חודשיים לאחר שהכריזה על חוזה בסך 4 מיליארד דולר עם יצרן רכב גדול, מאשרת היום יצרנית מכ"ם הלייזר (LiDAR) הישראלית אינוויז את הערכת ynet, כי מדובר בקבוצת פולקסווגן. מכוניות ראשונות של הקונצרן לעשות שימוש בחיישן הישראלי יהיו של חטיבת היוקרה אודי ויושקו בעוד כשלוש שנים, ככל הנראה בדור הבא של ה-A8 וה-A6.
הם יצטרפו לב.מ.וו סדרה 7 חדשה, שתהיה המכונית הראשונה עם המערכת הישראלית וצפויה לעלות על הכביש בתחילת השנה הבאה.
מכ"ם הלייזר שתרכוש קבוצת פולקסווגן הוא מהדור השני של החברה הישראלית ומכונה לכן אינוביז 2, והוא בעל ביצועים טובים יותר מהיחידה שרכשה ב.מ.וו. הוא מסוגל למשל להציג תמונת מציאות, שתאפשר ליצרנים לא רק לשפר את דיוק ואמינות מערכות הבטיחות האקטיביות, אלא גם להציג לנהג תמונה של הסביבה גם בחשכה, כתחליף למערכות ראיית לילה יקרות יותר.
כאשר יתחיל ייצור הסדרתי של חיישן הליידר מחירו צפוי לעמוד על בין 500 ל-800 דולר, לעומת יותר מ-1,000 דולר לאינוביז 1, שהיה בעצמו זול משמעותית מחיישנים בהם עשתה תעשיית הרכב שימוש בעבר.
אינוויז הוקמה ב-2016, בידי קבוצה של יוצאי יחידת הטכנולוגיה הצה"לית 81. החברה איבדה 60% מערכה מאז הונפקה בנאסד"ק באמצעות מיזוג עם ספאק בסוף 2020, ונסחרת כעת לפי שווי שוק של 503 מיליון דולר.
בשבועות הקרובים תעבור למבנה חדש בראש העין שם תייצר גם את אינוביז 2 לצרכי פיתוח, אולם הייצור עבור הרכבים הסדרתיים יתבצע באמצעות יצרני משנה, אחד באירופה ואחד באתר שטרם הוכרז.
עומר כילף, מנכ"ל אינוויז, אמר בשיחה ל-ynet כי "התעשייה מתכנסת לעבודה עם ספקים בודדים, כשהחידוש בעבודה עם פולקסווגן הוא שמולה אנחנו הספק. אנחנו לא עובדים באמצעות ספק טיר 1 גדול אחר, כמו במקרה של החוזה עם ב.מ.וו, מה שמאפשר לנו להיות תחרותיים במחיר וגם להיות רווחיים יותר.
"היה לנו מאוד חשוב לזכות בחוזים האלה, כי אלו יצרניות רכב שמעניקות לנו חותמת איכות חשובה, וגם בגלל שיצרניות רכב אחרות בעולם מסתכלת על ההחלטות של היצרנים הגרמנים. יש לנו שיחות עם עוד יצרניות, שאמורות לבחור ספק ליידאר מתקדם בסוף השנה או בתחילת 2023.
פיתחנו מכונות ייצור אוטומטיות, מה שחשוב גם לאיכות המוצר וגם להפחתת הקושי בגיוס והכשרת עובדי ייצור מיומנים. אנחנו נספק למפעלי המשנה את המכונות, בהתאם לקצב ההזמנות".
איך השפיע על המו"מ משבר שרשרת הייצור בתעשיית הרכב, שפולקסווגן היא אחת הנפגעות הגדולות ממנו?
"היינו צריכים להוכיח את עמידות שרשרת האספקה שלנו לא פחות מאשר את הביצועים הטכנולוגיים של המערכת עצמה ואת העמידות הכלכלית. יש דרישות גבוהות מבחינת כמה מלאי להחזיק, ולהפעיל שני קווים בשני אזורים גיאוגרפיים שונים.
"בצבא למדנו לעשות דברים שנראים בלתי אפשריים כי אין ברירה. גם בליידאר הזהירו אותנו שיש המון מתחרים ויהיה מאוד קשה להתברג. גם אחרי שכבר נבחרנו על ידי ב.מ.וו, קיבלנו מאודי חמש פעמים 'לא', ובכל פעם שיפרנו את המוצר עוד. גם אחרי ששיפרנו את ביצועי האינוביז 1 פי 2 הם עדיין לא היו מרוצים".
עד כמה משמעותי הליידאר החדש לשיפור הבטיחות ברכב?
"הליידאר מאפשר לרכב לראות הרבה יותר טוב הולכי רגל ורוכבי אופניים, בעיקר בחשכה שם מתרחשות עיקר התאונות. אני מכיר את הנושא מקרוב, כשהייתי בן 10 אחותי שהייתה בת 17 נפצעה קשה מאוד בתאונת דרכים, עד כדי כך שאמא שלי כבר נקראה לבית החולים לזהות אותה. מאז היא התאוששה, והמטרה שלנו היא למנוע עוד מקרים כאלה".