דו"ח איגוד יבואני הרכב העדכני מציג את מצבו העגום של שוק הרכב השנה, עם כ-201 אלף מכוניות חדשות מתחילת השנה, כ-36.5 אלף מכוניות פחות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד וירידה מצטברת של כ-15%. בחודש אוגוסט בלבד הצטרפו לכבישי ישראל כ-20.5 אלף כלי רכב חדשים, ואלה כ-6,500 פחות מאוגוסט הקודם.
למעט יונדאי (37,615, 2%+), מאזדה (13,686, 5%+) וסיטרואן (6,822, 26%+), כל מותגי העשירייה הראשונה סובלים מירידות בהיקפי המכירות. החדות ביותר הן של מותגי קבוצת פולקסווגן - סקודה (9,863, קיטון של 45%) ששומרת עדיין על מקומה כמותג האירופאי הבכיר בשוק, וסיאט (4,705, קיטון של 57%). במקרה של המותג הספרדי נציין כי גם אם נחשיב לה את המכוניות שהתווספו השנה לחטיבת הביצועים קופרה (1,824), עדיין מדובר בירידה של כ-50%.
עוד סבלו מירידות חדות סוזוקי (5,624, 31%-) ופיז'ו (4,960, 23%-), בעוד היצרנית הפופולריות מהמזרח - טויוטה (28,970, 10%-), קיה (27,769, 5%-) ומיצובישי (9,335, 11%-) - מתמודדות עם ירידות אבל באחוזים נמוכים מהממוצע בשוק.
מבט על המאכזבות במקומות 11-20 אינו מעודד בהרבה. לפחות עבור שברולט שמאבדת השנה כמעט 50%, או גרוע מכך ניסאן, שאיבדה לא פחות מ-70% ממכירותיה. רנו, החברה אף היא ביבואנית קרסו, איבדה 66% מסך מכירותיה ב-2021. אפילו אודי שבשנים האחרונות מובילה באופן עקבי את קטגוריית היוקרה, נאלצה לוותר על כ-30% ממכירות הרכב החדש.
עוד ביוקרה נציין את מרצדס שמסרה כ-700 מכוניות יותר מאודי (4,094) והיא היחידה מבין יצרניות היוקרה שגדלה השנה (ב-15%) וצפויה לסיים את 2022 כמובילת שוק היוקרה בפעם הראשונה בהיסטוריה. ב.מ.וו שומרת על כמות מכירות (3,013) זהה לאשתקד.
שלא במפתיע, שתי המבריקות הגדולות בחלקה העליון של הטבלה הן יצרניות רכב חשמלי. MG הוותיקה מכולן רואה ברכה בחדירה המוקדמת לישראל ובעיקר בהגדלת תשתית הטעינה, ומציגה גידול של 67% במכירות.
אבל כוכבת השנה עד עתה היא ג'ילי, שמתחילת ינואר העלתה לכביש 3,734 מכוניות חדשות, כולן מדגם גיאומטרי C החשמלי, 1,000 מהן רק בחודש האחרון. בכך היא שוברת מספר שיאים: היצרנית הסינית המובילה, יצרנית הרכב החשמלי הנמכר ביותר ובחודש החולף זו ששיווקה את הדגם הפופולרי ביותר בשוק הרכב.
וטסלה, עד הגעתה של ג'ילי מובילת השוק החשמלי ולהיט מכירות בכלל? מי שנראתה כזו שתגדיל בהתמדה ובאופן חד את מכירותיה רושמת צניחה חדה של 55% במכירות השנה לעומת אשתקד. בעיות אספקה לא סדירה אבל גם העלאות מחיר תכופות, פגעו ללא ספק במותג האמריקאי.