בקצרה:
- אודי מרחיבה את היצע החשמליות
- עם Q4 e-tron ב-290 אלף שקל
- וגם e-tron GT שתתחרה בפורשה טייקן
פנאי חשמלי: ה-Q4 e-tron הוא דגם ראשון של אודי על בסיס הפלטפורמה החשמלית-ייעודית שפיתחה פולקסווגן (MEB), המשמשת גם את ה-ID4 שעדיין לא משווק כאן ואת סקודה אניאק שכבר עשה עליה. כפי שמקובל בקונצרן הגרמני בו המותגים השונים חולקים כמה שיותר רכיבים לרבות פלטפורמות, יחידות הנעה ועד אבזור פנים. יש להזכיר כי מתחריו הישירים – וולוו XC40 P8 ומרצדס EQA250 למשל, מבוססים על פלטפורמה קיימת-מוסבת להנעה חשמלית, ולמעשה מייצגים דור ראשון ומוקדם של דגמים ללא מנוע בעירה פנימית.
הוא ישווק כאן במרכב רגיל (290 אלף שקל) או ספורטבק דמוי-קופה (315 אלף שקל), ורק בגרסת הביניים 40. מנוע חשמלי אחורי (204 כ"ס, הנעה אחורית) מאפשר זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות, 0.4 שניות פחות ממרצדס EQA250, אבל 3.6 שניות יותר מוולוו XC40 P8 - מחיר שתיהן מתחיל ב-300 אלף. אגב, מועד הגעה של האודי עדיין אינו סגור, ומוגדר כמרץ-אפריל 2022. כך שיש לכם זמן לחשוב על זה.
מצברי 82 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 521 ק"מ בגרסה הרגילה, 534 ק"מ בספורטבק שנהנה ממקדם גרר נמוך יותר (0.26 לעומת 0.28). בשני המקרים זהו טווח נסיעה תיאורטי גדול בכ-100 ק"מ מהמתחרים. טעינה מהירה (125DC) תאפשר 130 ק"מ ב-10 דקות או 80% בתוך כ-35 דקות.
מה עוד צריך לדעת עליו: מבחינת ממדים הוא ממוקם בין Q3 (ממנו הוא ארוך ב-10.5 ס"מ, עם בסיס גלגלים גדול ב-8.5 ס"מ), וה-Q5 ממנו הוא קצר ב-9.5 ס"מ.עם בסיס גלגלים קטן ב-6.5 ס"מ. נפח תא המטען מאחור דומה ל-Q3 (520 ליטר ברגיל, עוד 15 ליטר בספורטבק), אבל בשונה מחשמליות מודרניות, אין תא מטען קדמי.
רשימת האבזור כוללת בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25), מסך מגע ("10.1), בקרת אקלים מפוצלת (שלושה אזורים), כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "19 בגרסה הרגילה, "20 בספורטבק.
כמקובל באודי ישראל, המחסירה לעיתים קרובות פרטי אבזור שימושיים נטולי פוזה, אין אפשרות לשליטה ידנית בעוצמת הרגנרציה דרך מנופים מאחורי גלגל ההגה, אלא באמצעות תפריט מסורבל במסך המגע. רוצים מנופים נוחים כמו באח הצ'כי הזול משמעותית? אלה יוצעו באופציה בתשלום. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
פורשה עם ארבע טבעות: בנוסף מתחילה יבואנית אודי לשווק את ה-e-tron GT, התאומה מאינגולשטאד של פורשה טייקן המצוינת. המחיר מתחיל ב-765 אלף שקל, שהם כ-190 אלף שקלים פחות מטייקן 4S הדומה לה מבחינת מערכת הנעה, אבל 80 אלף שקלים יותר מטייקן בסיסית בעלת הנעה אחורית בלבד החביבה עלינו. גרסת ה-RS הקיצונית תעלה 1.16 מיליון שקל.
ה-GT מצוידת בשני מנועים חשמליים, קדמי שמחובר ישירות לגלגלים מלפנים, אחורי שמניע את הגלגלים הקרובים אליו באמצעות תמסורת עם שני יחסי העברה. לגרסה הרגילה 476 כ"ס בעוד ל-RS, דגם נקי מזיהום ראשון לחטיבת הביצועים של אודי, הספק מרבי של 598 כ"ס. בשתיהן אפשרות לחלץ עוד כ-50 כ"ס במצב "בוסט" למשך 2.5 שניות, ולהעלות את ההספק המרבי ל-530 ו-646 כ"ס בהתאמה.
הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 4.1 לרגילה, עשירית שניה יותר מהטייקן 4S, ו-3.3 שניות ל-RS, חצי שניה יותר מטייקן טורבו S. המהירות מרבית עומדת על 250 קמ"ש ב-RS, ו-245 קמ"ש ברגילה.
יתרון משמעותי על תאומתה משטוטגארט מתבטא באפשרות שליטה בבלימה הרגנרטיבית באמצעות מנופים מאחורי ההגה כציוד תקני, אופציה שכלל לא קיימת בפורשה. בשתי הגרסאות מיתלי אוויר הם ציוד תקני, ברגילה דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה מכאני, ב-RS הוא נשלט אלקטרונית. היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים מוצע כציוד תקני ב-RS.
מצברי 93.4 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 488 ק"מ לגרסה הרגילה או 472 ק"מ ל-RS. מערכת חשמל במתח גבוה (800V) מאפשרת טעינה אולטרה מהירה (270DC) עם מילוי ל-80 ב-22.5 דקות בלבד, או להוסיף 100 ק"מ של טווח בתוך חמש דקות. כמובן, אם תמצאו עמדת טעינה בהספק כזה.
מה עוד צריך לדעת: המידות החיצוניות דומות לטייקן. בסיס הגלגלים זהה (290 ס"מ) אבל היא ארוכה ב-2.5 ס"מ, וגבוהה ב-1.5 ס"מ. תא המטען האחורי צנוע, בדומה לפורשה, עם 405 ליטר בגרסה הרגילה ו-350 ליטר ב-RS, בעוד התא מלפנים של שתיהן זהה (84 ליטר).
רשימת האבזור כוללת את הסידור המוכר של היצרנית - לוח מחוונים ("12.3) ומסך מגע ("10.1), ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום וקירור למושבים הקדמיים, חלון שמש וחישוקי "19. ה-RS מוסיפה מערכת מצלמות היקפיות וגם דלת תא מטען חשמלית, הגה מתכוון חשמלית וחישוקי "21.
מערך הבטיחות צנוע יחסית וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. התרעת שטח מת היא אופציה בתוספת תשלום.
מה אנחנו חושבים: לפני כשלושה חודשים נהגנו ב-Q4 e-tron החשמלי והערכנו במחירו יהיה 300 אלף שקלים, בדומה למתחריו הישירים. וכך, להערכתנו, הוא עשוי להפוך ליעד מאוד מבוקש עבור לקוחות Q3 ו-Q5 שמעוניינים למרק את מצפונם בעולם מזוהם ועל הדרך להפסיק לשלם הון על דלק. ולמרות שעברו רק שלושה חודשים, אנחנו חושבים כך עוד יוצתר מבעבר. בעיקר לאור תג המחיר הנוח יחסית. אודי סיפרו לנו באירוע ההשקה שהוא צפוי להפוך לרכב השני הכי נמכר של המותג בעולם. זה יקרה כנראה גם בישראל.
על ה-GT אנחנו יכולים להיות קצרים יותר. כמו במקרה של הטאייקן, גם כאן המחיר הגבוה מאפשר לנו להיות לגמרי תיאורטיים עם שאלת הכדאיות והרכישה. ולכן, תביאו אחד בבקשה