בקצרה:
  • אוטונומית לפני כולם: מרצדס ראשונה לאפשר רמה 3
  • בינתיים רק בגרמניה אך צפון אמריקה (וכנראה סין) בדרך
  • תשולב רק בשתי מכוניות הקצה היקרות - S קלאס ו-EQS
טייס אוטומטי: מרצדס היא היצרנית הראשונה בעולם להציע יכולת נהיגה אוטונומית ברמה 3, שבה לא נדרש כלל מבט על הכביש ועירנות לנעשה עליו בתנאי נהיגה מסוימים. בכך היא מקדימה את יריבתה הגרמנית אודי שמיהרה להצהיר בעת השקת ה-A8 אי שם ב-2017 כי ספינת הדגל שלה תהיה ראשונה עם מערכת אוטונומית מתקדמת שכזו.
המערכת שתוצע כאופציה בתוספת תשלום (5,000 אירו) בדגמי S קלאס ומקבילתה החשמלית EQS, מאפשרת לוותר לחלוטין על אחיזה בהגה - כפי שמקובל כיום במערכות רמה 2 ו-2.5 - אך גם על המבט לכביש. עם זאת, תכונה זו מוגבלת לנסיעה בכבישים מהירים המוגדרים כראויים לכך, עם הפרדה קשיחה בין כיווני הנסיעה ועד למהירות של 60 קמ"ש.
למרות שמעשית ניתן גם היום לוותר על מבט על הכביש, הנדרש על פי חוק כדי לאפשר התערבות מהירה של נהג אנושי בעת הצורך, היכולת המתקדמת שמשלבת מרצדס מוגדרת כבטוחה דיה גם אם הנהג אינו מסוגל להתערב במהירות. המערכות המתקדמות ביותר כיום משולבות בדגמי קונצרן GM תחת השם סופר-קרוז ובטסלה תחת השם אוטו-פיילוט. המערכת האחרונה נמצאת כיום תחת חקירת הרשויות הפדרליות בארה"ב, עקב חשש כי הן עשויות לסכן את הנוסעים ברכב וסביבתם.
לדברי מרצדס, רוכשי מכוניות עם המערכת יוכלו לעשות בה שימוש על פני כבישים במרחק כולל של כ-13 אלף ק"מ בגרמניה בלבד. עד סוף השנה, כך צופה מרצדס, ניתן יהיה לשלב אותה גם במכוניות שישווקו במדינות קליפורניה ונוואדה בצפון אמריקה.
תמונה דיגיטלית: המערכת במרצדס מורכבת בנוסף לחיישני LiDAR, מצלמה, רדאר וחיישנים אולטרסוניים, כולם בשימוש כיום, גם ממערכת ניווט מתקדמת משמעותית מהמוכרת לנו. היא מספקת תמונה תלת-ממדית של הכביש וסביבתו הקרובה ברמת דיוק גבוהה משמעותית מהמקובל כיום, עם פירוט עד רמת הסנטימטר, לעומת מטר כמקובל.
המערכת תאגור גם מידע על סוג וגיאומטריית הכביש, וכמובן גם על תמרורים ואירועי תנועה מיוחדים בזמן אמת בעזרת מערכות V2X בין תשתית לרכב, כולל תאונות, פקקים, שיבושים ועבודות בכביש. נתוני המפה יתעדכנו גם בעזרת כלי רכב אחרים של היצרנית שיעברו בכביש.
לפי מרצדס, כשל במערכת המתקדמת יעביר את השליטה על הרכב למערכות סיוע מוכרות שיעניקו לנהג - תוך כדי התראה - מרווח זמן של 10 שניות לשליטה ידנית מלאה. כפי שכבר מקובל במערכות דומות זה מספר שנים, התעלמות מההתראות והימנעות משליטה ידנית יגרמו למחשב הרכב להאט באופן בטיחותי ולעצור עצמאית בצד הכביש.
מה אנחנו חושבים: בסוף העשור הקודם נראה כי עתיד הרכב האוטונומי ממש מעבר לפינה. גם הגדולות שביצרניות הרכב (רנו, ב.מ.וו ואחרות) וחברות הטכנולוגיה שעסקו בתחום (מובילאיי למשל) צפו כי תחילת העשור הנוכחי תאפשר שילוב של רכב אוטונומי כמעט-מלא. זה לא קרה כמובן, ממגוון סיבות. מרביתן אגב לא טכנולוגיות.
במשך כחצי עשור דרך עולם הרכב במקום, כשהוא משלב רק מערכות אוטונומיות מרמה 2, הדורשות מהנהג להישאר בכוננות מלאה בכל רגע על כל כביש. רק כעת נרשמת התקדמות וכמה לא מפתיע שזו מרצדס שעושה זאת. יצרנית עם היסטוריה עשירה בחידושים טכנולוגיים עבור תעשיית הרכב, יותר מכל מותג אחר.
אבל יש גם חדשות קצת פחות חיוביות בהקשר זה. אם לקח לתעשיית הרכב מספר שנים רב לעבור מרמה אוטונומית 2 ל-3 עבור מכוניות בייצור סדרתי על כבישים ציבוריים, אפשר רק לנחש כמה זמן ייקח להגיע לנהיגה אוטונומית מלאה, ללא הגה ודוושות. כן, בדיוק זו שחזתה מובילאיי כי תוצג כבר אשתקד.