בקצרה:
  • כמעט 80% מהמכוניות שנבחנו השנה קיבלו ציון המירבי
  • בארגון מזהירים: סכנה חדשה להולכי הרגל ורוכבי דו-גלגלי
  • מ-2023 ישולבו מערכות בטיחות חדשות בפרוטוקול המבחנים
שנת שיא במבחני הריסוק: איגוד הבטיחות האירופי EuroNCAP מסכם את נתוני מבחני הריסוק שערך לדגמים חדשים בשנה החולפת. ולדבריו, 2022 הייתה שנת שיא בפעילות הארגון עם לא פחות מ-73 מבחני ריסוק. אגב, מתוכם נערכו 67 מבחנים לדגמים חדשים, שבעה לדגמים שנבחנו כבר בעבר ומעוניינים 'לשפר ציון'.
והחדשות הטובות הן ש-78% מהדגמים שנבחנו בשנה החולפת זכו בציון המירבי של חמישה כוכבי בטיחות. היתר הסתפקו בארבעה ואף אחת לא סיימה עם שלושה כוכבים או פחות. לשם השוואה, ב-2021 קיבלו חמש מכוניות ציון של שני כוכבים ומטה.
לא פחות משבעה מותגים חדשים נבחנו לראשונה, שישה מהם סיניים. שליש מהמכוניות שנבחנו היו חשמליות, ונצתון זה מתבטא במשקל הממוצע של כלי הרכב שנבחנו. אם לפני עשור עמד משקלה הממוצע של משפחתית קומפקטית במבחני הריסוק על 1,362 ק"ג, בשנתיים האחרונות עלה המשקל הממוצע ב-81 ק"ג. ממוצע המשקל לרכב חשמלי קומפקטי עלה בכמעט 300 ק"ג.
המשמעות מבחינה בטיחותית ברורה: כלי רכב כבדים עשויים אמנם להגן טוב יותר על נוסעיהם אם המכונית בה הם נוסעים מעורבת בתאונה (ובעיקר במהירות איטית), אך המשקל הנוסף הופך אותם למגושמים יותר בתמרוני חירום וחשוב לא פחות - כך איגוד הבטיחות - מחריפים משמעותית את הסיכון למשתמשי דרך פגיעים, בהם הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי.
מה עוד צריך לדעת: החמרת פרוטוקול המבחנים בשנים האחרונות, עם מתן דירוג למגוון רחב יותר של מערכות בטיחות, הוכיחה את עצמה: 72% מהרכבים שנבחנו השנה צוידו בכרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע ו-94% צוידו במערכת לניטור עירנות הנהג. החל מ-2023 צפויים המבחנים להתייחס גם למערכות התרעה על שכחת ילד במושב האחורי וכן למערכות ניטור נהג משוכללות יותר, הכוללות גם את סריקת עיני הנהג.
מתוך סך הרכבים שנמכרו באירופה בשנה החולפת, ל-90% יש ציון ריסוק בתוקף, בעוד היתר מחזיקים בציון שאיננו תקף או שמעולם לא נבחנו. חשוב לצמיין כי 71% מהרכבים שנמכרו השנה מחזיקים בציון של חמישה כוכבים.
רשימת המצטיינות במבחני הריסוק של השנה החולפת כוללת את אורה פאנקי קאט בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות, יונדאי איוניק 6 בקטגוריית המשפחתיות הגדולות, טסלה מודל S בקטגוריית רכבי היוקרה, טסלה מודל Y בקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים ו-WEY קופי 01 בקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים.
מה אנחנו חושבים: ארגון הבטיחות האירופי מציין בימים אלו 25 שנות פעילות, במהלכן אילץ את יצרניות הרכב להשקיע הון בבטיחות הרכבים. וזו נקודה חשובה ומחמיאה לארגון הזה. השפעתו החיובית על התעשייה ברורה ובכך גם על נתוני הקטל על הכביש.
ונקודה מעניינת. אם בעבר אי יכולת לעמוד במבחני ריסוק (ותקני זיהום) בלמה את המותגים הסיניים בשערי יבשת אירופה, בשנה האחרונה הוכיחו היצרנים מהמזרח כי הם מסוגלים לעמוד בכבוד ברף התובעני של מבחני ה-EuroNCAP. בשני מקרים אף השתלבו ברשימת המצטיינים השנתית, בזמן שמותגים ותיקים כמו פיז'ו, פורד ואפילו ב.מ.וו הסתפקו השנה בציונים חלקיים. מחמאות גם להם.