לפני כשבועיים פירסם משרד הבריאות לעיון הציבור תקנות חדשות שנועדו להסדיר, סוף-סוף, את שאלת הנהיגה תחת השפעת קנאביס. מחד מדובר עדיין בסם לא חוקי בישראל, מאידך הוא מוגדר סם קל ומותר לצריכה במדינות שונות. לפי התקנה המוצעת, לה אפשר להגיב עד ה-17 באוגוסט, מותר יהיה לנהוג אם בגוף הנהג יימצאו עד 3 ננוגרם THC (החומר הפעיל בקנביס) למ"ל דם, או עד 6 ננוגרם THC למ"ל פלסמה-סרום. נתונים מדויקים אמנם, אך כאלה שאינם מבהירים לאזרח כמה ניתן לצרוך כדי לעמוד ברף.
התקנה היא ניסיון לפתור ויכוח ארוך שנים בסוגייה. מחקרים הוכיחו כי קנאביס - כמו גם אלכוהול - עלול לפגוע ביכולת הנהיגה, לרבות תפיסת המציאות, נקיטת זהירות ומהירות תגובה. השאלה היא מאיזה מינון, וכמה זמן מותר לצרוך אותו לפני שמתיישבים מאחורי ההגה - או עולים על אופניים וקורקינט.
לבעלי רישיון רפואי לשימוש בקנאביס, למשל, נקבע לפני ארבע שנים כי מותר לנהוג רק למי שהמינון הוא עד 50 גרם לחודש, למי שצורך מוצרי מריחואנה בעלי ריכוז של עד 15% THC. במקרה של ריכוז בשיעור 16% עד 20%, מדובר ב-40 גרם. יש גם מגבלה לגבי מועד הצריכה, בין 3 ל-12 שעות, תלוי בהיקף והאם במקביל צרך הנהג אלכוהול. אבל מדובר במגבלות שהמשטרה לא הייתה מסוגלת לאכוף לפיהן את החוק, ללא קביעת רף ברור שמעליו ייחשב הנהג כמי שנמצא תחת השפעה, כפי שמקובל במקרה של אלכוהול.
וגם כעת מתנהלת המדינה בחוסר תיאום אופייני. המשטרה, למשל, הצטיידה בערכות לבדיקת כמות ה-THC בגוף הנהג על סמך בדיקת רוק מהירה, אולם מדובר רק בבדיקת סינון, כמו נשיפון במקרה של בדיקות אלכוהול, שאחריו יש צורך בבדיקות נוספות, למשל ינשוף או בדיקת דם שקבילים בבית המשפט. בדיקה חיובית ל-THC ברמות האסורות בערכות הרוק תחייב ביצוע בדיקה מהימנה יותר בחדר מיון, מה שיחייב ליווי של שוטר, ולא יאפשר בדיקות בהיקפים גדולים. עוד תקנה שמייצרת המדינה בלי שיש אפשרות רצינית לאכוף אותה.

הרלב"ד: לא להרחיב תקנות בלי מחקר

בעבר קבעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי "מחקרים רבים שנערכו בעולם בדקו שימוש בסמים ובאלכוהול בקרב נהגים שנפגעו בתאונות. רוב המחקרים דיווחו על הימצאות סמים בקרב 14%-25% מנהגים אלה. הסם הנפוץ ביותר היה קנאביס, שנמצא בקרב כ-10% מהנהגים. כחצי מהמחקרים על הסם ומעורבות בתאונות מצאו שיש סיכון גבוה יותר להיות מעורב בתאונה לאחר השימוש בסם".
ברלב"ד מתנגדים לתקנה, שהייתה אמורה במקור לחול רק על משתמשי קנאביס רפואי, אבל הורחבה כך שתחול על כל נהג. "איננו מתנגדים לטיוטת התקנות בנוסח המקורי שלה, אשר התייחס לצרכני קנאביס רפואי. עם זאת, הבהרנו כי נדרש לקיים מחקר מקדים אשר ילווה את השינוי ויחל עוד בטרם השינוי בדין. הרלב"ד הציפה את הנושא מול משרד התחבורה והבהירה כי היא נכונה להוביל את המחקר, שהכרחי על מנת לנתח את השפעות הלגליזציה על בטיחותם של כלל משתמשי הדרך. לדעתנו, אין מקום לתיקון המוצע כעת על ידי משרד הבריאות".
ברשות מסבירים כי עמדתה מבוססת על שלושה נימוקים עיקריים: "ראשית, מחקרים רבים מצאו כי שימוש בקנאביס יוצר פגיעה מסוימת במיומנויות נהיגה והן מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות אשר רלוונטיות להפעלת הרכב. היתר נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי, לא דומה לשימוש של משתמשי הפנאי בסם הקנאביס.
שנית, מחובתנו לנהוג בזהירות בכל שינוי בחקיקה אשר יכול להוביל לסיכון מוגבר לשלומם ובטיחותם של כלל משתמשי הדרך. שלישית, ב-2019 בוצע בקנדה סקר נהגים לפני ואחרי לגליזצית הקנאביס והחלת סף שכרות בנהיגה בקנאביס. נמצא כי בשנים שלאחר אימוץ המדיניות, חלה עלייה בשיעור הנהגים שדיווחו כי נהגו והשתמשו.
בין שנת 2018 שבה יושמה בקנדה מדיניות לגליזציה של קנאביס לבין שנת 2019, עלה אחוז הנהגים שהשיבו כי נהגו תוך שעתיים מעת עישון הקנאביס מ-3.3% ל-7% ומספר הנהגים שנהגו לאחר צריכת אלכוהול וקנאביס יחדיו עלה מ-1.7% ל-3%. אנחנו חוששים שאם תהיה הקלה בהתייחסות לנהיגה לאחר נטילת קאנביס תהיה גם עלייה בנהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול יחדיו בישראל".
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, שפנה בנושא לשרי הבריאות, התחבורה וביטחון הפנים, אומר כי "התקנה המוצעת מהווה מתן הכשר נהיגה לנהג, שלא ניתן לדעת באופן ודאי את רמת כשירותו או יכולתו לנהוג, ויתרה מכך - להגיב במצבי חירום המאפיינים תאונות דרכים. השימוש בסמים עלול להשפיע על מיומנויות הנהג, ואפילו על נהג מיומן ביותר. כי כל הקלה במדיניות עלולה להפרש בקרב הציבור כמתן אור ירוק לנהיגה תחת אותם חומרים מסוכנים ולהוביל לאובדן חיי אדם".