בקצרה:
  • ה-EQS SUV יהיה חשמלי שביעי למרצדס
  • על בסיס פלטפורמה ייעודית, עם מקום לשבעה
  • המחיר מתחיל ב-990 אלף שקל
חשמל לשבעה: מרצדס בתנופה חשמלית, והיא אינה עוצרת. ה-EQS SUV ששיווקו בישראל מתחיל היום (ג') הוא חשמלי שביעי במספר באולם התצוגה של המותג הגרמני אצלנו, ודגם פנאי ראשון של בסיס פלטפורמת EVA (ר"ת Electric Vehicle Architecture) הייעודית לרכב חשמלי. אלינו הוא יגיע ממפעל החברה באלבמה, האחראי גם על הרכבת רכבי הפנאי הגדולים GLE ו-GLS, ובכך הוא גם דגם חשמלי ראשון של היצרנית המיוצר בצפון אמריקה.
בסיס הגלגלים זהה ל-EQS (321 ס"מ), אבל הוא קצר ממנה ב-9 ס"מ (512.5 ס"מ), גבוה ב-20.5 ס"מ (172 ס"מ) ורחב ב-3 ס"מ (196 ס"מ). הוא יוצע בגרסאות עם מקום לחמישה, או שבעה נוסעים עם שורת מושבים שלישית (תוספת של 70 אלף שקל). לזו האחרונה נפח תא מטען זעיר של 195 ליטר כשכל המושבים בשימוש, ו-565 ליטר לאחר קיפול השורה השלישית. בשונה מחשמליות מודרניות, אין תא מטען מלפנים.
חשמל כפול: מרצדס תשווק אותו כאן בשתי גרסאות הנעה, לשתיהן צמד מנועים חשמליים. עם 360 כ"ס ב-EQS450 (זינוק ל-100 קמ"ש ב-6 שניות), או 544 כ"ס ב-EQS580 וזינוק קלאסי ב-4.6 שניות בלבד. לשני הדגמים מצברים בקיבולת 108.4 קוט"ש עם טווח נסיעה של 579 ק"מ, אפשרות לטעינה מהירה (200 קילוואט) ומילוי ל-80% סוללה בחצי שעה. מערכת בלימה רגנרטיבית מאפשרת בחירה ידנית (באמצעות מנופים מאחורי ההגה) בין שלוש רמות עוצמה, או מצב אוטומטי המתאים אותה לתנאי ומשתמשי הדרך באמצעות נתונים מהרדאר וממערכת הניווט.
כציוד תקני יש מתלי אוויר המאפשרים הגבהת הגחון ב-2.5 ס"מ ומצב "שטח" בבורר הנהיגה המאפשר הורדה יעילה של הכוח לקרקע ומתאים את פעולות ה-ABS לקרקע דלת אחיזה. כמו ב-EQS, גם כאן היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים (10 מעלות) המאפשר קוטר סיבוב זהה ל-A קלאס המשפחתית (11 מטר).
מה עוד צריך לדעת: רשימת האבזור כוללת ב-EQS450 (ב-990 אלף שקל) בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3), תצוגת נתונים עלית, מסך מגע ("12.8) עם מצלמות חניה היקפיות, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים (כולל חימום, אוורור ועיסוי) ולאחוריים (13 ס"מ לפנים-אחור), דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. גרסאות עם שבעה מקומות מוסיפות בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורים. ה-EQS580 (ב-1.25 מיליון שקל) מוסיף את מערכת "היפר מסך" המייצרת קונסול-מסך לרוחב 141 ס"מ, עם מסך מגע מרכזי גדול יותר ("17.7) ומסך נוסף לנוסע מלפנים ("12.3).
מערך הבטיחות כולל את כל המערכות המתקדמות של היצרנית לרבות בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה וגם בנסיעה לאחור), שמירת נתיב (כולל מעבר נתיב אוטומטי), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי, וגם תאורת לד דיגיטלית עם יותר ממיליון פיקסלים ליחידה המייצרת אלומת אור מדויקת פי 100 מיחידות לד רגילות.
מה אנחנו חושבים: בעוד ה-EQS נחשבת לספינת הדגל החשמלית של מרצדס, ואחד הדגמים החשמליים הטובים ביותר על הכביש כיום, ה-EQS SUV ינסה לזכות במעמד זהה רק בקטגוריית פנאי לשבעה. קטגוריה בה בה נוכחים כיום רק דגמים סיניים מוסבים לחשמל כמו הונגצ'י E-HS9 או BYD טאנג ובעתיד גם קיה EV9 על בסיס ייעודי.
בקטגוריית היוקרה לעומת זאת, אין לו (עדיין) מתחרים ישירים. עובדה זו מעניקה לו יתרון משמעותי, אך כלל לא ברור אם במצב הכלכלי של היום יהיו מספיק לקוחות שיחתמו על צ'ק עם שבע ספרות עבור רכב פנאי.