• בקצרה:
  • רכב פנאי חשמלי-סיני נוסף ישווק בישראל
  • המחיר מתקרב ל-400 אלף שקל, למנוע כמעט 500 כ"ס
  • ובמפתיע, כבר עתה יש הנחות
חשמלית יוקרתית נוספת: יבואנית הרכב מטרו מוטור המוכרת בעיקר הודות לפעילותה בשוק הדו גלגלי, ממשיכה להרחיב את פעילותה בתחום הארבע גלגלי עם מותג חשמליות שני מסין, שיצטרף אל ליפמוטור העממית בה נהגנו לאחרונה. וויה (Voyah) הוא תת-מותג יוקרתי של קונצרן הענק דונגפנג, הנמצא בבעלות הממשל הסיני ומחזיק בשמונה מותגים מקומיים ומספר שותפויות עם מותגי רכב גדולים אחרים בהם רנו, ניסאן, פיז'ו, סיטרואן, הונדה ועוד.
הדגם הראשון שהגיע ארצה הוא ה"פרי" (Free), רכב פנאי בגודל בינוני לו מייעדים הסינים תחרות ראש בראש עם מותגי יוקרה בכירים דוגמת אודי (Q8 אי-טרון), מרצדס (EQC), ג'נסיס (GV70) ואחרים. גם תג המחיר מעיד על הכוונות - 390 אלף שקלים. כמעט מחיר שיא לרכב סיני בישראל, אבל ביבואנית מזכירים כי הוא זול בכ-100-150 אלף שקלים מהדגמים המוזכרים. הפרי מצטרף בכך לחשמלית יוקרה הראשונה שנחתה בארץ ואשר נושאת תג מחיר בסיסי דומה (גם אם ממדים גדולים משמעותית), הונגצ'י E-HS9 בה נהגנו לפני כמעט שנה.
ראוי לציין כי באופן חריג בעידן הנוכחי, היבואנית מבטיחה הנחה נוספת בגובה 10,000 שקלים ללקוחות שיזמינו את הרכב עד סוף חודש פברואר. גם משך האחריות אינו מקובל. לא בשנות האחריות (חמש לכלל מכלולי הרכב, שמונה לסוללה) אלא בהסרת מגבלת קילומטרים.
מה עוד צריך לדעת: בהשוואה למתחרה מבית ג'נסיס למשל, הוויה גדול משמעותית. הוא ארוך ב-19 ס"מ (490.5), רחב ב-4 ס"מ (195), גבוה בס"מ וחצי (164.5) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-8.5 ס"מ (296). בנוסף הוא מציע תא מטען בנפח 560 ליטרים וכושר גרירה של 1.84 טון.
לוויה פרי צמד מנועים חשמליים בהספק משולב של 489 כ"ס (זהה לג'נסיס) המאפשרים האצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 4.4 שניות, איטי בשתי עשיריות השניה מזה של המתחרה הקוריאני. סוללות ענק של 106 קוט"ש מעניקות טווח נסיעה תיאורטי מרשים של 500 ק"מ, וטעינה מהירה בקצב צנוע של עד 100 קילוואט מאפשרת מילוי סוללות מ-20% ל-80% בתוך 45 דקות.
רשימת האבזור עשירה וכוללת בין היתר שלושה מסכי מידע בגודל "12.3 (מתכווננים לגובה), מושבים דמויי עור עם כוונון חשמלי, זכרונות, עיסוי, חימום ואוורור, טעינה אלחוטית, גג פנוראמי עם הכהייה חשמלית, מערכת לראיית לילה עם כושר זיהוי למרחק של 150 מטרים, מתלי אוויר מתכווננים, חישוקי "20 קלים, דלת תא מטען חשמלית, מצלמות חניה היקפיות, מערכת לחניה אוטומטית וחיישני הפעלת מערכות הרכב במחוות יד.
מפרט הבטיחות כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, מצלמה לסריקת פני הנהג לטובת זיהוי מצבי עייפות, מצלמה נוספת לזיהוי ילדים מאחור והתרעת רכב חולף בפתיחת דלת.
אנשי היבואנית דיווחו כי בשלב זה הדגם לא נהנה מתקינה אירופית מלאה, ולכן ניתן לשווק אותה במסגרת מוגבלת בלבד - אך זו צפויה להגיע בהמשך הדרך. לדבריהם, המחיר המתוכנן היה צפוי להיות גבוה יותר, אלא שהורדת המחירים הפתאומית של טסלה הובילה לחישוב מסלול מחדש ולתמחור נמוך יותר.
מה אנחנו חושבים: הרחבת ההיצע בשוק המקומי היא בשורה מצוינת לצרכן הישראלי, גם אם מדובר בפלח שוק חשמלי יוקרתי קטן יחסית, וגם אם חלק מהסיניות החדשות לא באמת מסוגלות להתחרות במיטב התוצרת המערבית.
על פניו, לרכב הפנאי של וויה יש לא מעט כלים להצלחה. מראה הולם, מימדים נדיבים, ביצועים מרשימים על הנייר, אבזור עשיר וטווח נסיעה רשמי נדיב. אבל כדי להדיר שינה מעיניהם של היבואנים הותיקים הוא יצטרך להרשים לא רק באולם התצוגה, אלא גם להציג איכות נסיעה גבוהה. נמתין עוד מעט כדי לגלות.