בקצרה:
  • טרנזיט סופרוואן חוזר, הפעם עם הנעה חשמלית
  • 2,000 כ"ס יגיעו לגלגלים, פחות מ-2 שניות ל-100 קמ"ש
  • אין מה לבנות על ייצור סדרתי
מהירות מסחרית: זו פעם רביעית בה פורד מציגה "טרנזיט" מוסב עם ביצועי על ותחת השם "סופרוואן". הראשון שהוצג אי שם בתחילת שנות ה-70 היה למעשה שלדה ומערכת הנעה של פורד GT40 עליה הונח מרכב טרנזיט מדור ראשון. הסופרוואן 2 מ-1984 וה-3 מ-1994 התבססו על מכונית מירוץ של פורד, ה-C100, עם מרכב פיברגלס של טרנזיט מהדור השני והשלישי בהתאמה.
פורד טנזיט סופרוואן הראשון:
אבל בשונה ממנועי V8 שימשו להנעה בפעמים הקודמות, הפעם בחרה פורד - בהתאם לרוח התקופה - במנוע חשמלי. ואם לדייק, בארבעה מנועים. שניים מחוברים לגלגלים הקדמיים, שניים מחוברים לאחוריים דרך תמסורת עם שני יחסי העברה. התפוקה המשולבת עומדת על לא פחות מ-2,000 כ"ס שמאפשרים ביצועים מאוד יוצאי דופן. למשל זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בפחות משתי שניות.
כוכב מסלול: מערכת ההנעה כוללת מספר מצבי כיול בהתאם לתוואי ולאופי הנסיעה - כביש, מסלול, דראג, דריפט וראלי. יש גם מצב "ניקוי גלגלים" - נעילה באמצעות הבלמים של הציר הקדמי או האחורי וסחרור של צמד הגלגלים האחרים - לטובת חימום לטמפרטורה ייעודית לפני זינוק למיאוץ 400 מטר, או סתם אם בא לכם להעלות אותם בעשן.
4 צפייה בגלריה
פורד טרנזיט סופר-וואן
פורד טרנזיט סופר-וואן
ארבעה דורות של סופרוואן
מצברים 50 קוט"ש משולבים ברצפה לטובת מרכז כובד נמוך ככל הניתן. שימוש בטעינה מהירה יאפשר מילוי בתוך 45 דקות. כבסיס משמשת שלדת צינורות ייעודית עם מיתלי עצמות עצה כפולות בכל פינה. יש כמובן גם מערכת בלימה משודרגת עם קאליפרים מתוצרת אלקון.
נגד הרוח: על מנת להפחית למינימום את מקדם הגרר, החלק האחורי נטול חלונות ומייצר מעין כונס אוויר המאפשר זרימה יעילה של הרוח והפחתת מערבולות. בחזית מוצב כונס המחובר לתעלת קרבון לאורך המרכב, המזרימה אוויר דרך גוף הוואן. כמקובל ברכבי מירוץ, סביב למרכב יש שלל מסיטי אוויר וספוילר גדול ממוקם בקצה הגג.
סביבת הנהג כוללת כלוב בטיחות תקני, מושב והגה מותאמים למירוצים, בלם יד הידראולי, לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע המוכרים של פורד ומאפשרים שליטה במערכות השונות, לרבות נתוני טלמטריה.
מאחורי ההגה של הסופרוואן שיוצג בפסטיבל המהירות של גודווד יתיישב רומן דומא, נהג המרוצים הצרפתי הוותיק שמחזיק ברקורד ניצחונות מרשים במרוצי סיבולת, כמו 24 השעות של לה מאן (פעמיים), 24 השעות של ספא (פעמיים) ו-24 השעות של נורבורגרינג (ארבע פעמים). הוא גם אחראי על קביעת שיא הקפה לפולקסווגן ID-R החשמלית בנורבורגרינג, בפייקס פיק ובגודווד לפני שלוש שנים.
מה אנחנו חושבים: כמו בפעמים הקודמות, גם הפעם פורד עושה שימוש בסופרוואן לקידום מכירות, הפעם ל-E-טרנזיט קסטום החשמלי שצפוי להגיע בקרוב לאולמות התצוגה. ובניגוד לפעמים הקודמות, בהן הוחלט להשתמש במראה הרכב לצורך יחסי הציבור, הפעם זה דווקא כל מה שלא רואים - אם לא מביטים בסטופר או בדף הנתונים.
והשינוי הזה מדגיש היטב את המהפך שעבר על תעשיית הרכב שחייבת לעסוק פחות במכונית עצמה, יותר בטכנולוגיה שקשורה אליה. ואם טכנולוגיה, נראה שהתמהיל של פורד פוגע בול.