לפני 20 שנה (פחות חודשיים) חשפה יצרנית מכוניות הספורט פורשה לראשונה את הקאיין. רכב גדול וגבוה (ומגושם למראה) שמלבד הסמל לא הזכיר במאום את הדגמים האחרים מתוצרתה עד אז, מכוניות ספורט נפלאות וטהורות גזע. רגע, למעט ה-928 ו-924 שפחות שכנעו, אבל לפחות נראו כמו ניסיון להרחיב את קהל היעד בלי לפגוע יותר מדי במהות.
הקאיין היה במילים פשוטות רכב פנאי חזק מתוצרת פורשה. ובניגוד להיום, כאשר כל יצרנית חייבת רכב פנאי גדול, ב-2002 זה נראה כמו חילול קודש, לא פחות. אבל נקודה אחת חשובה לא לקח אף אחד בחשבון באותו זמן - הקאיין המגושם הזה יניח את הבסיס הפיננסי להתאוששות המדהימה של פורשה, שמצאה עצמה אז לא רחוקה כל כך מאובדן עצמאות.
20 שנים קדימה, ופורשה שטענה כי תצליח למכור מדי שנה 25 אלף מכוניות מדגם קאיין, סוגרת שנת שיא במכירות עם 302 אלף מכוניות חדשות שהתגלגלו מפסי הייצור, 22 אלף יותר מ-2019, שנת השיא הקודמת. הקאיין אגב אחראי ל-83 אלף מהן (ועוד 71), והוא אפילו לא מוביל במכירות המותג. את התואר הזה תופס אחיו הקטן, המקאן, עם יותר מ-88 אלף יחידות השנה. ביחד אחראים שני רכב הפנאי - הרחוקים כמעט מכל בחינה מ-911 שמגדירה את המותג - לכמעט 60% מהמכירות ב-2021.
ואיזה דגם נושף בעורפם של השניים ועשוי לעקוף אותם השנה? טאייקן חשמלי, המסמן את המעבר להנעה נקיה מזיהום ויזכה בקרוב מאוד לתוספת משפחתית בדמות מקאן עם סוללות בלבד. הטייקן על גרסאותיו נמכר ב-41 אלף יחידות והקדים במעט את המלכה האם, 911 (כ-38.5 אלף). פנאמרה נמכרה ב-30 אלף עותקים והבוקסטר-קאיימן-718 ב-20.5 אלף. באיזו מדינה נמכרו הכי הרבה מכוניות פורשה אשתקד? סין כמובן, עם כשליש מסך המכירות העולמיות.
נראה שהצורך הפיננסי במכירות שיירשמו לזכות רכב פנאי, בכל מותג ללא קשר לייעודו, הפך לקונצנזוס. והנה דוגמה נוספת לחשיבותו, מבית יצרנית נוספת שאיש לא חשב אי פעם שתשווק כזה - למבורגיני אורוס. רכב הפנאי הלא ממש קל לעיכול הזה (אבל המהיר באופן בלתי נתפס) אחראי ללא פחות מ-60% של כלל מכירות המותג בעולם במהלך שנת השיא אשתקד. 8,405 מכוניות למבורגיני נמכרו ב-2021, אבל כאן סין אינה מובילה אלא שניה לארה"ב.