בקצרה:
  • טאטא ההודית חושפת חשמלית ייעודית ראשונה
  • שימושיות של מינוואן, עיצוב של קומפקטית יוקרתית
  • צפויה להגיע לכביש רק ב-2025
חשמל הודי: בשונה מענקיות הרכב הסיניות, שניצלו את מעבר התעשיה לחשמל על מנת לסגור פערים מול יצרניות מערביות, טאטא ההודית נותרה הרחק מאחור. עם היצע צנוע ומוגבל הכולל רק שני דגמים - טיגור EV כסופר-מיני-סדאן ונקסון EV, רכב פנאי קטן. שתי גרסאות נקיות מזיהום לדגמים המשווקים עם מנועי בנזין ודיזל, עם ביצועים ויכולת ברמה נמוכה משמעותית מהמקובל כיום.
כעת חושפת הענקית ההודית את האביניה (Avinya), שפרושה בסנסקריט - אחת מ-23 השפות הרשמיות בהודו - הוא חדשנות. מדובר בקונספט לרכב ראשון על בסיס פלטפורמה חשמלית ייעודית, שיגיע לכבישי חצי היבשת ב-2025, ואולי אף ישווק במדינות מערביות.
ניצול חשמלי: בסיס ייעודי לרכב חשמלי מאפשר חירות עיצובית גדולה בהרבה מהסבת פלטפורמה קיימת, וזה בולט במקרה של הקונספט. עם בסיס גלגלים ענק המאפשר חלל עצום לנוסעים, במקרה של הקונספט עם צמד מושבים קדמיים אותם ניתן להפנות ב-90 מעלות על מנת להקל את הכניסה והיציאה, בעוד המושב האחורי מעוצב כספה ביתית.
הדלתות האחוריות נפתחות בזווית הפוכה לקדמיות ללא קורה B, וגם בחירה זו אמורה להקל על הגישה פנימה והיציאה. סביבת הנהג מינימליסטית גם בהשוואה למקובל כיום, עם צג מגע המוצב במרכז גלגל ההגה ומשמש לשליטה במערכות שונות. יש לשער שעד הייצור הסדרתי דבריןם ישתנו.
טאטא לא מפרסמת כל פרט אודות מערכת ההנעה, אבל ניתן לשער כי היא תצויד בצמד מנועים חשמליים, אחד לכל סרן, והנעה כפולה בהתאם. טווח הנסיעה יעמוד על יותר מ-500 ק"מ, והוא מתאפשר בין היתר הודות למקדם גרר נמוך במיוחד, דלתות נטולות מסגרת ומערכת מצלמות במקום מראות. טאטא מבטיחה כי למצברים תהיה יכולת טעינה אולטרה-מהירה עם מילוי ל-80% בפחות מחצי שעה.
מה אנחנו חושבים: החשמלית הייעודית הראשונה של טאטא נראית מבטיחה. עם מראה מרשים, מקורי ואיכותי. לא מסוג הדברים שהיינו מצפים מהיצרנית ההודית הזו שמתמקדת בעיקר בשוק המקומי (העצום). השאלה היחידה היא כמה מכל זה יגיע לכביש הציבורי, וגם מה יהיו היכולות האמיתיות של מערכת ההנעה שלה. התשובה לכך תגיע רק עוד שלוש שנים, ולאור ההתקדמות שעוברת תעשיית הרכב זה עלול להיות מעט מדי ומאוחר מדי.