בזמן שהמשק המקומי צמח ב-2021 ב-8.1%, מספר המכוניות החדשות שעלו לכבישי ישראל בשנה החולפת זינק בשיעור של 34%, ל-301 אלף מכוניות, שיא של כל הזמנים. בזמן שיש מגזרים שעדיין לא התאוששות מהקורונה, כמו התיירות והתעופה, לישראלים יש יותר כסף פנוי, הם טסים פחות לחו"ל, מתוסכלים ממצבה של התחבורה הציבורית ומתייצבים באולמות התצוגה לרכב חדש ובמספרים גדלים והולכים, עם יחידת הנעה חשמלית.

כדאי יותר

מתחילת 2022 נרשמת דווקא האטה במסירות: עד יום שישי עלו לכבישי ישראל מתחילת ינואר כ-51 אלף מכוניות לעומת 48 אלף בינואר 2021 לבדו. אבל ההאטה מיוחסת בעיקר למחסור במלאי אצל היבואנים בשל משבר השבבים העולמי המאט את קצב הייצור אצל יצרני הרכב, ובעיקר ברכבים החשמליים.
כאשר בחודש שעבר זינק מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן ב-34 אגורות ל-6.71 שקל, שיא של שבע שנים, ולפי מחירי הנפט כעת על רקע המשבר המסלים באוקראינה צפוי לעלות בעוד 5% במרץ, החשמליות הופכות לא רק להעדפה סביבתית וטכנולוגית, אלא גם כלכלית. אמנם גם החשמל התייקר, ב-5.7% ל-53.8 שקל לקוט"ש, אבל עלויות צריכת האנרגיה של החשמליות עומדת על חמישית עד רבע משל רכב בנזין מקביל, והפער הכספי ביניהן רק הולך וגדל.
הושמט מהטבלה: קיה נירו EV עם סוללת 64 קוט"ש ותג מחיר של 185 אלף שקלים - יגיע בחודש מאי

הטיפולים זולים יותר, ועד שהמדינה תעלה את אגרת הרישוי הנמוכה לחשמליות (530 שקל בלבד) ותטיל עליהן בעתיד מס נסועה במקום מס הדלק שהן לא משלמות, מדובר בחיסכון של 10-12 אלפי שקלים לשנה למשפחה, בתנאי כמובן שיש לכם חנייה פרטית שאפשר להציב בה עמדת טעינה. בלעדיה אחזקת חשמלית היא עניין מסורבל וגם פחות זול, כי תעריפי חברות הטעינה גבוהים מהתעריפים הביתיים.

זמני המתנה חסרי תקדים

ביום רביעי האחרון (16.2) נכנסה לנמל אשדוד אוניית הובלת המכוניות הליוס ריי. חובבי אקטואליה יזכרו את שמה כאונייה הישראלית שהותקפה ונפגעה קלות בדיוק לפני שנה במפרץ עומאן, בידי כוחות איראניים. בינתיים תוקנה האוניה, המשיכה לעבוד כרגיל ובתוך כיממה פרקה כאן יותר מ-1,500 מכוניות טסלה חשמליות, רובן מכורות מראש, והמשיכה לדרכה.
טסלה אינה מכונית זולה ועולה החל מ-201 אלף שקלים. זה לא הפריע ל-6,300 ישראלים להזמין אחת במהלך השנה החולפת, רק בודדים מהם נהגו בה לפני ההזמנה, מרביתם אפילו לא ראה אחת. ובכל זאת, הביקוש אדיר גם השנה. מי שייכנס כעת לאתר היצרנית כדי להזמין אחת, יקבל אותה רק בנובמבר, בעוד שבעה חודשים. מי שירכוש את דגם הביצועים "פרופרמנס" היקר משמעותית, יזכה לאספקה בחודש מאי.
וטסלה מודל 3 לא לבד. ביונדאי עומד זמן ההמתנה לאיוניק 5 החשמלית (מ-190 אלף שקל) על 6-7 חודשים. במזן ההמתנה לקונה EV הקטנה והזולה יותר (143 אלף שקל) עומד על חודשיים-שלושה. מי שיזמין כעת סקודה אניאק חשמלי (מ-190 אלף שקל) יקבל אותו רק בחודש אוקטובר, בעוד שמונה חודשים. אייוויז U5, ג'יפון נוסף דומה בגודל אבל זול יותר (מ-157.5 אלף שקל), שרשם כבר 2,000 הזמנות השנה לאחר ש-400 כבר נמסרו בשנה שעברה, זמין כעת למסירות באוגוסט. סקייוול ET5 (החל מ-175 אלף שקל), ג'יפון סיני נוסף, רשם השמה כבר 500 הזמנות, וגם הוא זמין כעת למסירה רק באוגוסט למזמינים כעת.
גם השוק של החשמליות העממיות לוהט. MG ZS EV המחודש רשם כבר 2,000 הזמנות למרות שרכבים ראשונים יעלו לכביש רק בחודש הבא והוא עדיין לא זמין לנסיעות מבחן, ומי שיזמין כעת יקבל את הרכב רק באוגוסט-ספטמבר, תלוי בצבע שיבחר. ג'ילי גיאומטרי C, ג'יפון חשמלי סיני נוסף, שיתחרה השנה כנראה במודל 3 על תואר החשמלית הנמכרת בארץ, רשם כבר יותר מ-5,500 הזמנות. את הדגם המבוקש עם טווח של 460 ק"מ (145 אלף שקל), אפשר לקבל כרגע רק בעוד כעשרה חודשים.
הסופר-מיני אופל קורסה (145 אלף שקל) והג'יפון מוקה (159 אלף שקלים) יהיו שלכם אחרי חודש-חודשיים של המתנה. הדגמים המקבילים של פיג'ו, e208 (מ-150 אלף שקלים) ו-e2008 (מ-160 אלף שקלים) נמכרים עם חודשיים-שלושה המתנה. וכך גם הדגם הזול יותר של הג'ילי גיאומטרי C עם 350 ק"מ ק"מ, שעולה 10,000 שקל פחות אך תופס רק כשליש מהמכירות, זמין יותר, עם צפי מסירות לאפריל-מאי. גם קיה נירו (185 אלף שקל) זמינה לאספקה בתוך חודשיים שלושה. ויש גם אחת שזמינה לאספקה מיידית, למרות שהיא כרגע לפחות החשמלית הזולה בישראל - פיאט 500 החשמלית (מ-114 אלף שקל, עם טווח של 180 ק"מ בלבד).