לא פחות מ-27,671 כלי רכב חשמליים חדשים עלו על כבישי ישראל בשנה החולפת, גידול של 150% לעומת השנה שלפניה. ולמי שכבר שכח את המספרים בשנים קודמות נזכיר כי רק לפני שנתיים, ב-2020, נמכרו כאן 1,500 חשמליות בלבד. בשנה שלפני כן: כ-600 חשמליות.
1 צפייה בגלריה
(רפי דלויה)
וכצפוי, הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל בשנה החולפת הוא ג'ילי גיאומטרי C, שהתקרב ל-7,000 יחידות כבר בשנתו הראשונה כאן. ומעבר להצלחה המרשימה של המותג החדש, ההישג הסיט את טסלה מודל 3, מובילת השוק בשנה הקודמת, למקום השני עם קצת יותר מ-4,600 מסירות.
במקום השלישי ממוקמת סינית חדשה נוספת, BYD אטו 3, שהתקרבה ל-4,000 מסירות בתוך שלושה חודשי שיווק בלבד. וכן, הסינים מככבים, שכן בעשירייה המובילה ניתן למצוא לא פחות מחמישה דגמים סיניים. שניים נוספים מגיעים מיונדאי הקוריאנית, רק דגם אחד מגיע מאירופה - סקודה אניאק. בתחום היוקרה בולטת מרצדס EQA שרשמה 295 מסירות, אחריה ה-EQE הגדולה ממנה עם 190 מסירות, וולוו XC40 עם מכונית אחת פחות וג'נסיס GV60 שרשמה 155 מסירות.
שווה להזכיר, גם אם הן לא חשמליות לגמרי, את המכוניות ההיברידיות-נטענות, עם מנוע חשמלי צנוע לצד מנוע בנזין ראשי וטווח נסיעה חשמלי (תיאורטי) של בין כמה עשרות לכ-100 ק"מ. דגמים בהם משתמשת אגב רשות המסים כדי להאדיר את קצב חדירת הרכב החשמלי ארצה כתוצאה מהטבות מס אותן מעוניינת הרשות לקצץ,ף מבלי להתייחס לביקורת החריפה על נתוני יצרניות מטעים ביחס לצריכת הדלק האמיתית שלהן.
ואיך הסתיימה השנה עבור ההיברידיות עם שקע? מובילת השוק מהשנה שעברה - קיה נירו הקוריאנית - איבדה את הבכורה לטובת MG EHS הסינית, שרשמה מספרי שיא מרשים מאוד עם למעלה מ-5,000 מסירות. והיו גם היברידיות קלאסיות שמאבדות גובה. טויוטה קורולה עדיין מוליכה.