מס, אגרה והיטל: לצד הטלת מס נסועה על בעלי הרכבים החשמליים, מהלך שצפוי להתרחש בעוד כ-3 שנים אם אכן יאושר, ואגרת גודש על כלל הנהגים אם אכן תצא לפועל כמתוכנן, המדינה מתכננת גם הטלת "מכסות זיהום" על יבואני הרכב. זאת במטרה לעודד מכירה של רכב חשמלי אך גם להעשיר את קופת האוצר.
1 צפייה בגלריה
זיהום אוויר בהודו
זיהום אוויר בהודו
זיהום אוויר - אילוסטרציה
(צילום: AFP)
שני המהלכים מתוכננים להתבצע במקביל, החל מינואר 2026, כאשר מס הנסועה נועד לשמור על הכנסות המדינה ממסי קנייה על כל רכב חדשים, בעוד מכסות הזיהום שפורסמו כעת נועדו למנוע נסיגה בקצב המכירות של הרכבים החשמליים בדומה למצב באירופה, שם נרשמה אשתקד בחלק מהמדינות האטה בעלייה בביקוש לרכב חשמלי, לראשונה בשנים האחרונות. באיטליה נרשמה אף ירידה בביקוש.
המהלך, שפורסם במסגרת עדכון לטיוטת חוק ההסדרים, מתבסס על החקיקה האירופית שמטילה יעדי זיהום על יצרני הרכב, ומטילה קנסות על חריגות מהיעדים שנקבעו. על פי ההצעה שפורסמה, שר האוצר - בהתייעצות עם השרה להגנת הסביבה ורשות התחרות - יבחן הטלת יעדים כמותיים בעניין פליטות גזי חממה על יבואני הרכב, וכן הטלת קנסות על יבואנים שיחרגו מהיעדים שיקבעו.
אלא שהצעד הישראלי עלול להוביל לתוצאה המוכרת - התייקרות במחירי הרכב לצרכן, שכן היעדים יוטלו על היבואנים ולא על היצרנים. הסיבה לכך ברורה: בעוד יצרני רכב משנים את תמהיל הייצור על מנת להימנע מתשלום קנסות, ליבואנים יש חופש פעולה מצומצם בהרבה בקביעת התמהיל, שכן הם נשענים - היום יותר מתמיד - באופן מלא על המלאי שמסופק על ידי היצרנים.
וכל עוד היצרנים נדרשים לעמוד ביעדי זיהום מחמירים באירופה במטרה להימנע מתשלום קנסות ישיר, הם יעדיפו להמשיך ולשלוח לישראל כמויות מצומצמות יחסית של רכבים חשמליים, ולהשאיר את תשלום הקנסות ליבואנים המקומיים. אלו בתורם עשויים לגלגל אותם אל הצרכן. יש לציין כי בשלב זה מדובר בהצעה שנמצאת בשלבים מוקדמים מאוד, ומוגדרת כ"המלצה לבחינה" בלבד.
אתמול (ג') פרסמנו כי הפרלמנט האירופי החליט לאמץ את החלטת האיחוד מחודש אוקטובר 2022, ולאסור על מכירת מנועי בנזין ודיזל ביבשת החל מ-2035. לפי הערכות, הסיכוי שהמועצה האירופית הבכירה לא תהפוך את ההחלטה לחוק בחודש מרס, קטן במיוחד. משמעות החוק היא כי יצרניות הרכב מוצאות עצמן כעת במירוץ להפיכת כל ארסנל הדגמים שלהן לחשמלי בלבד תוך שנים ספורות.