בקצרה:
  • פיאט E-דוקאטו החשמלי מבטיח טווח של 280 ק"מ
  • עם 400 גרסאות מרכב, כושר ונפח העמסה זהים לדיזל
  • יגיע ארצה לקראת סוף השנה הנוכחית
חשמל מסחרי: חטיבת המסחריות של פיאט חושפת פרטים מלאים על ה-E-דוקאטו, גרסה חשמלית לאחד מהדגמים הפופולאריים ביותר בקטגוריה. הוא יוצע - כמו הדגם הרגיל - בלא פחות מ-400 גרסאות מרכב לרבות הובלת סחורות, נוסעים, טנדר או שלדה עם התקנות שונות בהתאם לצרכי הלקוח. כושר ההעמסה ונפח ההטענה דומים לדגמי הדיזל - כמעט שני טון ועד 17 קוב בהתאמה.
לדברי פיאט, כלי רכב מסחריים חשמליים יתפסו כ-25% מסך המכירות בעוד חמש שנים, ובעוד 10 שנים הוא צפוי לעמוד על כ-80%. זאת בשל העובדה שביותר ויותר ערים גדולות ביבשת הישנה נאסרת כניסת כלי רכב עם מנוע בעירה פנימית ומספרן צפוי לגדול באופן משמעותי בעתיד.
חשמל במקום דיזל: ה-E דוקאטו מורכב בפס הייצור של הדגמים הרגילים באטסה (Atessa) שבאיטליה, ללא מערכת הנעה. משם הוא נשלח כ-750 ק"מ צפונה למפעל מיראפיורי שבטורינו לצורך הרכבת המצברים והמנוע החשמלי.
פיאט תציע שתי גרסאות נפח למצברים, בקיבולת 47 או 79 קוט"ש, עם נסיעה של 170 ו-280 ק"מ בהתאמה. בשימוש עירוני אמור טווח הנסיעה לעמוד על 235 ו-370 ק"מ בהתאמה. טעינה מהירה (50DC) תאפשר תוספת טווח של 100 ק"מ בתוך חצי שעה.
המנוע החשמלי מפיק 122 כ"ס ו-28.5 קג"מ, 12 כ"ס פחות ו-7.1 קג"מ פחות מגרסת הבסיס של מנוע טורבו-דיזל בדוקאטו המשווק כאן. בהתאם לשימוש העירוני ועל מנת לייעל את צריכת החשמל, המהירות המרבית מוגבלת ל-100 קמ"ש. למנוע החשמלי שלושה מצבי נהיגה, "חסכוני", "רגיל" ו"ביצועים" המיועד לנסיעה עם מטען כבד.
מה אנחנו חושבים: גם קטגוריית כלי הרכב המסחריים, הנחשבת לפחות חדשנית מרכבי נוסעים, עוברת לחשמל. וזה קורה בקצב מואץ עקב החלטות מוניציפליות להוציא את הזיהום ממרכזי ערים. ולכן זה אך טבעי שלצד מסחריות קטנות שאחוז החשמליות בהן גדל בקצב אדיר, גם מסחריות גדולות יותר יוצעו בגרסה נקייה מזיהום.
אגב, פיאט דוקאטו החשמלי עשוי להקדים את מרצדס, פורד ופיז'ו, כמסחרי ראשון ונקי מזיהום שינחת כאן, אבל עדיין לא ברור איזה תג-מחיר יוצמד לו. שכן כדי להפוך אותו לאטרקטיבי עבור הרוכש, ובכך להקטין את חתימת הזיהום המוטורי באוויר, על המדינה לשקול הענקת תמריצים ייעודיים לחברות שיפעילו אותם. אחרת, מנועי הסולר המזהמים יישארו איתנו עוד זמן רב.