עכשיו זה רשמי: יבואני הרכב מסרו בשנה האחרונה 214,544 מכוניות חדשות, לעומת 253,938 ב-2019, ירידה בשיעור של 15.5%. כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב שהתפרסמו היום (ב'). למספר זה צריך להוסיף כ-5,500 מכוניות שנמכרו בישראל ב-2020 ויובאו בייבוא מקביל, ירידה קלה לעומת 5,700 שיובאו בערוץ זה אשתקד.
בחודש דצמבר שנעל את השנה נמסר מספר זעום של כ-4,500 מכוניות חדשות, לאחר האטה כתוצאה מהסגר השלישי, לצד רצון רוכשים רבים לעכב את המסירה כדי לקבל רכב שעלה על הכביש ב-2021. בענף מעריכים כי עד סיום חודש ינואר יימסרו כ-40 אלף מכוניות חדשות, דומה למספרן בינואר 2019 (41 אלף מסירות), אך נמוך מהשיא שנקבע בינואר 2017, בו עלו לכבישי ישראל בחודש אחד 45 אלף מכוניות חדשות.
כפי שנחשף ב-ynet, יונדאי שמרה על מיקומה בראש טבלת מסירות (33,565) כשהיא מקדימה את טויוטה (28,756), קיה (25,483), סקודה (17,908) ומיצובישי (12,895). מבין חמשת המותגים נמכרים ביותר, סקודה הייתה היחידה שמסירותיה לא נפגעו בשנה החולפת, בניגוד לטויוטה וקיה שירדו ב-20%, יונדאי שאיבדה 17% מהמסירות ומיצובישי 10%.
לחצו על תגית "2019" כדי לצפות בנתוני אשתקד של עשרת הגדולים:
כפי שדווח ב-ynet, טויוטה קורולה סיימה את 2020 עם תואר הנמכרת ביותר, עם 12,290 מסירות באמצעות היבואנית יוניון מוטורס, ועוד כ-1,700 יחידות בייבוא מקביל. יונדאי איוניק שנייה (9,882), ואחריה קיה פיקנטו (8,036), יונדאי i20 (עם 6,764), קיה נירו (5,752), טויוטה ראב4 (5,200), סקודה קודיאק (4,956), קיה ספורטאז' (4,924), יונדאי טוסון (4,807) ומיצובישי אאוטלנדר (4,750).
בסך הכל, שישה מעשרת הדגמים הנמכרים ביותר אשתקד הם רכבי פנאי, עדות לדומיננטיות של הקטגוריה בשוק. שלושה מעשרת הדגמים הנמכרים ביותר הם היברידיים, כולל הקורולה המובילה שאמנם מוצעת גם בגרסת בנזין, אך זו תפסה פחות מ-10% מנפח מסירות הדגם.
את הירידה הגדולה במסירות רשמה הונדה, עד לא מזמן אחד המותגים הנמכרים בארץ, לאחר שמכרה השנה 2,542 מכוניות בלבד, התרסקות של 51%. קו דגמים מצומצם ולא תחרותי במחיר, על רקע חולשת היצרן בשוק האירופי וסירובו לאפשר ייבוא סדיר לארץ של דגמי הונדה מארה"ב, הביא לירידה הגדולה.
פיאט, שהייתה עד שנות-90 אחד המותגים החזקים בשוק הרכב המקומי, העלתה לכבישים ב-2020 רק 860 מכוניות, התרסקות של 42%, כאשר דווקא מותג הספורט שלה אבארט הגדיל את מסירותיו ב-43% עם הגרסאות החמות של ה-500 המזדקנת, ל-30 מסירות. איסוזו מסרה 887 מכוניות וירדה בשיעור זהה, על רקע המשבר הכלכלי שפגע בלקוחותיה העסקיים, ומחסור במלאי לקראת הגעת הדי-מקס החדש שהושק לאחרונה. סאנגיונג, שנמצאת בצרות גם בעולם, איבדה 35% וניסאן ירדה ב-33%.
מנגד, בשנה של ירידות, היו גם מותגים שהצליחו לגדול. קרייזלר, שמוכרת בארץ דגם אחד בלבד, המיניוואן פאסיפיקה, הוסיפה השנה ב-39% במסירות. MG גדלה ב-36%, בעיקר בזכות הגידול במסירות הגרסה החשמלית ל-ZS, שהגיעו ל-688 יחידות. ואילו בשוק היוקרה, בשנה שבה מרצדס (5%-), אודי (17%-) וב.מ.וו (31%-) איבדו מכירות, יגואר גדלה ב-25%. סיאט עלתה ב-12%, והתמקמה במקום השישי בטבלת המכירות, מקדימה את מאזדה, סוזוקי ורנו.
אודי המשיכה להוביל את שוק היוקרה עם 3,180 מסירות, כאשר מרצדס שומרת על המקום השני (2,957, אך כולל מסחריות קלות), וב.מ.וו על השלישי (2,047). וולוו מסרה 1,731 יחידות, ללא שינוי משנה שעברה, ולקסוס 1,482, ירידה של 8%. קאדילק מסרה 427 יחידות ופורשה 148, רושמות שתיהן עליות קלות, 7% ו-5%, בהתאמה.
לעומתן מזראטי רשמה ירידה של 33% עם מסירות של 27 מכוניות בלבד, ובנטלי בשנתה השנייה בארץ מסרה 18 יחידות (22%-). פרארי ירדה מ-8 מכוניות ל-6 השנה (25%-) ואת הירידה הגדולה בשוק רשמה אסטון מרטין, שהעלתה לכבישים רק 3 מכוניות חדשות ב-2020, ירידה של 57%.
כפי שכבר פרסמנו לפני ימים אחדים, מכירות מכוניות חשמליות רשמו השנה שיא עם 1,486 מסירות. MG ZS EV מובילה עם 686 מכוניות חדשות, אודי e-tron עם 330, לפני GAC GE3 (עם 147), רנו זואי (109), יגואר i-פייס וניסאן ליף (60 יחידות כל אחת). מפיז'ו e2008 נמסרו 31 יחידות, אחת יותר מיונדאי איוניק. מרצדס EQC החדש ופורשה טייקן מסרו 13 יחידות כל אחד.
סמארט מסרה 10 חשמליות ראשונות וטסלה העלתה לכביש 10 מכוניות שמשמשות את השלוחה הישראלית של החברה אך נרשמו כולן כפרטיות. בשנה צפוי מספר החשמליות להכפיל עצמו, עם צפי ליותר מ-400 חשמליות בינואר בלבד, יחד עם הגדלה משמעותית של תשתית טעינה מהירה לאורך הכבישים ורגילה בחניונים.
ולבסוף, בין היבואניות ממשיכה כלמוביל הנהנית שנים ארוכות מהדומיננטיות הגדולה של יונדאי בשוק. במקום השני צ'מפיון הנהנית ממכירות לא פחות מארבעה מותגים. שניים מהם עושים חיל - סיאט וסקודה - בזמן שפולקסווגן מדשדשת יותר ואודי מככבת בקטגוריית היוקרה כבר שנים. יוניון שלישית הודות להצלחה הגדולה של טויוטה וטלקאר רביעית, עם מותג קיה החזק.