תעשיית הרכב העולמית תיאלץ לוותר על ייצור של כ-18 מיליון מכוניות חדשות במהלך משבר השבבים שהחל ב-2021, והמספר הזה אינו סופי. ולפי הערכות אנאליסטים, בכך נגרעו כ-100 מיליארד אירו מרווחי היצרניות - בעיקר האירופיות שבהן. אבל החדשות הגרועות באמת הן שהסוף אינו נראה באופק. ובניגוד להערכות מוקדמות לפיהן התעשייה תצליח להתאושש מבעיות השבבים ושרשרת האספקה תוך שנה-שנתיים, לפי הערכות עדכניות המצב הנוכחי אינו עומד להשתנות גם ב-2024. כך עולה מדיווחי אוטומוטיב ניוז.
1 צפייה בגלריה
משבר השבבים בתעשייה לא פוסח על אף יצרנית או מדינה
משבר השבבים בתעשייה לא פוסח על אף יצרנית או מדינה
משבר השבבים בתעשייה לא פוסח על אף יצרנית או מדינה
ועבור מי שאינו עוקב באדיקות אחר התפתחות המשבר, נזכיר כי הוא הכה בתעשייה לראשונה בשלהי 2020, שיא היסטריית הקורונה וקשיי היצרניות להניע מחדש ובקצב של טרום המגפה את גלגלי הייצור לאחר פתיחתם מחדש של המפעלים שנסגרו בזה אחר זה. יצרניות השבבים שהתמודדו עם ביטולי הזמנות הסיטו בהתאם את הייצור לתעשיות שדווקא פרחו באותה תקופה, בעיקר של מוצרי בידור ביתיים בהם נעשה שימוש בשבבים מתקדמים ורווחיים יותר. אבל זו רק ההתחלה.
לפי הערכות באותה תקופה, הביקוש לרכב חדש אמר היה להשאר ברמה נמוכה יחסית גם לאחר ההתאוששות מהמגפה, אך הצרכנים הפתיעו (והעולם למד להתמודד), נרגעו במהירות וחזרו עם ביקוש גבוה מהצפוי. כאשר ניסתה התעשייה להתאים עצמה, גילתה כי היא חסרה את הרכיבים החשובים, ובמהלך 2021 נגרעו יותר מ-10 מיליון כלי רכב חדשים מהייצור המתוכנן. ניסיון לפתור את הבעיה בעזרת הקמת מפעלים עם פסי ייצור חדשים לשבבים הוזנק אמנם אשתקד, אך פתרון זה הוא לטווח הבינוני, שכן גם לאחר הקמת פסי ייצור ייעודיים, כושר הייצור בשלב ראשוני לא יהיה מלא.
ובינתיים, צצו בעיות נוספות גדולות, אף גדולות יותר. בתחילת השנה פרצה מלחמת רוסיה אוקראינה שפגעה ישירות בייצור עבור התעשייה. כנראה חמור מכך, המתקפה הרוסית והשלכותיה הישירות בעיקר על אירופה אחראית להאטה בשוק הרכב העצום ויותר מכך, בתעשיית הרכב החשובה בעולם. במהלך השנה הנוכחית צפויה התעשייה לייצר כ-4 מיליון כלי רכב פחות מהתכנון ובשנה הבאה עשוי המספר להיות דומה או נמוך במעט.
כדאי להזכיר כי כלי רכב מודרניים מצוידים ביותר ויותר מערכות במקור, במידה רבה כאלה המסייעות לנהג או נוגעות לבטיחות, אך גם אבזרי נוחות שונים שרוכשי רכב מבקשים לקבל. ואלה מגדילים את מספר השבבים הנדרשים למערכות השונות. כך שגם אם מספר השבבים המיוצר יעמוד על רמתו ב-2019 טרום קורונה, ייצור מספר דומה של כלי רכב על ידי התעשייה ידרוש מספר גדול בהרבה של שבבים שכרגע לפחות, זמן ההמתנה הממוצע עבורם מבחינת יצרניות הרכב עומד על פי שלושה מבעבר. לפי הערכות, מספר השבבים שיסופקו לתעשיית הרכב ב-2023 יהיה גבוה בכ-20% מהמספר לפני מספר שנים, ועדיין היצרניות יאלצו לוותר על מיליוני מכוניות.