תאונה קטלנית, תקנות ארכאיות ותגובה מקורית של משרד התחבורה. משטרת ישראל עדיין חוקרת את מלוא נסיבות התאונה שאירעה אתמול (ד') סמוך לצומת ערערה על כביש 65, אך תוצאותיה הטרגיות ברורות. נהג אוטובוס פגע בקורות ברזל שבלטו מחלקה האחורי של משאית ונהרג במקום. לדברי אנשי תובלה, משרד התחבורה הבטיח זה מכבר לשנות את התקנה המאפשרת הסעת מטען שחורג מגבולות המשאית אך לא עשה זאת. משרד התחבורה בתגובה: בגלל הבחירות אי אפשר היה לשנות את התקנות.
(צילום: תיעוד מבצעי מד\"א)
לפני כמעט 60 שנה (ב-1961) נכתבה ואושרה תקנה 85 לתקנות התעבורה, המתירה למשאיות לשאת מטען ששליש ממנו חורג מהארגז שלה מאחוריה. הסיבה לאישור זה: באותה תקופה שרר מחסור חמור במשאיות, בישראל הצעירה והענייה. אלא שמאז השתנו נורמות הבטיחות בעולם באופן קיצוני. באירופה ובארה"ב כבר מקובל להוביל מטענים במשאיות עם תאים סגורים, בישראל לא הרבה השתנה ומטען חורג שכזה היה מעורב במותו של נהג האוטובוס בכביש 65.
בוחני אגף התנועה חוקרים מאז התאונה כיצד אירעה ומי אשם בה, אך נראה כי ניתן היה למנוע את תוצאותיה הקשות. אוטובוס שהיה מתנגש במשאית שאינה נושאת מטען חריג באורכו היה פוגע בה בפגוש, כפי שתכננו יצרניות כלי הרכב, והמטען הקטלני שלה לא היה חורג לתוך האוטובוס.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 65
זירת התאונה בכביש 65
זירת התאונה בכביש 65
(צילום: איחוד הצלה)
לדברי גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים, כבר לפני שנתיים הבטיח משרד התחבורה לעדכן את התקנה המיושנת. "התקנה הייתה נכונה לזמנה כאשר לא היה ציוד מודרני, היום יש עגלות שאפשר להאריך במקרה של נשיאת קורות ארוכות, כך שלא יבלטו משטח המשאית. אפשרות החריגה של המטען היא כמו פרצה קוראת לגנב ומפתה להעמיס יותר מהמותר. אנחנו יודעים שהיא עלולה לעלות בחיי אדם, והנה זה קרה".
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 65
זירת התאונה בכביש 65
זירת התאונה בכביש 65
(צילום: דוברות המשטרה)
לדברי בן-הרוש, "אם היו משתמשים בסמי-טריילר שאורכו 12 מטר ולא 10 מטר, המטען לא היה בולט ובמקרה תאונה הפגיעה הייתה הרבה פחות חמורה. בנוסף, על פי התקנה, במידה ואין בררה ומדובר במטען ארוך באופן חריג כך שגם משאית ארוכה לא פותרת את הבעיה, יש להוביל את המטען החורג עם ליווי".
מעבר לצורך הדחוף בשינוי התקנה, יש מחסור במדריכי בטיחות לרכב כבד. בן-הרוש: "התבקשנו על ידי משרד העבודה להכין תוכנית לימודים עדכנית לרכב כבד, ושילבנו בה חומר רב לגבי הסכנות בנשיאת מטענים שונים. אבל כבר 35 שנה לא התקיימו קורסי מדריכים ואין מי שיעביר את המידע לתלמידי המכללות".
במשרד התחבורה האחראי על התקנות והדרכות הנהיגה, בחרו להאשים דווקא את המערכת הפוליטית. "המשרד גיבש תקנות המסדירות את נושא ריתום ואבטחת מטענים במשאיות", נמסר ממשרדה של השרה מירי רגב. "מאחר וועדות הכנסת לא התכנסו במשך תקופה ארוכה, לא ניתן היה לדון בתקנות החדשות. עם אישור התקנות, ניתן יהיה להחיל אותן על כל בעלי המשאיות".
עוד מוסיף משרד התחבורה: "במקביל לכך, משרד התחבורה בשיתוף עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומועצת מובילים סיימו עבודת מטה בנושא הכולל הכנת תקן ישראלי, מערכי שיעור להכשרות והשתלמויות לנהגים וקציני הבטיחות, הכנת ספר הנחיות מקצועיות לריתום ואבטחת מטענים לסוגיו השונים. יצוין כי חוק שירותי הובלה מטיל אחריות מלאה על המוביל, בכל הנוגע להובלת מטען ברכב לא מתאים או בצורה לא בטיחותית, וזאת ללא צורך בהוכחת כוונה פלילית".