למרות הכניסה לסגר הקורונה השני וסגירת אולמות תצוגה ומתקני הכנה למסירה כבר בשבוע שעבר, לפי נתונים ראשוניים עולה כי בחודש ספטמבר נמסרו כ-17-18 אלף מכוניות, בדומה לקצב המסירות בספטמבר 2019, לפני משבר הקורונה, בו נמסרו 17,700 מכוניות חדשות. כך עולה מנתונים ראשוניים שהגיעו לידי ynet על סמך דו"חות משרד הרישוי.
1 צפייה בגלריה
פקקים במחלף אלוף שדה לקראת ערב החג
פקקים במחלף אלוף שדה לקראת ערב החג
כביש ישראל, גם בסגר השני
(צילום: חברת נתיבי ישראל)
המשבר הכלכלי לא מנע מהישראלים לרכוש 3,000 מכוניות מתוצרת יונדאי (עלייה של 13%), 2,040 מקיה (עלייה של 20%), 2,000 מטויוטה (ירידה של 20%) ו-1,500 מכוניות מדגמי סקודה השונים (עלייה של 30%). בקיה הגיעה נירו היברידית ל-600 מסירות מתחילת השנה, ובכך עקפה את מיצובישי אאוטלנדר PHEV המתחרה (470) והפכה למכונית הפלאג-אין הנמכרת ביותר. טויוטה סבלה ממחסור בדגמי יאריס שהוחלפה, וסקודה נהנתה מתחילת מסירות האוקטביה החדשה.
בשוק היוקרה מסרה ב.מ.וו 280 מכוניות והקדימה את אודי (250 מכוניות), מרצדס (210), וולוו (200) ולקסוס (120). הנתונים מציגים עלייה ברכישות של הלקוחות הפרטיים, שכן בספטמבר שעבר עמדו רכישות חברות הליסינג על כ-40% מהשוק, ובחודשים האחרונים, למרות שחזרו לבצע רכישות, חלקן בשוק עדיין נמוך ונאמד בפחות מ-20% מהרכישות.
הירידה המצטברת במסירות הרכב החדש מתחילת השנה עומדת לאחר חודש ספטמבר על 18%, עם 178 אלף מכוניות מתחילת ינואר ועד סוף החודש החולף. בקרב היבואנים שררה אופטימיות זהירה באשר לצמצום הפער לעומת אשתקד עד סוף השנה, אולם הסגר השני מהווה עבורם מכה קשה, שכן לא ברור מתי יפתחו אולמות התצוגה מחדש. משרד הבריאות לוחץ אמנם, אך משרד האוצר זקוק למסים ולאגרות הרישוי שגובים היבואנים עבור המדינה, יותר מ-10 מיליארד שקל בשנה.
בנוסף, לא ברור באיזה מצב רוח יחזרו הלקוחות הפוטנציאליים, על רקע גל הפיטורים והחל"תים שיצר הסגר השני מחד, והמשך הפעילות המקרטעת של התחבורה הציבורית מאידך, זו שיותר ויותר ישראלים מוכנים לשלם רק כדי להתרחק ממנה בימי הקורונה.