בקצרה:
  • טויוטה מציגה עוד תכנית חשמלית שאפתנית
  • תהליכי היצור יעברו מהפכה, כך גם הסוללות
  • במקביל תימשך ההשקעה בהנעות מימן
עדכון תכניות: טויוטה מציגה את התוכניות העדכניות שלה לפיתוח דגמים חשמליים שכוללות הבטחה לטווח נסיעה של 1,000 ק"מ. נזכיר כי הפרסום מגיע אחרי הדיווחים על עיכוב בתוכניות החשמול של היצרנית היפנית, במסגרתו חישבה מסלול מחדש והחליטה על פיתוח של פלטפורמה חשמלית יעודית במקום המשך הייצור של הפלטפורמה המוסבת שמשרתת את ה-bZ4X.
הבשורה העיקרית היא כאמור פיתוח פלטפורמה יעודית שתגיע לייצור סדרתי ב-2026. היא תיוצר באמצעות יציקה של 3 מודולים עיקריים, בדומה לשיטת הייצור של טסלה, מה שיאפשר חסכון בעשרות ואף מאות של רכיבים בפס הייצור. הפלטפורמה צפויה על פי טויוטה לחסוך מחצית מעלות ההשקעה בפיתוח ובהקמת פסי הייצור.
ארוך טווח: טווח הנסיעה הגדול יתאפשר הודות לשיפור במקדם הגרר שיאפשר הבסיס החדש, כמו גם באמצעות סוללות מדור חדש, עם עלות ייצור נמוכה ב-20% עד 40% לעומת הדור הנוכחי של הסוללות, ויאפשר טעינה מהירה מ-20% ל-80% ב-20 דקות.
בטויוטה מכריזים גם על פריצת דרך טכנולוגית בפיתוח סוללות "מצב מוצק", שצפויות להגיע לייצור סדרתי לקראת סוף העשור ולדברי היצרנית יאפשרו טווח נסיעה של 1,500 ק"מ, עם טעינה מ-10% ל-80% בתוך 10 דקות בלבד.
לצד ההתקדמות בפיתוח הסוללות, בטויוטה מצהירים גם על השקעה בפיתוחים בתחום האווירודינאמיקה, בין היתר באמצעות בינה מלאכותית ועם טכנולוגיות מתחום הטילים ההיפר-סוניים. כל זאת בשיתוף עם חטיבת החלל של מיצובישי - כאשר היעד השאפתני הוא מקדם גרר של 0.1, כמחצית מהנתון של מרצדס EQS, המכונית האווירודינמית ביותר כיום.
מימן משאריות מזון: בתחום הנעות המימן טויוטה נחשבת לאחת היצרניות המובילות בתעשייה - כאשר היצרנית צופה לגידול משמעותי בביקוש באירופה, סין וצפון אמריקה עד לסוף העשור. בטויוטה יציגו בקרוב דור חדש ליחידת ההנעה המימנית, עם הפחתה של 50% בעלות הייצור עד לסוף העשור, זאת במידה ויתקבלו 200 אלף הזמנות - כפול מקצב ההזמנות הנוכחי, שרובו מיועד לרכבים מסחריים.
בנוסף בוחנת טויוטה אפשרות להוזלת עלות יצור המימן על ידי יצירת תקנים אחידים למיכלי המימן, וכן על ידי הפקת מימן באמצעות ביו-גז שנוצר באמצעות זבל עופות ופסולת מזון. ניסוי ראשוני כבר החל בתאילנד.
מה אנחנו חושבים: בשנים האחרונות טויוטה הפגינה אדישות כלפי מעבר התעשייה להנעה חשמלית, והתעקשה על המשך פיתוח וייצור של דגמים היברידיים. התוצאה כיום שהיא נותרה מאחור, ללא מענה מספק לביקושי השוק האדירים לרכבים נקיים מזיהום.
התוכניות העדכניות אמורות לאפשר לה לסגור את הפערים שנפתחו בינה לבין יצרניות מתחרות כמו פולקסווגן ויונדאי שכבר נמצאות עמוק בעיצומו של המעבר לחשמל. אבל עד שיגיעו לכביש הציבורי הפיתוחים עליהם שוקדים כעת מהנדסי ומעצבי החברה, יעבור עוד זמן רב, ובינתיים הפער צפוי להמשיך ולגדול.