית של סדנאות ההסבה, המשפיעה על איכות ההרכבה ופעולת הרכב לאחריה.
מכוניות שהוסבו לגפ"מ אוטומטיבי, גירסה משודרגת במקצת לגז בישול, גם נכשלות בדרך כלל בשיעורים גבוהים יותר בבדיקות זיהום האוויר במבחן הרישוי השנתי. בבדיקה למכוניות שיוצרו ב-15 השנים האחרונות נכשלו רכבי גפ"מ בשיעור גבוה במכוניות בנות עד 9 שנים ו-13 שנים והלאה. רכבי דיזל נכשלו יותר מבנזין, מלבד במכוניות בנות 15 שנים ומעלה. "בניגוד למה שנהוג לחשוב, עמדתנו היא שאין תועלות סביבתיות בהסבה לרכב גז", קובע המשרד.
אמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, אומר כי "המיסוי על גפ"מ נמוך ביחס לעלויות החיצוניות הנגרמות מהזיהום הנובע מהשימוש בו, ולכן ככל שיקודם מס פחמן, סביר שהמס על גפ"מ יעלה. מבחינה סביבתית, עדיף שבעלי רכב עם קילומטראז' שנתי גבוה יצטיידו ברכב היברידי או חשמלי, ובכך יחסכו עלויות וזיהום".
רואי לציין כי המהלך צפוי לפגוע דווקא במי שמשתמשים ברכב מוסב כדי לאפשר להם לעמוד בעלויות הכבדות של אחזקת רכב בישראל, לעבודה או לנסיעות פרטיות. רבים מכלי הרכב המוסבים הם כלי רכב זולים יחסית, עתירי סמ"ק, ותיקים על בכביש, כמו יונדאי טוסון V6 דור ראשון עם מנוע 2.7 ליטר, מיצובישי גראנדיס, המיניוואן הגדול של מיצובישי עם מנוע 2.4 ליטר, אך גם רכבים מודרניים יותר וחסכוניים יותר כבר במקור, שבעליהם מבקשים ליהנות מהמחיר הנמוך של הגפ"מ בתחנות הדלק, כ-3 שקל לליטר לעומת 6.3 שקל לבנזין 95 אוקטן.
בשורה התחתונה, השימוש בגפ"מ חוסך מדי שנה כ-3,000-4,000 שקל לרכב שנוסע כ-18 אלף ק"מ, ואף יותר בכלי רכב עם צריכת דלק גבוהה. עלות ההסבה עומדת כיום על 5,500 עד 10,000 שקל, תלוי בגיל הרכב, גודל המנוע, מספר הצילינדרים ועוד.
"אני מכיר נתונים הפוכים משל המשרד להגנת הסביבה", אומר סער בזק, מנכל JGAS, אחד היבואנים והמתקינים הגדולים בארץ של ערכות הסבה לגפ"מ. "אני רואה בכל יום איך רכב שנבדק בבדיקת 'ארבעה גזים' אחרי ההסבה מראה נתונים נמוכים יותר. אני מקווה שאין סיבה אחרת לניסיון לפגוע במשתמשי הגפ"מ.
קצב ההסבות נמצא כעת בשיא של כל הזמנים, מזנק כמו תמיד בתקופה של משבר כלכלי, כשאנשים נלחמים לצמצם הוצאות כדי להמשיך להפעיל את העסק ולהסיע את המשפחה. הבוקר התקנו ערכת הסבה בדאצ'יה לודג'י, למשל. יש לנו כיום אפילו בעלי טויוטה פריוס היברידיות שמסיבים אותן לגז ומקבלים צריכת דלק שמשתווה לעלות של 50 ק"מ לליטר".