בקצרה:
  • ריינג' ספורט יהיה כנראה הדינמי ביותר שלנד רובר ייצרה
  • גרסה חשמלית רק בעוד שנתיים, בינתיים בנזין, דיזל והיברידי
  • שיווק מקומי אינו רחוק - כבר בסתיו הקרוב
מ: לא פחות מ-18 שנים חלפו מאז חשפה לנד רובר הבריטית את ריינג' רובר ספורט, ריינג' ראשון ללא כל כוונה אמיתית לרדת לשטח. ו-17 שנים חלפו מאז נהגנו בו לראשונה באירוע ההשקה, וגילינו תוספת מבורכת (ודי נדרשת) לליין היוקרה המוגבל לדגם בודד של לנד רובר. ועכשיו אנחנו עומדים מול דור שלישי לדגם החתום על מהלך ההתרחבות למשפחה שלמה של דגמים, הנהנית מהתדמית הפנטסטית של האח הבכור והגדול (והיקר והמצוין).
וכיום יש כבר ארבעה נציגים לשושלת ריינג', עם ולאר ואיווק כתוספות רכות לקהל רחב הרבה יותר, אבל הספורט ייזכר גם בזכות היותו ראשון להרחיב משמעותית את מנעד השימושים בריינג', תוך שהוא מתמודד מול ב.מ.וו X5 ופורשה קאיין ובעיקר מגדיל משמעותית את רווחי המותג.
ספורט 3: כדי להתרשם לראשונה מהספורט החדש, דור שלישי בשושלת הזמינה אותנו היצרנית לגיידון, מרכז הניסויים המפורסם של - בין היתר - יגואר ולנד רובר. שם המתין לפני מספר שבועות הדור החדש, להתרשמות ראשונה ותחת אמברגו, עדיין בגרסת ממש-טרום-ייצור. לנהוג בו לא ניתן היה, אבל לא צריך ניסיון רב בעולם המוטורי כדי להבין מייד שהספורט החדש מקצין עוד יותר את נטיית האספלט.
כמו הריינג' רובר הרגיל, גם הוא משתמש בפלטפורמת MLA חדשה והקשיחה משמעותית (35%) מזו שעליה נשען הספורט היוצא. הוא גדול יותר, אבל שימוש בחומרים קלים ותכנון מתקדם מאפשרים לו לשמור על נתון משקל דומה. מדוקדק , וגם שמירה על משקל עצמי דומה של 2-5-2.8 טון בהתאם לגרסה, למרות הגידול בממדים.
כמה גדול? הוא ארוך ב-6.5 ס"מ (494.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-7.5 ס"מ (299.5 ס"מ), ולכן לא מפתיע שלנדר רובר טוענת למרווח רגליים גדול בשלושה ס"מ. ולמרות זאת, ובאופן מפתיע, בשונה מקודמו אין אופציה לשורת מושבים שלישית ומקום לשבעה נוסעים.
רשימת החידושים הטכנולוגיים ארוכה, אבל בראשה ראוי לציין בעיקר מערכות שמטרתן שיפור היכולת הדינמית. למשל מיתלי אוויר חדשים ומערכת מוטות מייצבים אקטיביים (בהפעלה חשמלית), שתפקידם לא רק לסייע בנוחות, אלא גם לשמור על מרכב מאוזן תחת עומס בפניות או האצות-בלימות. היגוי אחורי אקטיבי (תנועת גלגלים עד ל-7.3 מעלות) אמור לשפר את התחושה ומהירות הכניסה לפניה ויציבות כיוונית במהירות גבוהה.
בלנד רובר מתעקשים (עדיין) לשמר את הילוך הכוח שספק אם אי פעם יעשה בו שימוש, וכמובן את מערכת טריין ריספונס השולטת על מערכות הרכב השונות (מנוע, גיר, מתלים, בקרת יציבות ועוד) ומתאימה אותן לפעילות הולמת בתוואי הנבחר. מרווח הגחון (28.1 ס"מ) וזוויות הגישה והנטישה (30-33 מעלות) הרלוונטיים לנסיעה בשטח, נותרו זהים.
עדיין עם בנזין, דיזל או היברידי: "עדיין לא, אבל אנחנו מכוונים ל-2024", זו הייתה התשובה לשאלה מה קורה עם גרסה כל-חשמלית כה-מתבקשת. עד אז יסתפקו רוכשי הספורט במגוון אפשרויות הנעה מוכרות. החל בשישה צילינדרים דיזל או בנזין מוגדשים בנפח 3.0 ליטר עם מערכת היברידית קלה (48V), 400 כ"ס בבנזין, 249, 300 או 350 כ"ס בדיזל.
בפסגה תוצב (כמובן) יחידת V8 כפולת מגדשים בנפח 4.4 ליטר מבית ב.מ.וו, עם לא פחות מ-530 כ"ס - עם 4.5 שניות ל-100 ו-250 קמ"ש. כל המנועים משודכים לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית מוכרת והנעה כפולה-קבועה, עם דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור בגרסת העל.
אז חשמל לא, אבל היברידי-נטען בהחלט כן ובשתי גרסאות הספק - 440 או 510 כ"ס. מצברי 38.2 קוט"ש אמורים לסייע לטווח נסיעה נקי מזיהום (תיאורטי) של לא פחות מ-110 ק"מ. המון, וכמעט פי שלושה מההיברידי-נטען היוצא. הם גם מאפשרים להשתמש בעמדת טעינה מהירה עם מילוי ל-80% בתוך פחות משעה.
מה עוד צריך לדעת: כלי הרכב שניצבו באולם פנימי ומרוחק בבנין מרכז הפיתוח בגיידון, הרחק מעיניים בולשות, הציגו מראה מזוהה ששומר על הקווים הכלליים של קודמו השרירי. אבל כעת הוא נראה מעט מתקדם יותר - לא רק בגלל ידיות פתיחת דלתות נשלפות - בעיקר בגרסאות קצה, עם חרטום עצום מידות, חישוקי ענק ("23) ויחידת תאורה רחבה המחברת של שתי פינות תא המטען.
סביבת הנהג לעומת זאת עברה שינוי דרמטי יותר, והיא מאופיינת במראה עכשווי מרשים. עם לוח מחוונים דיגיטלי ("13.7) גדל מידות ומסך מגע ענק ("13.1) לתפעול מערכות, עם פקדי מערכת בקרת אקלים מתחתיו. לנד רובר תציע כאופציה אגב מערכת שמע משודרגת של מרידיאן עם 29 רמקולים, כולל במשענות הראש, עם פונקציית יצירת הד חוזר להפחתת רעשים.
מה אנחנו חושבים: כאשר הציגה לנד רובר את הריינג' רובר ספורט, קשה היה להבין איזה סוג קהל יחשוק בו. לא שונה מהצגת הקאיין בפורשה. ובאופן שכיום נתפס כלא מפתיע, בשני המקרים מדובר בסוג של הצלה למותג. וכפי שהקאיין היה (ועודנו) רחוק מאוד ממרבית פרטי הייחוד של פורשה כיצרנית מכונית ספורט טהורות, כך הריינג' ספורט לא עוסק בענייני שטח מאובקים. במקום, הוא עסוק במכירות כמויות והזרמת מזומנים למותג שאינו נמצא בשיאו כיום.
ולכן בכל זאת קצת מוזר שהוא לא עומד לחשוף גרסה חשמלית אלא בעוד כשנתיים, ושומר על ממוצע פליטה שעומד בתקנות רק בעזרת מנועים היברידיים-נטענים שכבר הוכח זה מכבר שאינם 'ירוקים' במיוחד.
אבל חוץ מזה, הספורט נראה טוב, אלגנטי מאוד למרות מידותיו העצומות. ובסופו של יום, אפשר להניח שזו הסיבה העיקרית לרכישתו, ולא תוספת של עוד כמה קילומטרים לליטר. זה קהל היעד, ולפחות מבחינת מראה - הלקוחות צפויים ליהנות. נשמח לגלות בקרוב עד כמה הוא גם טוב על הכביש.
הכותב היה אורח חברת לנד רובר