בקצרה:
  • היריבה הגדולה של טסלה תספק לה סוללה
  • הקיבולת והטווח דומים, עלות הייצור נמוכה יותר
  • הסיל של BYD תהיה מתחרה גדולה של ה-3 וה-Y
1 צפייה בגלריה
טסלה מודל Y
טסלה מודל Y
(צילום: ניר בן זקן)
טסלה ו-BYD במכונית אחת: מדיווחים בגרמניה עולה כי במפעל טסלה בברלין יורדות מפס הייצור מכוניות מודל Y בגרסת הנעה אחורית בסיסית עם הרכיב החשוב ביותר דווקא מתוצרת BYD, היריבה הגדולה שמאיימת להפוך ממספר 2 בעולם הרכב החשמלי (אחרי טסלה) לגדולה מכולן תוך כשנה. הרכיב המדובר הוא סוללה מסוג LFP, בה משתמשת טסלה בשנתיים האחרונות. עד עתה רכשה אותן טסלה מיצרניות אחרות, CATL או LG (או פנסוניק, עבור תושבי צפון אמריקה).
לסוללה של BYD - שהחלה דרכה כיצרנית סוללות - קיבולת אנרגיה דומה לזו שהוצעה עד היום - 59 קוט"ש, במקום 61 קוט"ש (אין נתון רשמי מדויק). טווח הנסיעה נותר דומה - 455 ק"מ. לסוללת LFP עלות ייצור נמוכה יחסית, עמידות טובה יותר בפני טמפרטורות גבוהות ומספר מחזורי טעינה גדול יותר. לחובתן צפיפות אנרגטית נמוכה באופן משמעותית ביחס לסוללות ליתיום.
נזכיר כי במהלך 2022 החלו שתי היצרניות לשתף פעולה. תחילה דווח כי טסלה הזמינה סוללות מ-BYD, מאוחר יותר הצהיר סגן-נשיא BYD על הקשר ולאחרונה (מרץ 2023) פורסם כי טסלה לא תחדש את החוזה עם BYD על רקע כשלים בסוללות. יתכן ומדובר היה בפרסום מגמתי לצרכי משא ומתן, שכן מאוחר יותר הכחיש מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, את הדברים.
מה אנחנו חושבים: כל זמן שניתן להוזיל את עלויות הייצור מבלי לפגוע בביצועים, אנחנו בעד. סוללות LFP אכן זולות יותר לייצור ביחס לסוללות ליתיום וקל יותר להשיג את החומרים עבורן. עכשיו נותר רק לקוות שההוזלה בעלויות תגיע גם לצרכנים.