בקצרה:
  • רולס רויס חשמלית ראשונה תוצג ב-2023
  • השם הנבחר למכונית הקופה הוא ספקטר
  • עד סוף העשור לא יהיו רולס רויס על בנזין
בזמן שיצרניות רכב שונות מכל פינות התעשייה עסקו בשנה-שנתיים האחרונות ביח"צ חסר לאות של תאריך יעד חשמול ארסנל דגמיהן, שמרה רולס רויס על שתיקה. לא במקרה. גם בעלת הבית ב.מ.וו היא (עדיין) מהבודדות שלא התחייבה על מעבר להנעה חליפית בלבד.
אבל בעוד יצרנית מכוניות היוקרה עדיין שומרת את הקלפים קרוב לחזה, חטיבת הפאר שלה משחררת היום (ד') הצהרה חד-משמעית וכפולה. היא חושפת את ספקטר, דגם חשמלי ראשון למותג, מבטיחה להעלות אותו על הכביש ברבעון האחרון של 2023 ומציבה תאריך יעד למעבר כולל לחשמל - 2030.
בינתיים לא משחררת היצרנית פרטים טכניים כלשהו, למעט תמונת-צללית של קופה גדולה המציעה לדבריה את מראה המכונית כפי שתגיע לכביש - מן הסתם בצביעה מעט יותר סולידית. הצהרה נוספת שמשחררת רולס נוגעת לפלטפורמה, שלדבריה לא תהיה קשורה לזו אותה מייעדת ב.מ.וו לדגמים חשמליים גדולים.
במילים פשוטות: זו לא תהיה ב.מ.וו עם לבוש רולס רויס. אפשר (ואף רצוי) לקחת את ההצהרה הזו בפרופורציות, שכן ספק אם יש לגרמנים תקציב עודף להשקעת עתק כזו, אבל בעוד שנתיים לבטח נהיה חכמים יותר.
(לסקרנים: מנכ"ל רולס רויס טורסטן מולר אוטבוס מסביר את השינוי שבדרך)
למרות שספקטר תהיה חשמלית סדרתית ראשונה של המותג, היצרנית הבריטית בבעלות גרמנית כבר הציגה רעיונות חשמליים שונים בעבר. לפני לא פחות מ-12 שנה פלירטטה היצרנית עם הרעיון ההיברידי-קל כגרסה נקיה (יחסית) לגוסט.
כמעט שנתיים אחר כך מדובר היה כבר בדגם על חשמל בלבד, ה-EX102 שתבוסס על הפנטום הענקית. כאן הצהירה רולס כי מדובר ב"במה מחקרית בה יעשה שימוש בהחלטות עתידיות הנוגעות להנעה חלופית". ולפני חמש שנים התעלו ברולס והציגו גם אב-טיפוס חשמלי (עם שני מנועים) וקריצה חביבה לעולם האוטונומי, ללא הגה ודוושות.
"המעבר של רולס רויס לעידן החשמל הוא הרגע החשוב ביותר בהיסטוריה של המותג מאז נוסד ב-1904", אמר המנכ"ל טורסן מולר אוטבוס בהודעה לתקשורת, והוסיף הצהרה מפתיעה: "הנעה חשמלית מתאימה באופן מושלם לרולס רויס, יותר מלכל מותג אחר בתעשייה. היא שקטה, מעודנת ומייצרת מומנט באופן כמעט מיידי עם כוח יוצא דופן". מולר אוטבוס הוסיף כי ספקטר "תהיה הסופר-יוקרתית הראשונה והטובה מסוגה". כמובן.