בקצרה:
  • גרסת קצה 'שטנית' ללמבורגיני אורוס הוצגה רשמית
  • תוספת הכוח זניחה, הדיאטה כמעט חסרת משמעות
  • הכי חשוב, הדגם ניפץ את השיא לרכב פנאי בפייקס פיק
המרוץ לעננים: אורוס פרפורמנטה הוא גרסת קצה לרכב הפנאי האיטלקי, ממנו נמכרו עד היום כ-20 אלף יחידות במה שמסתמן כלהיט כל הזמנים של יצרנית מכוניות הספורט מסנטה אגטה, איטליה. ויש כבר שיא מהירות על שמו, בתוואי הטיפוס המפורסם של "פייקס פיק", רצועת כביש מתפתלת באורך כ-20 ק"מ עם 156 פניות שונות, חלקן על פי תהום. הכביש מטפס כמעט שלושה ק"מ. מקו זינוק ב-1,440 מטר מעל פני הים ועד לסיום ב-4,300 מטר, פסגת ההר הגבוה ביותר בחלקו הדרומי של רכס הרוקי'ס, מדינת קולורדו שבארה"ב.
האורוס פרפורמנטה סיים את המסלול בזמן שיא לרכב פנאי בייצור סדרתי של 10 דקות ו-32 שניות, 17.9 שניות מהיר יותר ממחזיק התואר הקודם, בנטלי בנטיאגה ספיד. מאחורי ההגה ישב נהג המרוצים והמבחן הראשי של חברת הצמיגים פירלי, סימון פאג'ולי.
קיצוני על הגובה: מנוע V8 כפול מגדשים בנפח 4.0 ליטר קיבל תוספת כוח קלה בלבד של 16 כ"ס, וכעת עומד על 666 כ"ס, מספר המשויך לעבודת השטן. זאת הודות לשינויים במערכת ניהול המנוע וסעפת פליטה מטיטניום של אקרפוביץ. המשקל העצמי הופחת ב-47 ק"ג הודות לשימוש בחלקי מרכב מקרבון (מכסה מנוע, גג, פגושים ובתי גלגלים). הוא עדיין כבד מאוד, עם יותר משני טון של משקל עצמי, אבל לדברי למבורגיני זהו עדיין יחס הספק משקל הטוב בקטגוריה.
התוספת הקלה להספק והסרת המשקל הצנועה השפיעו במעט על הביצועים. הזינוק ל-100 קמ"ש מסתיים כעת תוך 3.3 שניות ול-200 קמ"ש תגיע הלמבו ב-11.5 שניות, קיצוץ של 0.3 שניות לשני הנתונים לעומת אורוס רגיל, בדרך ל-306 קמ"ש מרביים. אגב, נתון ה-0 ל-100 זהה לזה של מתחריו הישירים, אסטון מרטין DBX707 ופורשה קאיין טורבו GT.
מה עוד צריך לדעת: שינוי משמעותי יותר מכמה סוסים הוא החלפת מערכת מיתלי האוויר בקפיצי סליל מפלדה והנמכת מרכב של 2 ס"מ, עם מפסקי סרנים מורחבים (ב-1.6 ס"מ). על הקשר לקרקע אחראים צמיגי פירלי P-זירו טרופאו R, האחוריים רחבים בסנטימטר (325/35). חדשים הם חישוקי "22 קלי משקל עם ברגי טיטניום, בעוד הבלמים הקרמיים (370-440 מ"מ לפנים-אחור) נותרו ללא שינוי.
למבורגיני כיילה מחדש את הדיפרנציאל המרכזי (טורסון), את הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה האלקטרוני מאחור, ואת מערכת ההיגוי לכל הגלגלים. נוסף גם מצב 'ראלי' בבורר הנהיגה, ייעודי לשבילי כורכר מהירים. בפגוש הקדמי פתחי אוורור שונים ומאחור נוסף ספוילר בקצה דלת תא המטען, שניהם אחראים לשיפור כוח ההצמדה ב-8% ותורמים כמובן למראה אגרסיבי יותר. תא הנוסעים דומה לגרסה הרגילה, עם תוספת גימורי קרבון ואלקנטרה.
מה אנחנו חושבים: תחת ניהולו של סטפן וינקלמן חוזרת למבורגיני למעמדה הפרוע בעולם מכוניות . היא עשתה זאת כבר עם גרסאות קצה להורקאן ולאוונטדור, וכעת הגיע זמנו של להיט המכירות, רכב הפנאי הוותיק שהוצג לראשונה ב-2018. התרשמנו מאוד.