בקצרה:
  • דור חמישי ללקסוס RX נוחת בישראל
  • הפלטפורמה חדשה, כל המנועים היברידיים
  • תג המחיר החל מ-400 אלף שקל
טייק 5: ה-RX הוא הדגם הנמכר ביותר של לקסוס, עם יותר מ-3.5 מיליון יחידות מאז הוצג לראשונה ב-1998. הוא גם זה שנחשב לרכב פנאי ראשון בקטגוריית היוקרה, שכן הוא הגיע לכביש כשנה לפני ב.מ.וו X5. הוא גם היה הראשון בקטגוריה להציע מערכת הנעה היברידית, עם ה-RX400h ב-2004.
כבסיס לדור החמישי והחדש, משמשת פלטפורמת GA-K המודרנית של טויוטה. לדברי לקסוס היא קשיחה יותר ומאפשרת הפחתת משקל קלה (90 ק"ג) עם מרכז כובד נמוך יותר וחלוקת משקל מאוזנת, הודות לכנפיים קדמיות ומכסה מנוע מאלומיניום בין היתר. האורך הכללי זהה (489 ס"מ), אבל בסיס הגלגלים ארוך ב-6 ס"מ (285 ס"מ) והרוחב צמח ב-2.5 ס"מ (192 ס"מ) מה שאמור לשפר את מרחב המחיה ליושבים מאחור. נפח תא המטען צנוע ב-80 ליטר (461 ליטר). מפסקי סרנים מורחבים (ב-1.5 ס"מ מלפנים, ב-4.5 ס"מ מאחור) צפויים להביא לשיפור היכולת הדינמית.
היברידי ביצועים ונטען מהשקע: הגרסה הבכירה תהיה ה-RX500h (ב-550 אלף שקל) עם מערכת הנעה המשלבת מנוע בנזין מוגדש עם 4 צילינדרים בנפח 2.4 ליטר (272 כ"ס) ומנוע חשמלי (87 כ"ס), המחוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שישה הילוכים אוטומטית. מנוע חשמלי אחורי (103 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים הסמוכים לו ומאפשר בכך הנעה כפולה עם תפוקה משולבת של 371 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 6.2 שניות. לקסוס תצייד את הגרסה הזו בבולמי זעזועים אדפטיביים, בלמים קדמיים גדולים יותר (400 מ"מ שש בוכנות) והיגוי אחורי אקטיבי (עד 4 מעלות) המסייע לצמצום רדיוס הסיבוב ב-40 ס"מ.
גרסאות נוספות מבוססות על מנוע ארבעה צילינדרים בנזין אטמוספרי בנפח 2.5 ליטר עם מנוע חשמלי וחיבור לגלגלים הקדמיים דרך תיבה רציפה, ומנוע חשמלי נוסף המחובר ישירות לגלגלים האחוריים. ההספק המשולב עומד על 250 כ"ס ב-RX350h ההיברידי (ב-400 אלף שקל) ו-309 כ"ס ב-RX450h+ ההיברידי-נטען (ב-465 אלף שקל). לגרסה הנטענת יש סוללה בקיבולת 18.1 קוט"ש האמורה לסייע לטווח חשמלי של קצת יותר מ-65 ק"מ במהירות של עד 135 קמ"ש.
מה עוד צריך לדעת: בהשוואה לדגם המוחלף, המראה מיישר קו עם ה-NX לרבות יחידות תאורה צרות מלפנים בעוד מאחור הן מחוברות בפס לרוחב דלת תא המטען. גם סביבת הנהג דומה ל-NX עם מסך מגע ענק ("14) המאפשר ויתור על משטח המגע הגרוע, אבל עם לוח מחוונים דיגיטלי צנוע ("7). למעט ב-RX350h הבסיסי, רשימת האבזור עשירה לרבות ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, מצלמות חניה היקפיות, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "21 קלים. ה-RX500h וה-RX450h+ הבכיר מוסיפים גם מערכת שמע של מארק לווינסון עם 21 רמקולים, וילונות לחלונות האחוריים ותצוגת נתונים עלית.
מערך הבטיחות האקטיבית שופר עם בלימה אוטונומית גם לתנועה חוצה, סיוע בהיגוי להתחמקות ממכשול, שמירה על נתיב כולל מעבר נתיב אוטומטי, מערכת ניטור מבט הנהג באמצעות מצלמות, התרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי וכבעבר בקרת שיוט אדפטיבית.
מה אנחנו חושבים: ה-RX אומנם הביא חידושים רבים לקטגוריה וגם זכה להצלחה אדירה, אבל בעיקר בצפון אמריקה. מתוך יותר מ-3.5 מיליון יחידות שיוצרו, רק 300 אלף עלו על כבישי אירופה. עם הדור החדש בשושלת זה עשוי להשתנות, בזכות תג מחיר שכעת נמוך משמעותית ממתחריו הגרמניים ואם אכן יקיים את ההבטחה של לקסוס לשיפור משמעותי באיכויות הנסיעה.