בקצרה:
  • יונדאי הבטיחה טעינה ב-18 דקות, טויוטה 30 דקות
  • אבל נתונים אלה ניתנים להשגה רק בתנאים מסויימים
  • בבריטניה הוסרו הפרסומים בשל ההטעיה
2 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
פרסום מטעה: הרשות להסדרת הפרסום בבריטניה (ASA, ר"ת Advertising Standards Authority) הורתה ליונדאי ולטויוטה להסיר קמפיינים פרסומיים שעסקו בזמני הטעינה של דגמיהן החשמליים. זאת בטענה כי הנתונים הוצגו באופן פשטני, מבלי לסייג ולהציג מידע מלא על זמינות עמדות הטעינה האולטרא-מהירות, או על השפעת משתנים נוספים על משך הטעינה.
הקמפיין של יונדאי הנוגע לאיוניק 5, פורסם בסרטוני יוטיוב בהשתתפות כוכבי קבוצת הכדורגל צ'לסי, בשלטי חוצות בכיכר פיקדילי בלונדון ובאתר האינטרנט של החברה. שם הובטח זמן טעינה של 18 דקות מ-10% ל-80% - בהתאם לנתון המוכר של היצרנית, המתייחס לטעינה בעמדות של 350 קילוואט. קמפיין מקביל של טויוטה בנוגע ל-bZ4X הבטיח טעינה מהירה של חצי שעה עד למילוי 80% מקיבולת הסוללה, נתון המתייחס לעמדות של 150 קילוואט.
2 צפייה בגלריה
טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X
החיים עצמם: אלא שעל פי הרשות להסדרת הפרסום, היצרניות לא נהגו בשקיפות בנוגע לזמינות העמדות, ויצרו מצג שווא לפיו ההגעה למטענים כאלו היא עניין פשוט ונגיש. זאת בזמן שבמועד הפרסום היו באנגליה רק 37 מטענים בהספק של 350 קילוואט, ו-134 אתרי טעינה בהספק של 150 קילוואט. באותה העת היו פחות מ-10 מטענים כאלו בסקוטלנד, וויילס ואירלנד - מה שהופך את השגת זמני הטעינה המובטחים לעניין נדיר למדי במדינות אלו.
בנוסף טענה הרשות כי מדידת זמני הטעינה נערכה על ידי היצרניות בתנאים אופטימליים של מזג אוויר, טמפרטורת סוללה ומצבה הפיזי - תנאים שכמובן נשלטו על ידי היצרניות. זאת בזמן שבמציאות כל שינוי קל בתנאים הסביבתיים ישפיע לרעה על קצב הטעינה. גם עובדות אלו לא הוצגו בקמפיינים הפרסומיים.
להגנתן טענו היצרניות כי על מנת לקדם את חדירת הרכבים החשמליים יש לאפשר להן להציג את זמני הטעינה האופטימליים ללא הסתייגויות, זאת במטרה לטפל בקשיים של צרכנים ובהם חרדת הטווח והחשש מפני זמני טעינה ממושכים. הטיעון היצירתי לא שכנע את הרשות, שהורתה על הסרה מיידית של הקמפיינים.
מה אנחנו חושבים: יצרניות הרכב נתונות לכללי רגולציה מחמירים בכל הנוגע לפרסום נתוני צריכת הדלק, צריכת החשמל וטווחי הנסיעה. העדכון האחרון לכללי המדידה (WLTP) הפך את נתוני היצרן למדויקים מבעבר בפרמטרים האלו, ומאפשר לצרכן לקבל מושג אמיתי לגבי צריכת האנרגיה של כלי הרכב. במקביל, נדרשות היצרניות להבהיר בפרסום כי המדידות מתבצעות בתנאי מעבדה, ובמציאות הנתונים עשויים להשתנות בהתאם לסגנון הנהיגה ולמשתנים אחרים.
אבל בכל הנוגע לפרסום זמני הטעינה לא קיימים (עדיין) כללים ברורים, מה שמאפשר ליצרניות לפזר הבטחות ולהציג מספרים שהצרכן יזכה לפגוש רק לעיתים נדירות, אם בכלל. הסדרה של התחום היא עניין מתבקש, ויפה שעה אחת קודם.