המדינה מפלה בין נהגים שמקבלים מכוניות היברידיות-קלות כרכב צמוד מהמעסיק. מעניקה הנחה במס שווי השימוש רק לאלה שבחרו בסוזוקי ומונעת אותה מדגמים היברידיים-קלים אחרים כמו סקודה אוקטביה, ניסאן קשקאי, רנו קפצ'ור, קיה סיד ואקסיד, פורד פוקוס המחודשת. כל אלה לא מוכרים בידי המדינה כרכב היברידי הזכאי להטבה, למרות שטכנולוגיית הפחתת צריכת הדלק והזיהום זהה לזו של דגמי סוזוקי.
1 צפייה בגלריה
סוזוקי איגניס
סוזוקי איגניס
סוזוקי איגניס
כך טוען ש', עובד חברת רפאל המקבל מהחברה סקודה אוקטביה 2021 כרכב צמוד, בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד משרד התחבורה ורשות המסים, שהגישו בימים האחרונים עורכי הדין צחי פיסטל, אחמד מסאלחה ומתן גרפינקל לבית המשפט המחוזי בלוד. התביעה לא מגדירה כמה נהגים סובלים מהאפליה, אך רק השנה עלו לכבישי ישראל יותר מ-10,000 כלי רכב כאלה.
מערכת היברידית קלה או מתונה, Mild hybrid, היא פתרון מוזל של יצרני הרכב לעמידה בדרישות זיהום האוויר המחמירות, אלה שחריגה מהן באירופה גוררת קנסות העשויים להגיע למיליארדי יורו. מכוניות היברידיות-קלות מצוידות בדרך כלל בסוללה קטנטנה במתח נמוך ובמנוע חשמלי זעיר, ועיקר השימוש בו הוא הפעלת מערכות שונות כמו מתנע, ומשמעותן לצריכת הדלק בעיקר בשיוט רגוע ובירידות, או נסיעה איטית מאוד בפקקים.
בהתאם, מערכות אלה משפרות את צריכת הדלק של מנועי בנזין באחוזים בודדים, לעומת שיפור של 20-30 אחוזים בהיברידות מלאות. כך למשל, סוזוקי סוויפט ההיברידית מתונה משיגה לפי תקן ה-WLTP כ-18.5 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת, בעוד טויוטה יאריס היברידית מלאה (היקרה ממנה) משיגה לפי אותו מבחן 26.3 ק"מ לליטר. אגב, טויוטה יאריס לא היברידית משיגה לפי אותם קריטריונים 18.9 ק"מ לליטר, עדיין נתון טוב מהסוויפט ההיברידית-קלה שמחירה זהה.
במפתיע, משרד התחבורה הישראלי מכיר רק בדגמים ההיברידיים-קלים של סוזוקי - איגניס, סוויפט, ויטארה וקרוסאובר - כזכאים להנחה של 500 שקל בדמי שווי השימוש החודשיים, הנגבים ממי שבוחרים לקחת רכב היברידי מהמעסיק שלהם.
בתגובה לפנייה של התובע לראש רשות המסים ערן יעקב, האשימו ברשות המסים את משרד התחבורה בכך שברישומיו לא רשומה מכונית הסקודה שלו כהיברידית ולכן לא זכאי הדגם להטבה בשווי השימוש. יש להזכיר כי נהגים משלמים את מס שווי השימוש בהתאם להכנסתם ושיעור המס הנגבה מהם. אולם עבור רובם, שלילת ההנחה מבטאת מס נוסף של כ-2,000 שקל בשנה למדינה.
מרשות המסים וממשרד התחבורה נמסר כי יגיבו לתביעה בבית המשפט. לדברי מכשירי תנועה, דגמי סוזוקי מוגדרים בידי היצרן כהיברידיים, עונים להגדרת החוק הישראלי כרכב היברידי וחסכוניים יותר מדגמי בנזין רגילים.