בקצרה:
- המותג הסיני BYD ינחת כאן בספטמבר
- ישווק חשמליות מסופר-מיני ועד רכב לשבעה
- בעלי הבית בישראל: צ'מפיון מוטורס ושלמה
יצרנית הרכב הסיני BYD הממוקמת בעיר שיאן שבמרכז מדינת הענק, החלה את דרכה בתעשיית הרכב עוד ב-2003, אז עם דגמי בנזין צנועים לשיווק מקומי. עוד קודם לכן עסקה בייצור סוללות לשימושים שונים, עם רשימת לקוחות שכללה את ענקיות התעשייה דאז כמו נוקיה ומוטורולה. בהמשך עברה לייצור סוללות לרכב חשמלי ובכך גם שדרגה עצמה לסטטוס של אחת הגדולות בעולם בתחום המתפתח במהירות.
כמה גדולה? כבר ב-2016, בסך הכול 13 שנים לאחר שהחלה את פעילותה המוטורית, הפכה לשלישית בגודלה בתעשייה בין יצרניות רכב עם מנועים משולבי חשמל, או חשמליים לחלוטין. עם היצע שכלל מלבד מכוניות פרטיות גם משאיות, מלגזות ואוטובוסים שכבר נעים על כבישי ישראל בציים של אגד, דן, מטרופולין וקווים. השנה אגב מכרה כבר 640 אלף מכוניות עם רכיב הנעה חשמלי.
כמו מרבית היצרניות הסיניות, ובניגוד מוחלט לגישה (והמגבלות) שנקטו יצרניות מקומיות בעבר, אף היא העבירה את המיקוד לייצוא, בהנחה שהצלחה בעולם המערבי תסייע גם בשוק הביתי. וכמו סיניות אחרות, גם היא בחרה בנורווגיה הנוחה מבחינת תשתית ומודעות צרכנית כשוק פריצה, בדרך לשאר אירופה וכעת גם לישראל.
השיווק המקומי יתבצע, כפי שפרסמנו בעבר, באמצעות חברה משותפת שבה חברות יבואנית הרכב הוותיקה צ׳מפיון, המחזיקה במותגי קונצרן פולקסווגן (אודי, סקודה, סיאט ופולקסווגן), וחברת שלמה המוכרת מעסקי הליסינג שבעברה ניסיון קצר ומאוד לא מוצלח עם מותג הרכב אופל. את החברה ינהל ג'קי אביב, בעשור האחרון מנהל סקודה בצ'מפיון.
ביבואנית המותג מסרבים לחשוף באופן רשמי את היצע הדגמים שישווקו, אך יש להניח כי מרבית ארסנל הדגמים צפוי לנחות כאן.
Tang EV
ה-TANG הוא רכב פנאי גדול עם מקום לשבעה נוסעים, דגם ראשון שמשווקת BYD באירופה והסיכוי לראות אותו על כבישי ישראל בעוד שבועות ספורים, גדול למדי. זול הוא לא צפוי להיות, שכן מחירו בנורווגיה דומה לזה של אודי e-tron, שאצלנו משווק בגרסה מהודרת בכחצי מיליון שקלים. יש אם כך להניח שבגרסתו המקומית הוא יעלה כ-400 אלף שקלים, או אף יותר מכך.
הוא קצר מהאודי ב-3 ס"מ (487 ס"מ), עם בסיס גלגלים קצר ב-11 ס"מ (282 ס"מ). צמד מנועים חשמליים בהספק מרשים של 509 כ"ס מאפשרים לו לזנק ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות בלבד, בעוד על הבלימה אחראית ברמבו האיטלקית.
מצברי 86.4 קוט"ש מקנים לו טווח רשמי של 400 ק"מ עם טעינה מהירה (110DC) המאפשרת מילוי ל-80% סוללה בתוך כ-40 דקות. בהתאם למקובל, יש בו את כל מערכות הבטיחות המתקדמות, לרבות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת סטייה מנתיב ושטחים מתים.
גם רשימת האבזור מרשימה עם ריפודי עור, לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3), מסך מגע ענק ("12.8) עם מצלמות חניה היקפיות ועוד.
HAN EV
ה-HAN EV היא משפחתית גדולה ונדיבת מידות, גדולה אפילו מסקודה סופרב ב-9 ס"מ לאורך (496 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-8 ס"מ (292 ס"מ). בסין היא משווקת (גם) בגרסה היברידית-נטענת - שספק רב אם תשווק כאן - וכחשמלית ׳מלאה׳ שתנחת כאן קרוב לוודאי.
לגרסת הבסיס מנוע חשמלי בודד וצנוע שמייצר 220 כ"ס. הכוח עובר ישירות לגלגלים הקדמיים והזינוק ל-100 קמ״ש מסתיים תוך 7.9 שניות, איטי ביחס למקובל בעידן החשמל. הגרסה הבכירה נמרצת בהרבה עם מנוע נוסף מאחור מעלה את התפוקה המשולבת ל-490 כ"ס והזינוק מעמידה ל-100 קמ״ש מסתיים תוך 3.9 שניות בלבד.
מצברי 76.9 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי שבין 500 ל-400 ק"מ בהתאם לגרסה, עם טעינה מהירה בכ-40 דקות ל-80%.
DOLPHIN
היצרנית הסינית תשווק כאן גם סופר-מיני, שעשויה להפוך לחשמלית הזולה ביותר כאן, בעיקר לאחר הפסקת שיווק רנו זואי ולפני כניסת דאצ׳יה ספרינג, וכאלטרנטיבה לגרסאות חשמליות של פיז'ו 208 ואופל קורסה. מדובר בדגם ראשון של BYD על בסיס פלטפורמה ייעודית ומודולרית להנעה חשמלית (e-platform 3.0), ובכך היא יכולה להיחשב כ״דור הבא״ של חשמליות מבית היצרנית.
אורכה דומה לזה של פולקסווגן פולו (408 ס"מ) אבל בסיס הגלגלים שלה - פועל יוצא של הפלטפורמה הייעודית - ארוך אף יותר מזה של פולקסווגן גולף (270 ס"מ). היא משווקת כיום בשלוש גרסאות: עם מנוע חשמלי המעביר 95 כ"ס לגלגלים הקדמיים ומצברי 30.7 קוט"ש לטווח של כ-230 ק"מ, מצברי 44.9 קוט"ש וטווח של כ-350 ק"מ ועם מצברים גדולים ומנוע חשמלי חזק משמעותית (176 כ"ס).
זו גם הגרסה שתשווק כאן, והיא כוללת גם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול ("12.8). עם זאת, עדיין לא ברור אילו מערכות בטיחות יוצעו בגרסאות שישווקו כאן.
ATTO 3
מי שעשויה להתגלות כלהיט בהתהוות היא כמובן המשפחתית הקומפקטית, זו שתשתלב בקטגוריה הלוהטת של השוק המקומי היא ה-3-אטו, מתחרה צפויה בלהיטי מכירות מקומיים כ-MG ZS EV והחשמלית הנמכרת ביותר בישראל, ג'ילי גיאומטרי C.
אורכה 445.5 ס"מ ובסיס הגלגלים שלה 272 ס"מ, עם נפח תא מטען של 440 ליטר. היא מבוססת על פלטפורמה ייעודית מבית BYD עם מנוע חשמלי שמפיק 204 כ"ס. ההנעה קדמית והזינוק מעמידה ל-100 קמ״ש מסתיים תוך 7.3 שניות, 0.4 שניות פחות מג'ילי ו-1.3 שניות פחות מ-MG.
היא תשווק כאן עם אפשרות בחירה בין מצברי 49.9 קוט"ש וטווח נסיעה של 320 ק"מ, או 60.5 קוט"ש וטווח של 420 ק"מ. אפשרות הטעינה המהירה מוגבלת ל-80DC.
סביבת הנהג מודרנית כמקובל עם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול ("12.8) והיצע מערכות הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטחים מתים כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
Seal
המכונית המרשימה ביותר טכנולוגית ועיצובית היא הסיל, התשובה של BYD לטסלה מודל 3 ולמתחרה מבית, NIO ET5. היא ארוכה מהמתחרה האמריקאית ב-10.5 ס"מ (480 ס"מ), רחבה ממנה ב-2.5 ס"מ (187.5 ס"מ), גבוהה ב-1.5 ס"מ (146 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-4.5 ס"מ (292 ס"מ). למרות זאת, מקדם הגרר שלה נמוך משל מודל 3 (0.22 לעומת 0.23).
אף היא מבוססת על פלטפורמה ייעודית של BYD עם אפשרות בחירה בין שלוש מערכות הנעה. עם מנוע חשמלי אחורי ו-204 כ״ס בגרסת הבסיס (מצברי 61.4 קוט"ש וטווח של כ-450 ק"מ) או 312 כ"ס (82.5 קוט"ש וטווח של כ-550 ק"מ).
לגרסה הבכירה צמד מנועים חשמליים (217 כ"ס מלפנים, 312 כ"ס מאחור) ותפוקה משולבת של 530 כ"ס. הזינוק ל-100 מסתיים תוך כ-3.8 שניות, חצי שנייה יותר מגרסת "ביצועים" של המתחרה האמריקאית.
הסיל תהיה מכונית ראשונה של היצרנית עם מצברים במבנה CTB (ר"ת Cell-To-Body) שמציב את התאים ישירות בחלל ייעודי במרכב, ללא צורך במודלים ואריזה ייעודית. לדברי היצרנית, פתרון זה מאפשר ניצול חלל יעיל ב-66% והגדלת הקשיחות המבנית של המרכב ב-50%.
המצברים הם במתח גבוה (800V) ומאפשרים לכן טעינה אולטרה-מהירה (350DC), לעומת קצב מהיר "רגיל" (160DC) במתחרה האמריקאית, המאפשר להוסיף כ-300 ק"מ טווח בתוך 15 דקות.