בקצרה:
- הפרלמנט הקוריאני אישר את הסכם הסחר החופשי עם ישראל
- המשמעות: הפחתת מכס בגובה 7% על רכב דרום קוריאה מדצמבר
- מקורות אמרו כי יונדאי וקיה לא יוזילו. לאחר מכן הודיעה יונדאי כי תוזיל
לעוד חדשות רכב באתר iCar
מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה עדכן היום (ד') כי הפרלמנט הדרום קוריאני אישר אמש את הסכם הסחר עם ישראל, הצפוי להיכנס לתוקף בתחילת דצמבר. על פי ההסכם, יופחת המכס על שורת מוצרים שמיובאים מדרום קוריאה ומיוצאים אליה. בתחום הרכב יבוטל מכס בגובה 7% שהוטל עד כה על רכבים שיוצרו במדינה. המותגים הרלוונטיים: יונדאי, קיה, ג'נסיס וסאנגיונג.
על פי הודעת משרד הכלכלה, בעקבות ההסכם "צפויה הוזלה משמעותית במחירי רכבים מתוצרת יונדאי וקיה". האם אכן צפויה הוזלה של שניים משלושת המותגים הבכירים בישראל, האחראים לכ-80 אלף מכוניות בשנה מסך המכירות? מקורות ביבואניות ציננו בתחילה את ההתלהבות.
לדבריהם, יש לזכור כי חלק לא מבוטל מכלי הרכב של היצרניות הדרום-קוריאניות מגיעים לישראל ממילא ממפעלים בטורקיה ובאירופה, ונהנים לכן מהטבת מכס. בהם אפשר למנות את יונדאי i10 ו-i20, יונדאי באיון ויונדאי טוסון, כמו גם קיה סיד, אקסיד וספורטז'.
עוד הסבירו בענף כי יצרניות הרכב מכירות היטב את מדיניות המיסוי הישראלית ומתמחרות את הרכבים בהתאם לתחרות בשוק המקומי. במילים אחרות, דורשות מהיבואניות המקומיות סכומים נמוכים יותר כדי לשמור אותן תחרותיות. ולכן, לאחר ההסכם הן עשויות להעלות את מחירן ליבואניות, לפחות מחצית מגובה הטבת המכס.
אלא שמספר שעות לאחר פרסום הדברים החליטה כלמוביל, כבר שנים היבואנית הגדולה בישראל, להודיע כי היא ״מברכת על ההסכם ההיסטורי״ וכי תוזיל את מחירי מכוניות יונדאי וג׳נסיס הרלוונטיות במלוא שיעור המס. המכוניות: וניו, קונה, סונטה, סנטה פה, פליסייד, סטאריה, אלנטרה ואיוניק 5 החשמלית.
יש לזכור כי זמן ההמתנה לחלק מדגמים אלה עומד על חודשים ארוכים, כך שלא ברור אם בפועל תהיה הנחה כלשהי. וכמה יעלו המכוניות לצרכן לאחר ההוזלה? ביונדאי לא יודעים עדיין לומר.
אותם מקורות בענף הזכירו, לפני ההודעה על הוזל הדגמים הצפויה, כי מחירי הרכב צפויים ממילא להתייקר משמעותית בחודש ינואר הקרוב, עקב עדכון נוסחת המס הירוק וצמצום הטבות המס לרכבים חשמליים והיברידיים-נטענים.
העלייה המתמשכת בשער הדולר צפויה אף היא להוביל לעליית מחירים, כך ש"ביטול המכס" יאפשר לכל היותר למתן במעט את ההתייקרויות הצפויות. לאחר חתימת ההסכם, המדינות העיקריות מהן יגיעו רכבים ללא הטבת מכס הן יפן וסין, זאת מאחר ולישראל קיימים הסכמי סחר עם מדינות אירופה, טורקיה, ארה"ב ועוד.
בטלקאר, יבואנית קיה וסנגיונג לישראל, מסרו כי ״בשנת 2023 צפויות התייקרויות במחירי ייצור המכוניות וכן עלייה בשיעורי המס. הסכם הסחר שנחתם היום ודאי יילקח בחשבון שעה שנפרסם את מחירוני 2023״.
פורסם לראשונה: 14:35, 28.09.22