בקצרה:
  • קיה EV9 יהיה חשמלי לשבעה נוסעים
  • יזנק ב-5.3 שניות ל-100 קמ"ש, טווח של 541 ק"מ
  • ינחת בישראל עוד השנה, יעלה כחצי מיליון שקלים
חברת חשמל: קיה חושפת סוף סוף פרטים מלאים על ה-EV9, דגם חמישי בקונצרן על בסיס הפלטפורמה הייעודית של יונדאי (E-GMP) לרכב חשמלי, וראשון עם מקום לשבעה נוסעים. בהשוואה לסורנטו הוא ארוך ב-20 ס"מ (501 ס"מ), רחב ב-8 ס"מ (198 ס"מ), גבוה ב-5.5 ס"מ (175.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך בלא פחות מ-28.5 ס"מ (310 ס"מ).
הוא יוצע במספר גרסאות הנעה, הבסיסית עם מנוע אחורי בודד (218 כ"ס) וזינוק ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות ומצברי 76.1 קוט"ש. מעליה גרסה עם מנוע אחורי (204 כ"ס), זינוק ל-100 קמ"ש ב-9.4 שניות ומצברים גדולים יותר (99.8 קוט"ש) עם טווח נסיעה של 541 ק"מ.
גרסת כפולת הנעה משלבת שני מנועים חשמליים (385 כ"ס), זינוק ל-100 קמ"ש ב-6 שניות, את מערכת המצברים הגדולה ובורר מצבי נהיגת שטח ובקרת ירידה במורד. קיה גם תציע בחנות אפליקציות דיגיטלית רכישת יישום המשדרג את מומנט הגרסה הבכירה (71.4 קג"מ, 10.2+) ומקצר את הזינוק ל-100 קמ"ש ל-5.3 שניות.
כמו בשאר הדגמים בקונצרן, אלה המבוססים על פלטפורמה הייעודית המשובחת של יונדאי-קיה, גם כאן המצברים הם במתח גבוה (800V) ומאפשרים כך שימוש בעמדה אולטרה מהירה (350DC) והוספת כ-240 ק"מ ב-15 דקות, כ-100 ק"מ ב-6 דקות בלבד.
אוטונומי ראשון: ה-EV9 יהיה דגם ראשון של קיה עם מערכת נהיגה אוטונומית ברמה 3, המאפשרת לנהג בקטעים מוגדרים להוריד את העיניים מהכביש. עם זאת, הפעלת מערכת זו אינה מאושרת עדיין, למעט במקרה של מרצדס בגרמניה ומדינת נוואדה בארה"ב. כן מאושרת חנייה אוטונומית מתקדמת.
המראה שנחשף בעבר ורק כעת מקבל ביטוי מלא, זוויתי, מרשים ושרירי, עם יחידות תאורה מקוריות מלפנים ומאחור, ידיות פתיחת דלתות נשלפות וחישוקי ענק ("21) ייחודיים המיועדים להפחית מערבולות רוח ולאפשר מקדם גרר נמוך. כך לדוגמה, מקדם הגרר של ה-9 הוא 0.28, לא שובר שיאים אך נמוך משמעותית מקיה סורנטו הקטן ממנו.
בתא הנוסעים יש שימוש ניכר בחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה, עם הסידור המוכר של לוח מחוונים ומסך מגע ("12.3). לצד גלגל ההגה ממוקם בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) בדמות ידית ובדומה ליונדאי, בשונה מהחוגה המקובלת בדגמי קיה. בשורה השניה ניתן לבחור בין ספסל לשלושה או צמד מושבי קפטן עם אפשרות סיבוב ב-90 מעלות לטובת התקנה של מושב תינוק , או ב-180 מעלות כנגד כיוון הנסיעה ומול נוסעי השורה השלישית.
מה אנחנו חושבים: ה-EV9 יכניס את קיה לקטגוריה שזוכה לפופולריות רבה בגרסאות מונעות בנזין, אבל בינתיים נטולת מתחרים עם הנעה חשמלית, למעט מרצדס EQS SUV, ונציגים מהמזרח כמו הונגצ'י E-HS9 או BYD טאנג. בדומה לגרמני ובשונה מהסינים, הוא מתבסס על פלטפורמה ייעודית לחשמל שלפחות עד עתה סוחטת בעיקר מחמאות בכל דגם בה היא משולבת.
הוא מקורי מאוד למראה ותא הנוסעים מציע פתרונות חכמים לשימוש משפחתי. אבל הוא גם צפוי לשאת תג מחיר גבוה בהרבה מהמקובל ביצרנית. להערכתנו, החל מ-450 אלף שקלים כשינחת כאן לקראת סוף השנה. יהיה מעניין לגלות כיצד השוק יעכל קיה בכחצי מיליון שקלים ואף יותר מכך.