לפני שלושה חודשים ביטלה הכנסת עוול היסטורי: אפשרות לשלול את רשיון הנהיגה של מי שצבר חובות בהוצאה לפועל, או במרכז לגביית קנסות. כשאושר התיקון לחוק, אותו יזם שר המשפטים גדעון סער לפני שמונה לתפקיד, היו בישראל 180 אלף איש שרשיונם נשלל, שלא בגלל עבירות תנועה שביצעו.
1 צפייה בגלריה
רישיון נהיגה
רישיון נהיגה
רישיון נהיגה
(משרד התחבורה)
"באחד מהמקרים פנתה אליי אישה נכה שנקלעה לחובות. היא פעלה ופועלת כדי להחזיר את חובותיה, אבל בשל התמשכות ההליכים נשלל רשיון הנהיגה שלה. מעבר לפגיעה בחופש התנועה, נפגעה גם יכולתה להתפרנס ולהחזיר את החוב", הסביר אז סער. "יש עוד רבים בישראל שסובלים מהשימוש בכלי הבעייתי הזה. אמצעי גבייה זה לא קיים במרבית מדינות המערב. שלילת הרשיון אינה מעודדת את החייב להחזיר את חובותיו. היא פוגעת גם בו וגם בנושים".
אולם לנהגים רבים, שהאמינו שיוכלו לשוב ולהתפרנס מנהיגה, נכונה אכזבה: משרד התחבורה קבע שהרשיון יוחזר רק לנהגים ותיקים ברכב פרטי. נהגים חדשים, נהגים בעלי רשיון C1 ורשיונות למשאיות גדולות יותר, אוטובוסים ומוניות, נדרשים לבצע שוב מבחן נהיגה (טסט), תנאי שלא קיים בהחלטת הכנסת.
"נהגים רבים שפנו למשרד הרישוי כדי לחדש את רשיונם נחשפו לנוהל החדש, במסגרתו נקבעו תנאים לחיוב בביצוע מבחנים, תוך אבחנה מלאכותית בין נהג חדש, נהג רכב קל ונהגי רכב כבד וציבורי, וזאת במקום לפעול אוטומטית לחידוש רישיונות הנהיגה שלהם.
"מדובר בפגיעה בזכויות היסוד של האזרחים, שנעשתה באופן המסכל את כוונת המחוקק", כתבו לאחרונה לשרת התחבורה מרב מיכאלי שלושת יושבי הראש של ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, יוסי יעקובי, איתן סטולר, ואנס אבו חוסין. לדבריהם, "הגבלת הרישיון פוגעת בזכויות יסוד ובהן חופש העיסוק. הנוהל האמור פוגע במיעוטי יכולת שאין ביכולתם לפנות לערכאות משפטיות ולבטל את רוע הגזרה".
במשרד התחבורה מנמקים את ההחלטה לזמן נהגים חדשים ומקצועיים למבחן נובעת מהצורך לוודא שכשירותם נשמרה, לטובת הבטיחות. במשרד סירבו להתייחס לסתירה בין ההוראה שהוציא מנהל משרד הרישוי הפורש אפי רוזן, להחלטת הכנסת, והעובדה שהמשרד איננו ממלא אחריה.