בקצרה:
- חברת הרכב OSR הישראלית-שוויצרית מחפשת חיזוק מקומי
- המטרה: לשלב מיזמים ישראליים ברכב חשמלי עתידי
- אב-טיפוס ראשון יוצג בעוד שנה, ויתחיל שיווק בעוד שנתיים
בלי בדיחות על גמלים: יותר מ-40 שנה אחרי שהסוסיתא האחרונה ירדה מפס הייצור בטירת הכרמל, תעשיית הרכב הישראלית בדרך לתחייה מחודשת. לפני מספר חודשים דיווחנו כאן על תוכניותיה של חברת OSR הישראלית-שוויצרית לייצור מכונית חשמלית ראשונה בעוד כשנתיים, וכעת מוציאה החברה קול קורא לחברות הזנק ישראליות במטרה לשלב טכנולוגיות נוספות מתוצרת כחול-לבן ברכבים העתידיים.
ב-OSR מנסים לאתר מיזמים ישראליים בתחומים שונים מעולמות האוטו-טק, בהם אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית למשתמשי הרכב, מערכות בטיחות, חיישנים, צגים ועוד. עד כה שילבו יצרניות רכב גדולות ומוכרות לא מעט טכנולוגיות ישראליות - המפורסמת שבהן היא מובילאיי שמשתפת פעולה עם רבות מיצרניות הרכב בעולם - אך זוהי הפעם הראשונה שבה שיתוף פעולה כזה מתבצע עם מי שעשויה להיות יצרנית רכב מקומית.
החברות המעוניינות להציע טכנולוגיות עבור OSR יוכלו לעשות זאת עד לסוף חודש פברואר 2023, כאשר הוועדה שתבחר את השותפות המתאימות תתכנס במהלך חודש מאי.
מה עוד צריך לדעת: הרכב החשמלי העתידי של OSR, שגם אם יתוכנן בישראל צפוי להיות מיוצר במפעלים קיימים במדינה אחרת, יהיה סדאן יוקרתי שיתחרה מול טסלה מודל S ופורשה טייקן, ויציע ביצועים וטווח נסיעה דומים.
המוצר המרכזי של החברה כיום הוא מחשב ניהול מרכזי למערכות הרכב בשם Evolver, שאמור להחליף כמה עשרות יחידות מחשוב שנמצאות ברכבים מודרניים ובכך לחסוך בעלויות ולפשט את התקשורת בין מערכות הרכב השונות. עד כה סיפקה החברה את המחשב לכמה יצרניות רכב, בהן יגואר שכבר הספיקה להטמיע אותו ב-iPace החשמלי.
מה אנחנו חושבים: עד לפני כמה שנים, היה ברור שאין היגיון כלכלי בתעשיית רכב מקומית. השקעות הענק שנדרשו לטובת ייצור רכבים הבהירו כי עדיף להשאיר את התחום למדינות בעלות משאבים עדיפים או כוח עבודה זול יותר. אלא שהעידן החשמלי הופך את ייצור הרכבים לתעשייה פשוטה יותר, שדורשת יותר טכנולוגיה ופחות כוח אדם - וכך נחשפנו בשנים האחרונות ליצרניות חדשות ממדינות שעד כה לא החזיקו בתעשיית רכב עצמאית, בהן וייטנאם, ערב הסעודית, פולין וטורקיה. אם עד כה חברות ישראליות בעיקר תרמו ידע ליצרניות הענק מהמערב, ייתכן בהחלט שהגיעה שעתן של חברות ישראליות לתפוס פיקוד ולהפוך ליצרניות בעצמן.