התאונה הקטלנית ביום הכיפורים שבה פגע נהג תחת השפעת אלכוהול בברק חורי בן ה-12 וגרם למותו, הפנתה שוב זרקור לבעיית הנהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים על כבישי ישראל. אך למרות הבעיה המוכרת שנראית כמחמירה מדי שנה, עם תשעה בני אדם שנהרגים מדי שנה בממוצע כתוצאה מפגיעת נהג שיכור, כמות הדו"חות לנהגים שיכורים דווקא ירדה בשנים האחרונות.
לפי נתוני אגף התנועה במשטרה שהגיעו לידי עמותת "אור ירוק", ברוב ערי ישראל נרשמו פחות דו"חות בשנים 2019-2020 מאשר בשנת 2018. זאת כאשר נרשמה עלייה בעבירות התנועה שבוצעו בידי נהגים שיכורים: 2,990 עבירות בשנת 2020, לעומת 2,816 בשנת 2019. ובסקר שערכה העמותה מודים 43% מהנהגים כי אחזו בהגה לאחר ששתו יותר מהמותר לפחות פעם אחת.
מנתוני אגף התנועה במשטרה עולה כי בערים הגדולות ירד מספר הדו"חות לנהגים שיכורים עד כדי רבע מהמספר שניתן ב-2018. בתל אביב נרשמו 1,304 דו"חות ב-2018 אך רק 964 ב-2019 ו-281 בלבד ב-2020; בחיפה ירד מספר הדו"חות מ-826 ב-2018 ל-639 ב-2019 ול-204 ב־2020; בבאר שבע ניתנו 536 דו"חות ב-2018, לעומת 394 ב-2019 ו-131 ב-2020; ובראשון לציון היו מספרי הדוחות 282, 258 ו-155, בהתאמה. בירושלים נרשמה אמנם עלייה בין 2018 (310) ל-2019 (503), אך שנה לאחר מכן שוב ירידה של עשרות אחוזים (195). רק במספר מצומצם של ערים קטנות נרשמה עלייה קלה.
"אין הרתעה לנהגים מפני נהיגה ושתיית אלכוהול", אומר ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק. "יש ירידה במספר הדו"חות בגלל המחסור בשוטרים ובניידות באגף התנועה, ואין הרתעה כלכלית: חברת הביטוח תתקן את האוטו אחרי תאונה, גם לנהג שיכור. זה דבר שהממונה על הביטוח והמחוקק צריכים למנוע, בטח כאשר מדובר בעבריין סדרתי. נהג שיכור הוא פצצה מתקתקת וצריך לגבות ממנו מחיר".
במשטרה סירבו למסור האם נרשמה ירידה במספר בדיקות האלכוהול שהיא מבצעת אך עדכנו כי "מתקיימת אכיפה בקרב נהגים ביום זה, כפי שנעשית בכל יום אחר".