בקצרה:
- טויוטה מחזקת את מעמדה בשוק הרכב הגדול בעולם
- מציגה במיוחד עבורו שני דגמים עתידיים חדשים
- השיווק יחל בשנה הבאה
טויוטה היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם כרגע, אבל בעולם החשמלי מפגרת אחרי רבות ממתחרותיה בתעשייה. ואפשר כמובן להבין את זה, שכן היא לא נדרשה לבצע מהלכי מעבר מהיר לחשמל. הודות לאחוז כלי הרכב ההיברידיים שהיא משווקת, כמו גם לעובדה שהיא מוכרת כמויות עצומות של מכוניות זולות ופשוטות, בעיקר בשווקים מתפתחים עם קהל עצום ופוטנציאל גדול עוד יותר.
אבל אפילו טויוטה הענקית לא יכולה להתעלם מהכווון הברור שאליו מכוונת התעשייה ובו בוחרים הצרכנים. זו גם הסיבה לדיווח באוטומוטיב ניוז על תכנית שלוש הנקודות שהציג ביום ו' (21.4) האיש החזק בקונצרן, קוג'י סאטו (Koji Sato), במסגרתה תתקדם טויוטה במהירות לעולם החשמל עם יעד של ייצור 3.5 מיליון מכוניות חשמליות בשנה החל מ-2030.
לפי התכנית, השלב הראשון היה הצגת ה-BZ4X שעדיין לא תפס תאוצה מבחינת מכירות. השלב השני יגיע בעוד שלוש שנים (2026), במסגרתו תשדרג היצרנית את נפח ייצור החשמליות עד ל-1.5 מיליון בשנה, תוך כדי חשיפת דגמים חדשים שיישענו על פלטפורמה חדשה לגמרי. השלב השלישי יוזנק ארבע שנים מאוחר יותר (2030), עד אז עם משפחת דגמים רחבה מאוד שמעניקה מענה בכל קטגוריה ומייצרת רווח ראוי לקונצרן. כפי שהוא רגיל.
בדרך לשם הציגה טויוטה בתערוכת שנגחאי שני אבות טיפוס לדגמים חדשים אותם היא תשווק (רק) בשוק הסיני החל מ-2024. כל זאת כחלק מתכנית העבודה במסגרתה גם יוצגו 10 דגמים חשמליים עד 2026. בשלב זה עם פירוט מעורפל בלבד על השניים.
הראשון מהם נקרא BZ ספורט קרוסאובר, המיועד לקהל צעיר ("דור Z", כך טויוטה) ופותח ביחד עם BYD ועם FAW-טויוטה, אחת מזרועות הייצור והשיווק של טויוטה בסין אשר פועלת כבר כשני עשורים. עם מראה מוחצן, מבנה פנאי-קופה שרירי, וסביבת נהג מינימליסטית, עתידנית למראה ולא מתאימה לייצור, בין היתר עם הגה רבוע ושני מסכים דקיקים.
הדגם השני נקרא BZ פלקס-ספייס והמראה כאן שגרתי יותר. טויוטה מייעדת את פלקס-ספייס לשמש כרכב למשפחה ופיתוחו התבצע באמצעות זרוע ייצור ושיווק סינית אחרת של טויוטה, GAC המוכרת גם בישראל. הדגש כאן הוא על מרחב פנים נדיב וסביבת נהג מודרנית, גם כאן עם שני צגים גדולים והגה יוצא דופן.