בקצרה:
  • ה-bZ4X נחת בישראל לקראת שיווק רשמי בימים הקרובים
  • עם הנעה קדמית או כפולה וטווח של יותר מ-450 ק"מ
  • המחיר צפוי להתחיל ב-230 אלף שקל
חלוצה בהיברידי, מאחרת בחשמל: ה-bZ4X, חשמלי ראשון לטויוטה בו נהגנו לראשונה לפני שלושה חודשים, נחת בישראל לצורכי תקינה לקראת תחילת שיווק רשמי בעוד שבועות ספורים. הוא יתמודד מול מתחרים כמו יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק, וגם קיה EV6, טסלה מודל Y ופולקסווגן ID4 שינחתו כאן בקרוב.
4 צפייה בגלריה
טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X
(צילום: שלומי קרס)
הוא יוצע עם אפשרות בחירה בין מנוע חשמלי קדמי עם 204 כ"ס המחובר ישירות לגלגלים הסמוכים אליו בגרסת הבסיס, או שני מנועים (אחורי וקדמי המפיקים 108 כ"ס כל אחד) עם תפוקה משולבת של 217 כ"ס בגרסה הבכירה. הביצועים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות לגרסת ההנעה הקדמית בעוד גרסת ההנעה הכפולה תסיים את המיאוץ הקלאסי ב-6.9 שניות, 1.7 שניות יותר מיונדאי איוניק 5 AWD.
מצברים בקיבולת 71.4 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה רשמי גדול מההצהרות הראשוניות - 516 ק"מ לגרסת ההנעה הקדמית ו-470 ק"מ לכפולת ההנעה, נתונים עדיפים על המתחרה הקוריאנית ודומים לסקודה אניאק. טעינה מהירה (150DC) תאפשר מילוי סוללה ל-80% בתוך חצי שעה. טויוטה מבטיחה אחריות יוצאת דופן לסוללות שישמרו על קיבולת של לפחות 70% גם אחרי 10 שנות שימוש או מיליון ק"מ, אך לא ברור האם היבואנית תציע אחריות דומה.
חשמלי על הגובה: כבסיס פלטפורמת e-TNGA שפותח בשיתוף סובארו. בהשוואה לראב4 הוא ארוך ב-9 ס"מ (469 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-16 ס"מ (285 ס"מ) וממד גבוה צנוע ב-3.5 ס"מ (165 ס"מ). תא המטען מכיל 452 ליטר, כ-130 ליטר פחות מהראב4, ובשונה מחשמליות מודרניות אין תא מטען מלפנים.
סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי קטן יחסית ("7) ומסך מגע ("12). בעתיד תוצע גם מערכת היגוי ללא קשר מכאני (FlyByWire) המאפשרת התאמת זווית ההיגוי למהירות הנסיעה, עם הגה בעיצוב דומה לסטיק של מטוס נוסעים המאפשר הפניה של 150 מעלות מקצה לקצה. באירופה, טויוטה מציעה אפשרות לגג סולרי, המאפשר לדבריה תוספת של עד 1,800 ק"מ לטווח הנסיעה מדי שנה.
היצע מערכות הבטיחות כולל מלבד המוכרות גם בלימה אוטונומית לתנועה חזיתית וחוצה, סיוע בהיגוי לתמרוני חירום, מערכת ניטור נהג מתקדמת (באמצעות מצלמה) והתרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי. יש גם כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע שנועדה להפחית פגיעה ביניהם במקרה של תאונה צידית.
מה אנחנו חושבים: טויוטה נחשבת לחלוצה ומובילה במערכות הנעה היברידיות, אבל מסיבות שונות היא התעכבה משמעותית עם מעבר התעשייה להנעה חשמלית מלאה, וכעת מוצאת עצמה מאחור מבחינה זו. סגירת הפערים כבר יצאה לדרך, כשבשנים הקרובות היצרנית היפנית וחטיבת היוקרה שלה יעלו לכביש עוד 15 דגמים מסוגים שונים וצפי לייצור 3.5 מיליון מכוניות חשמליות עד סוף העשור.
ה-bZ4X הוא הראשון ברשימה ועל הנייר הוא נראה אומנם כצעד גדול לטויוטה, אבל צעד קטן לקטגוריית הרכבים החשמליים שכן הוא לא מחדש בה כמעט דבר. מצד שני טויוטה מכוונת לקהל הרחב, שמעוניין באמינות ויכולות טובות, ללא המצאות וחידושים יוצאי דופן. ומבחינה זו הוא בדיוק מה שלקוחות המותג השמרניים צריכים כדי לעבור מהיברידי לחשמל.