משרד התחבורה נערך להעלות לאוויר במאי את מחירון המכוניות משומשות שמקדמת השרה מירי רגב, אשר עשוי להתקשות להחליף את המחירונים הפרטיים המפורטים, אבל יוכל לשמש קונים ומוכרים ככלי שיסייע להם בגיבוש המחיר בעסקאות בתחום.
במשרד סימנו את הדומיננטיות של מחירון לוי יצחק, המקובל על רוב חברות הביטוח, הליסינג והטרייד אין, בקביעת מחירי המכוניות מיד שנייה בארץ כגורם למחירים הגבוהים של המכוניות המשומשות. זאת למרות שבשוק קיים גם המחירון המתחרה החינמי של אתר יד2, ולמרות שמחירי המשומשות נגזרים מהמחירים הגבוהים של המכוניות החדשות בשל המיסוי הגבוה.
נתונים ראשוניים שהגיעו ל"ידיעות אחרונות" על סמך חישובי משרד התחבורה, מעלים שיש פער של 10% בממוצע בין מחירי לוי יצחק למחירי השוק, כפי שהם עולים מדיווחי מוכרי המכוניות. הפער לא דרמטי, אך הוא נשען על דיווחים שהתקבלו החל מנובמבר 2020, תקופת גאות בשוק המשומשות על רקע ביקושים שיצר משבר הקורונה, ששלח רבים לרכוש רכב משומש כתחליף לתחבורה ציבורית או לרכב ליסינג שהחזירו מפוטרים.
מבחינת מחירי דגמים פופולריים במחירוני משרד התחבורה, לוי יצחק ויד2, מתברר שלא פעם מחירי השוק גבוהים מאלה של המחירונים - שבעצמם מציגים הפרשים כמעט קבועים ביניהם. במקרה של מאזדה 3 המבוקשת, בת שש שנים ועם מנוע 2.0 ליטרים, יש פער של 3%, לא יותר מ-2,000 שקל, בין לוי יצחק למחירון הממשלתי. לעומת זאת, במקרה של קיה ספורטאז' 1.6 אוט' בת שש, המחיר אצל לוי יצחק גבוה ב-12 אלף שקל (19%) לעומת דיווחי המוכרים, וביד2 גבוה ב-12%. במקרה של סקודה פאביה 1.2 אוט' מ-2017 דווקא המחירון הממשלתי הוא הגבוה ביותר.
לדברי משרד התחבורה, עד היום דיווחו למדינה 46,681 מוכרי רכב על מחיר המכירה, מבין 378,000 העברות שנרשמו במשרד הרישוי מאז נובמבר האחרון. יש פער גדול בין שיעור המדווחים שמעבירים בעלות בדואר (15%) לאלה שעושים זאת דרך האינטרנט (80%), ששיעורם עדיין קטן. במשרד התחבורה טוענים שגם שיעור דיווח של 15% מספיק כדי ליצור מודל סטטיסטי מדויק גם לדגמים שמחיריהם לא עלו בדיווחים, או שעלו במספרים קטנים. הדיווחים מתבססים על עסקאות פרטיות בלבד, שכן חברות הליסינג וההשכרה מסרבות בינתיים לדווח למיזם.
שרת התחבורה מירי רגב, שמקדמת את בניית המחירון, תוך שהיא מאמצת יוזמה שעלתה במשרד התחבורה עוד בימי ישראל כץ כשר, אמרה אתמול כי "העם מאמין במחירון העם, וחוכמת ההמונים מלמדת שהיא משקפת את המציאות האמיתית של השוק. הציבור משתתף וולונטרית, דבר שמלמד על הרצון לקחת חלק במחירון, שיהיה כלי מרכזי ברכישת רכב משומש".
ממחירון לוי יצחק נמסר: "המחירון פועל בשוק תחרותי, נהנה מאמינות מוכחת מזה למעלה מ-50 שנה, ושומר על המוניטין שלו בזכות יכולות המחקר המתקדמות שהוכיחו עצמן כאמינות ומקצועיות. מוזר שהמחירון הממשלתי נכנס לשוק שבו אין כשל. ביחס לנתונים שהועברו אלינו, נראה שהעסקאות המצוינות בו התבססו על מחירון לוי יצחק, כך שהתמיהה ביחס לנחיצות המחירון הממשלתי רק מתחדדת".
יבין גילמור, מנכ"ל יד2, מסר: "אני מברך על כך שהיוזמה החדשה-ישנה הזו יוצאת לדרך, לטובת השקיפות לרוכשים ולמוכרים. עם זאת, חבל להשקיע משאבים על בניית מחירון חדש, שכן 'מחירון העם' כפי ששרת התחבורה מכנה אותו, קיים כבר תשע שנים באתר יד2, ומתבסס על עשרות אלפי דגימות בכל חודש מתוך פרמטרים ומאגר נתונים אודות מאות אלפי עסקאות. נתוני מחירון יד2 ומשרד התחבורה כמעט זהים (פער של 3% בלבד), מה שמוכיח שהציבור משתמש במחירון שלנו לקביעת השווי הסופי של המכירה".