סעיף בחוק ההסדרים המתגבש בימים אלה במשרד האוצר, יאפשר לכל קונה מכונית לבדוק באתר ממשלתי מה ההוצאות הצפויות על אחזקת הרכב שקנה, ולהשוות בין דגמים. במשרד האוצר מכנים את החידוש לטובת רוכשי המכוניות: "שמים סוף להפתעת מחירי הקרבורטור" - אם כי יש לקוות שגם שם מודעים לכך שבעברית הוא נקרא 'מאייד', וכי הוא היה עדכני מבחינה מוטורית לפני בערך חצי מאה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
על פי החוק החדש שיכלל בחוק ההסדרים לשנים 2023-24, המדינה תשיק 'מדד תחזוקה' צפויה לרכב שיגלה כמה יעלה לכם תיקון. המדד נועד לסייע לצרכן חסר הידע הדרוש בענף הרכב, להתמודד עם סוגיית חוסר המידע בתחום חלקי החילוף - המהווה לפי האוצר הוצאה משמעותית למשקי הבית - ויאפשר לדכת מראש עד כמה רכב מסוים יקר או זול יחסית מבחינת תחזוקה. יבואני הרכב יחוייבו להפנות בפרסומים אל המדד, בדומה למדד זיהום הרכב המחוייב להתפרסם על גבי המודעות.
נזכיר כי תחזוקת רכב כוללת בין היתר הוצאה על תיקון הרכב, תשלום ביטוח, טיפולים שוטפים ועוד. באוצר מזכירים כי ישנם כיום מספר חסמים הגורמים לעליית מחירי חלקי החילוף. בנוסף, על מנת להביא להוזלת תשלומי הביטוח, מוצע כי שומות תיקון רכב יהיו מבוססות על מחירים ריאליים ולא עוד על מחירי מחירונים. החוק צפוי להכנס לתוקף כבר בקיץ הקרוב לאחר אישור חוק ההסדרים בממשלה ובכנסת עד לסוף חודש מאי.