בקצרה:
  • האקסטרייל החדש יגיע לישראל בקרוב עם הנעה היברידית
  • היבואנית למשרד התחבורה: מדובר ברכב חשמלי
  • גם רנו קפצ'ור יקבל הנעה היברידית
1 צפייה בגלריה
ניסאן X-טרייל
ניסאן X-טרייל
ניסאן X-טרייל
הרבה אחרי אמריקה: לפני למעלה משנתיים חשפה ניסאן את הדור הנוכחי של ניסאן אקסטרייל, אז בגרסאות שיועדו עבור השוק האמריקאי ולא הגיעו לישראל. כעת, פחות משלושה חודשים לאחר שנחשף בגרסאות האירופאיות, צפוי האקסטרייל לחזור כבר בימים הקרובים לאולמות התצוגה של היבואנית המקומית, הפעם בגרסה היברידית מסקרנת. במקביל תתחיל היבואנית לשווק גם את הקשקאי עם הנעה היברידית דומה.
היברידי או חשמלי?: בימים אלו מנסה היבואנית לשכנע את פקידי משרד התחבורה כי האקסטרייל והקשקאי ההיברידיים הם למעשה רכבים חשמליים לכל דבר ועניין, בשל העובדה שהמנוע החשמלי שלהם אינו מחובר ישירות לגלגלים אלא משמש כגנרטור לטעינת הסוללות ומכונה בדגמים אחרים "מאריך טווח".
העובדה ששני הדגמים עושים שימוש במנוע בנזין מזהם שפולט עשן מהאגזוז אינה רלוונטית, לטענת היבואנית, לצורך הגדרתו כרכב חשמלי. אם תצליח היבואנית לשכנע את משרד התחבורה שאכן מדובר ברכב חשמלי, היא תהנה משיעור מס מופחת העומד על 10% (ובינואר יעלה ל-20%) - זאת לעומת מיסוי של 83% שמוטל על כלי רכב היברידיים.
יחידת ההנעה של השניים מבוססת על מנוע חשמלי המחובר ישירות לגלגלים, בעוד מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר ויחס דחיסה משתנה, משמש כגנרטור לטעינת המצברים. המנוע החשמלי בקשקאי מתחבר לגלגלים הקדמיים ומייצר הספק של 190 כ"ס, מה שמאפשר לו לזנק ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות. האקסטרייל מוצע באירופה עם שתי תצורות הנעה: גרסת ההנעה הקדמית עם חמישה מושבים בלבד והספק של 204 כ"ס, או גרסת הנעה כפולה עם חמישה או שבעה מושבים והספק של 213 כ"ס מצמד מנועים חשמליים. גרסת ההנעה הכפולה צפויה להגיע בוודאות לישראל לאור הביקוש הגבוה לדגמי שבעה מושבים, בעוד גרסת חמישה מושבים תוצע גם היא, אך לא ברור אם תשווק בארץ עם הנעה קדמית או כפולה.
מה השתנה: ניסאן אקסטרייל החדש עושה שימוש בפלטפורמת CMF-C קשיחה מבעבר, עם חלקי מרכב מאלומיניום (דלתות צד, כנפיים קדמיות ומכסה מנוע) ודלת תא מטען מחומרים מרוכבים לטובת הפחתת המשקל. בשונה מהקשקאי החולק עימו פלטפורמה, כל גרסאות האקסטרייל מצוידות במתלה אחורי רב-חיבורי שאמור לשפר את נוחות הנסיעה.
המימדים של האקסטרייל החדש דומים לאלו של הדור היוצא, עם אורך כולל של 467.5 ס"מ ובסיס גלגלים של 270.5 ס"מ. הפעם, בשונה מבעבר, מודה היצרנית כי שורת המושבים השלישית מיועדת לנוסעים בגובה מירבי של 160 ס"מ.
בנוסף לצמד הדגמים ההיברידיים של ניסאן, תגיע לישראל בקרוב גם גרסה היברידית לרנו קפצ'ור - במקרה זה עם יחידת הנעה שגרתית יותר, המוכרת מרנו ארקנה ומניסאן ג'וק. מנוע הבנזין, בנפח 1.6 ליטרים, משודך למנוע חשמלי ויחד מניבים השניים הספק של 140 כ"ס. הגרסה ההברידית נטענת המעניינת של הקפצ'ור לא צפויה להגיע ארצה בשלב זה.
מה אנחנו חושבים: חודשים ארוכים חלפו מאז הופסק השיווק של האקסטרייל בדור היוצא, ולאור הביקוש העירני לרכבי שבעה מושבים, היבואנית היתה זקוקה לדגם החדש כמו אוויר לנשימה. העובדה שהוא ישווק אצלנו עם הנעה היברידית תעניק לו בוודאי יתרון משמעותי בעיני קהל הלקוחות.
את הנסיונות להציג את הדגם כרכב חשמלי בעיני משרד התחבורה (ובעיני הצרכן הישראלי) אפשר לייחס לתעלולי חשבונאות יותר מכל דבר אחר. לגיטימי אם יש לכך מקום בעיני המחוקק, אבל בהחלט חוטא לרעיון השמירה על איכות הסביבה עם מתן הטבות לבוחרים בכלי רכב לא מזהמים.