• החשמלי הראשון של פורד נכשל במבחן בטיחות דינמית
  • הסיבה: רמת אחיזה נמוכה של החלק האחורי
  • יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק קיבלו ציון עובר, טסלה מודל Y הצטיינה
חשמליות על הכוונת: מגזין הרכב השבדי Teknikens Värld זכה להכרה בינלאומית כאשר חשף ב-1997 את כשלונה של מרצדס A קלאס במבחן יציבות, מבחן ששלח את היצרנית הגרמנית לעשות שיעורי בית ולשפר את בטיחות הרכב. לאחרונה הוא חזר לכותרות בתקשורת הרכב העולמית בעקבות מבחני בטיחות שערך לדגמים היברידיים נטענים של משפחתיות גדולות ושל רכבי פנאי, שהתקשו או כשלו לחלוטין בהתמודדות עם מצבי חירום המדמים תמרון של התחמקות ממכשול, בגלל תוספת המשקל שמביאה עימה התקנת הסוללות.
כעת בוחן המגזין כמה רכבים חשמליים חדשים: יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק, פורד מוסטנג מאך-E וטסלה מודל Y הזוכים בעיקר בשווקי סקנדינביה לפופולריות יוצאת דופן. המטרה: לבדוק את רמת הבטיחות האקטיבית שלהן, נוכח משקל עצמי גבוה של דגמים אלה בהשוואה למכוניות בעלות מנועי בנזין, המשפיע על רמת הבטיחות הדינמית של המכונית.
1 צפייה בגלריה
פורד מוסטנג מאך-E
פורד מוסטנג מאך-E
(צילום: Teknikens Värld)
האייל הצפוני: מבחן הבטיחות מתמקד בתמרון המכונה "האייל הצפוני" (Moose, האחראי לתאונות רבות בסקנדינביה), המדמה מצב חירום שבו יש להתחמק ממכשול בעזרת סדרת תמרונים חדים. הוא מבוצע על משטח אספלט סטרילי כשהרכב מעומס במשקל מרבי של חמישה אנשים או באמצעות מכלי מים ושקי חול המדמים זאת.
במבחן שערך המגזין נכשל רכב הפנאי החשמלי של פורד. לדברי הבוחנים כבר במהירות של 65 קמ"ש התקשה המאך-E להתמודד עם תמרון החירום. במהירות של 70 קמ"ש הוחרף אובדן האחיזה מאחור ובמהירות של 72 קמ"ש הנדרשת כדי לעבור את המבחן נגרם אובדן שליטה ויציאה מגבולות הגזרה של הקונוסים המסמנים במשטח הסטרילי את גבולות הכביש.
הסיבה לדברי המגזין השבדי היא חוסר יציבות של החלק האחורי ובקרת יציבות שאינה מצליחה לטפל באובדן האחיזה הנגרם. לעומתה יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק שנבחנו, הצליחו לבצע את התמרון במהירות 72 קמ"ש ולכן קיבלו ציון עובר, בעוד שטסלה מודל Y הצליחה לבצעה אותו במהירות גבוהה עוד יותר של 75 קמ"ש. עד כה פורד נמנעה מלהגיב לתוצאות הבדיקה.
מה אנחנו חושבים: מכוניות חשמליות צפויות להפוך בשנים הבאות לנפוצות יותר ויותר על הכביש ולצד היתרונות בהפחתת זיהום האוויר, יש להן חסרונות מובנים בתחום הבטיחות הדינמית, הנובעים כתוצאה ממשקל עצמי גבוה. כתוצאה מכך הוא מחייב את יצרניות הרכב להשקיע משאבים רבים יותר בכיול מערכות מכאניות ואלקטרוניות כדי לאפשר רמת בטיחות דינמית ראויה. ופורד כמו שזה נראה נדרשת לעשות שעורי בית מבחינה זו.