מכוניות חשמליות תפסו אמנם נפח של כ-10% בלבד משוק הרכב החדש במהלך השנה החולפת, אבל הרעש התקשורתי והשיווקי סביבן היה גדול פי כמה מכל קטגוריות הרכב האחרות גם יחד. עד כדי כך שכמעט כל יבואן רכב חשמלי, ממותג אירופאי מוכר או סיני שאיש לא שמע את שמו בעבר, מכר כל מכונית שהגיעה ארצה ונאלץ במקרים רבים לנעול את רשימת ההזמנות גם עבור כלי רכב שמתוכננים להגיע בשלהי 2023. אפילו התייקרויות תכופות במהלך השנה (טסלה מודל 3 למשל) לא ציננו את ההתלהבות.
אלא שתחילת השנה מביאה עמה עוד התייקרות, לא פחות משמעותית. שכן למרות התנגדות נמרצת של ארגוני איכות סביבה, משרדי ממשלה וועדת הכספים, מס הקניה על רכב חשמלי הוכפל מ-10% ל-20% תוך הורדת תקרת ההטבה מ-75 ל-60 אלף שקלים, כחלק ממתווה מס שתוכנן כבר לפני ארבע שנים. ישנו סיכוי - גם אם לא גדול - שרשות המסים תתרצה ותחזיר אותו ל-10%, אך ספק אם הצרכן יזכה להוזלת המכוניות על ידי היבואנים.
יש עם זאת לקחת בחשבון שלא כל הדגמים החשמליים התייקרו במידה דומה. בחלק מהמקרים "ספגו" יבואניות הרכב חלק מההתייקרות, בעוד אחרות השיתו על הצרכן את מלוא גובה הפרש המס, ואפשר להניח שבחלק מהמקרים גם למעלה מכך. מכיוון שמרכיב המס מתוך מחיר הרכב הוא מידע שיבואני הרכב - למעט טסלה - ורשות המיסים מסרבים לגלות, לנו נותר רק לנחש.
ג'ילי גיאומטרי C, החשמלית הנמכרת ביותר בישראל בשנה החולפת, התייקרה ב-5,000 שקלים ומחירה יתחיל ב-148 אלף שקלים. המתחרה החדשה שלה, BYD אטו 3, התייקרה יותר - ב-7,000-10,000 - ומחירה יתחיל ב-163.5 אלף שקלים. צמד הדגמים היקרים יותר של BYD, רכב הפנאי טאנג ומכונית הסדאן האן, התייקרו בלא פחות מ-31.5-34.5 אלף שקלים בהתאמה.
עוד בגזרת הסיניות, סרס 3 התייקר ב-7,000 שקלים, איווייז U5 התייקר ב-14 אלף שקלים ומקסוס אי-יוניק 6 התייקר ב-34.5 אלף שקלים והשלים התייקרות של לא פחות מ-67 אלף שקלים בתוך שנה אחת. המיניוואן מקסוס אי-יוניק 5 התייקר ב-23 אלף שקלים. אצל הונגצ'י המחירים נותרו ללא שינוי בעוד סקייוול טרם פרסמה מחירון עדכני.
אצל יונדאי התייקרה הקונה החשמלית בגרסת הבסיס ב-5,000 שקלים, בעוד האיוניק 5 התייקרה ב-14-15 אלף שקלים. במותג היוקרה ג'נסיס נרשמה התייקרות של 47-50 אלף שקלים במחירה של ה-GV60. החברה האחות קיה העלתה את מחירו של הנירו פלוס החשמלי ב-10,000 שקלים.
טסלה העלתה את מחירי מודל 3 - שהתייקרה לא פחות משש פעמים בשנתיים האחרונות - ב-17.5-20 אלף שקלים נוספים ואת המודל Y ב-20-21 אלף שקלים. מחירי המודל S ומודל X נותרו ללא שינוי. בטויוטה התייקר ה-BZ4X ב-10,000 שקלים. אצל פולקסווגן התייקר ה-ID4 ב-20-21 אלף שקלים ואילו סקודה העלתה את מחירו של האניאק ב-25 אלף שקלים בכל הגרסאות.
בתחום היוקרה, אצל ב.מ.וו נרשמו התייקרויות של 20-30 אלף שקלים במחירה של ה-i4, בעוד ה-iX3 התייקר ב-16 אלף שקלים וה-iX התייקר ב-18 אלף שקלים. במרצדס אמנם הודיעו כי לא יעלו מחירים בינואר - אבל ביצעו מהלך נרחב של התייקרויות בחודש דצמבר האחרון, במסגרתו התייקר ה-EQA ב-20 אלף שקלים, ה-EQB התייקר ב-45-50 אלף שקלים, ה-EQC ב-35-40 אלף שקלים, ה-EQE התייקר ב-40-50 אלף שקלים ואילו ה-EQS התייקרה בלא פחות מ-110 אלף שקלים.
קבוצת לובינסקי, שמשווקת דגמים חשמליים במותגי MG, פיז'ו, אופל ו-DS, הודיעה כי תמתין עם ההתייקרויות עד שתתבהר תמונת המצב מבחינת המיסוי - זאת לאחר הודעת ועדת הכספים על בחינה מחודשת של מתווה המס. עם זאת, מחירו של MG ZS החשמלי התייקר בחודש דצמבר האחרון בשיעורים של 13-14 אלף שקלים.