בקצרה:
- טויוטה חושפת 15 דגמים חשמליים מסוגים שונים
- דגמי ליבה, ספורט, לשטח וגם טנדר לא מזהם
- המטרה: 3.5 מיליון חשמליות עד סוף העשור
חשמל על מלא: טויוטה נחשבת לחלוצה במערכות הנעה היברידיות משולבות חשמל, עם הפריוס הראשונה כבר ב-1997. ומאז היא שילבה מנוע היברידי באינספור דגמים - גם תחת מותג לקסוס - והעלתה עד כה על הכביש יותר מ-15 מיליון מכוניות עם הנעה משולבת בנזין-חשמל. אבל הססנות מחושבת לצד ניצול מיטבי של ידע היברידי ובעיקר חתימת זיהום ממוצעת נמוכה במיוחד באירופה שמנעה ממנה קנסות, אפשרה לה להשאר מאחור בכל הקשור להנעה חשמלית מול ענקיות התעשייה.
את הפער הזה היא חייבת לסגור כעת, ובמהירות. גם מטעמי תדמית אך בעיקר כהכנה לקראת החמרת תקני זיהום באירופה. וזה קורה היום (שלישי) עם חשיפה מפתיעה של לא פחות מ-15 דגמים חשמליים חדשים.
"כדי להמשיך ולנהל חיים על הפלנטה אנחנו נדרשים להפחתה משמעותית של זיהום האוויר. זו הייתה ותמשיך להיות המטרה של טויוטה אך כדי להשיג זאת אנחנו נדרשים לצמצם את פליטת ה-CO2 למינימום האפשרי במהירות", אמר נשיא החברה, אקיו טויודה. הוא הוסיף כי "אנחנו חיים בעולם מגוון, כזה שקשה לחזות בו את העתיד ולהתאים את המוצרים לכל טעם. לכן נציע בטויוטה מגוון גדול ככל הניתן של מכוניות חשמליות עבור הלקוחות שלנו".
ההיסטוריה של טויוטה והרכב החשמלי:
טויודה הצהיר כי טויוטה גדיל את השקעתה בפיתוח מערכות הנעה חשמליות מ-1.5 טריליון ין (כ-13.5 מיליארד דולר) עליה הכריזה בספטמבר ל-2 טריליון יין (כ-18 מיליארד דולר). באירוע הוצגו 15 אבות טיפוס לדגמים חשמליים שונים אותם היא תשחרר לשוק שנים הקרובות, עם היצע שיוכפל ל-30 עד סוף העשור.
מעבר לאפס: אל ה-bZ4, רכב חשמלי בייצור סדרתי ראשון עבור טויוטה שהוצג לפני חודשיים, יצטרפו בקרוב דגמים חשמליים נוספים בקטגוריות ליבה. כולם צפויים להתבסס על הפלטפורמה החדשה להנעה חשמלית שפיתחה היצרנית (e-TNGA) תחת משפחת bZ (ר"ת beyond Zero) עם היצע שיכלול מיני-פנאי בממדים דומים לאייגו, סדאן משפחתית בדומה לקורולה, פנאי קטן כמו היאריס קרוס, פנאי-קופה קומפקטי כמו C-HR וגם רכב פנאי גדול כמו הראב4.
מי שגנבה את ההצגה היא מכונית ספורט דו-מושבית נקייה מזיהום כיורשת ל-LFA האקזוטית, עם זינוק מובטח ל-100 קמ"ש בשתי שניות. בדומה לרימאק נבארה ומהיר בכשניה מלוטוס אויג'ה, שתי חשמליות אקזוטיות בייצור מוגבל ותג-מחיר בשמיים. היא גם תציע טווח נסיעה גדול משמעותית של כ-700 ק"מ, 300 יותר מלוטוס, 150 יותר מרימאק.
מה אנחנו חושבים: טויוטה אומנם איחרה למסיבה החשמלית, אבל היא שייכת לקבוצה מאוד אקסקלוסיבית של יצרניות-על שהמחזיקות במספיק כוח תכנון, עיצוב, ניסוי וייצור שמאפשר לסגור במהירות פערים שכאלה. פולקסווגן למשל היא עוד אחת כזו אך בניגוד לטויוטה, כבר נמצאת עמוק בעיצומו של המעבר לחשמל אחרי היסוסים של שנים. ולפי הערכות, תהיה תוך זמן קצר מובילה ברורה של עידן החשמל. טויוטה? היא צריכה להאיץ את המעבר ולהשתמש בכל הכלים ברשותה לצורך העניין, שכן אחרת תמצא עצמה שוב הרחק מאחור. ההימור שלנו - תוך שלוש שנים היא מוצאת עצמה (שוב) ראש בראש מול פולקסווגן.