הקורונה נחלשה, גניבות הרכב זינקו. בשנה החולפת נרשם זינוק של 40% בגניבות הרכב בישראל, שהסתכמו ב-12,147 מכוניות. זאת לאחר ירידה של 13% ב-2020, שבה 8,644 ישראלים מצאו לפתע חניה ריקה. מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי "ממון" עולה שמספר הגניבות אשתקד היה אפילו גבוה יותר משנרשם ב-2019, טרום הקורונה, ועמד על 9,914 כלי רכב.
בענף הרכב מייחסים את הזינוק להתייקרות חלפי הרכב ולבעיות האספקה של רכב חדש, אשר הגבירו לפי הערכות את השימוש בחלפים שפורקו בשומרון ממכוניות שנגנבו מישראל. בנוסף, יחידת "אתגר" המשטרתית, העוסקת במלחמה בגניבות הרכב לצד איתוראן ופוינטר הפרטיות, קיבלה משימה נוספת שבאה בחלקה על חשבון העיסוק בתחום הרכב - התמודדות עם גניבות והברחת אמצעי לחימה.
בנוסף, בגלל המחסור בכוח אדם במשטרה, הופעלה גם למשימות נגד הקורונה. למרות זאת ממשיכה אתגר, הפועלת כחלק מיחידת להב 433, לבצע מבצעים לתפיסת גנבי רכב. באוקטובר למשל לכדו אנשיה חוליה של ארבעה גנבי רכב ושני סייענים, שהיו בדרכם לשטחים עם ארבע מכוניות מאזדה, שנגנבו זמן קצר לפני כן מראשון לציון ומהרצליה.
מנתוני אחת מחברות הביטוח הגדולות בשוק עולה כי הדגמים הנגנבים ביותר הם גם הנמכרים ביותר, מה שמחזק את ההערכה שמדובר בגניבות לצורכי פירוק במשחטות הרכב בשטחים. יונדאי i25 היא המכונית הנגנבת ביותר מבחינת מספר הגניבות ביחס למספר המכוניות שעל הכביש, ואחריה מאזדה 3 החדשה וטויוטה קורולה. הגיל הממוצע של המכוניות שנגנבות הוא שלוש שנים, ושוויין כ-70-60 אלף שקלים. חלק משמעותי מהגניבות מבוצע מערים בקרבת קו התפר, בעיקר בשרון.
הנזק: 870 מיליון שקל
מבחינת בעלי הרכב מדובר בנזק כלכלי משמעותי גם כאשר הרכב מבוטח. ברכב נמצא בדרך כלל ציוד אישי, ולעיתים גם מקצועי, יקר ערך. בעל הרכב אמנם לא משלם השתתפות עצמית על גניבה, אבל יאבד את יתרת זמן הפוליסה וייאלץ לרכוש חדשה ברגע שיקנה רכב חדש. בנוסף, ייאלצו הנהגים כעת להמתין חודשים ארוכים לרכבים החדשים שהתייקרו ברובם השנה, לשלם מחירים גבוהים על מכוניות משומשות בגלל המחסור בחדשות, והם עלולים להתקשות במציאת רכב שכור לתקופת ההמתנה בעקבות המחסור ברכבים.
הנזק למשק בשנה האחרונה מגניבות הרכב נאמד ב-870 מיליון שקלים, שאותו יממנו בסופו של דבר הנהגים, כאשר המדינה תרוויח בממוצע 37.5 אלף שקלים מיסים מכל רכב חדש שירכשו המבוטחים.
שיעור הגניבות בשנה החולפת צפוי לבדו לייקר את פוליסות הביטוח המקיף בכ-7%-5%, חישוב שאינו כולל את העלייה במספר התאונות בשנת 2021. בחברות הביטוח טוענים גם להתייקרות משמעותית של מחירי החלפים, למרות ההתחזקות המשמעותית בשער השקל בשנה החולפת מול הדולר והאירו.