בקצרה:
  • הייפיי הסיני הוא מותג רכב חשמלי צעיר ויוקרתי
  • יציג דגם שלישי בקרוב, יגיע לאירופה השנה
  • יתמקד בעיצוב מקורי וטכנולוגיה מתקדמת
נעים מאוד להכיר: מותג היוקרה הסיני הייפיי (HiPhi), שנוסד לפני פחות מארבע בשנים, יציג בתערוכת שנגחאי הקרובה דגם חדש ושלישי במספר, לקראת תחילת השיווק באירופה המתוכננת להתבצע עוד ב-2023. ומה לגבי ישראל? מידע על זכיין מקומי עוד אין לנו, אבל ממש לא נופתע לגלות שיזמים מקומיים כבר פנו ליצרנית הצעירה בבקשת ייצוג מקומי.
הייפיי זכתה ללא מעט כותרות מאז נולדה הודות למראה יוצא דופן וטכנולוגיה ייחודית. הדגם הראשון שהציגה החברה הוא רכב פנאי גדול בשם הייפיי X שמציע מגוון פתחי כניסה מקוריים עם ארבע דלתות הנפתחות זו מול זו ועוד חלקי גג נפתחים להקלת הכניסה למושבים מאחור. כולן עם פתיחה חשמלית מרחוק. יש גם היגוי לכל ארבעת הגלגלים, פנסי חזית שמקרינים גם אנימציית וידאו וחיצי הכוונה, ואפילו זרוע רובוטית נשלפת במרכז הרכב שמגישה לנוסעים מאחור שמפניה וכוסות תואמות.
ל-X אורך כולל של 520 ס"מ, בסיס גלגלים של 315 ס"מ ושישה מקומות ישיבה, ובכך היא מתחרה ישירה בהונגצ'י E-SH9. מנוע אחורי בגרסת הבסיס מייצר 272 כ"ס, בעוד הגרסה הבכירה מצוידת בשני מנועים בהספק משולב של 543 כ"ס, המאיצים את הרכב הגדול ל-100 קמ"ש בתוך 3.9 שניות. סוללת 96 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של קצת יותר מ-400 ק"מ.
בדרך לאוטונומיה: בחודשים האחרונים הצטרפה להיצע גם מכונית סדאן-קופה בשם הייפיי Z, המתחרה במרצדס EQS וב.מ.וו i7, עם אורך של 530 ס"מ ובסיס גלגלים של 315 ס"מ. הרכב המרהיב מצויד במערכת מחשב מבוססת בינה מלאכותית המסנכרנת בין תאורת האווירה למערכת השמע (23 רמקולים, מתוצרת מרידיאן), בעוד למסך המגע המרכזי ("23) אפשרות סיבוב ב-90 מעלות. מערכת ניטור הכוללת 34 חיישנים, 13 מצלמות ו-18 רדארים אמורה להוות תשתית למערכת נהיגה אוטונומית, עליה שוקדת החברה.
גם כאן ישנן שתי גרסאות הנעה, הבסיסית עם מנוע אחורי בודד בהספק של 300 כ"ס והבכירה עם צמד מנועים בהספק משולב של 610 כ"ס, כוח שמאפשר לסדאן הגדולה לזנק ל-100 קמ"ש בתוך 3.8 שניות. הסוללה כאן גדולה יותר, ועם קיבולת של 120 קוט"ש אמורה לספק טווח נסיעה של למעלה מ-500 ק"מ.
בעוד שני הדגמים הקיימים של החברה ממתמודדים בפלח העליון של רכבי היוקרה, עם תג מחיר של כ-90 אלף דולר, בקרוב צפויה להציג החברה רכב פנאי נוסף בשם Y שאליו יוצמד תג-מחיר מעט יותר צנוע. על פי דיווחים במגזין "אוטוקאר" הבריטי, הדגם החדש יותאם לקהל היעד האירופי ויהיה קטן משני אחיו. חלק ניכר מהטכנולוגיות של המותג - בעיקר אלו המבוססות תוכנה - צפויות למצוא את דרכן גם ל-Y, כאשר העיצוב גם במקרה הזה צפוי להיות בלתי שגרתי.
מה אנחנו חושבים: תעשיית הרכב הסינית התחילה את דרכה עם חיקויים זולים למותגים מערביים, אבל בשנים האחרונות הפכה עצמאית תוך חשיפת דגמים מקוריים עם טכנולוגיה חדשנית. היעדר המחויבות למסורת ארוכת שנים מאפשרת להם להציג עיצובים חדשניים ופורצי דרך, ובכך להשיג נחשקות ומחירים גבוהים בהתאם. האם כל מותג סיני שכזה עומד גם בסטנדרטים של איכות גבוהה? לא בהכרח. אבל בעידן הנוכחי, סרטונים ויראליים של טריקים עיצוביים שווים לא פחות מהמורשת של המותגים המערביים.